همشهری‌آنلاین: پنجمین کنفرانس خرده‌فروشی ایران با هدف آشنایی مدیران با جدیدترین تجربیات و اطلاعات در صنعت خرده‌فروشی برگزار شد.

پنجمین کنفرانس خرده‌فروشی ایران

در ابتدا امیری، مدیرعامل شرکت ماد، برگزارکننده کنفرانس، ضمن خوشامدگویی به مخاطبان، به بررسی فرصتها و تهدیدهای صنعت خرده‌فروشی در ایران پرداخت. سپس سخنرانان مختلف ایرانی و خارجی به بررسی صنعت خرده‌فروشی در ایران و جهان پرداختند.

  • جین رافتر (Jane Rafter)، مالک و ناشر مجله RLI خاورمیانه: منتظر رباط‌های فروشنده در آینده باشید

در آینده‌ای نه چندان دور انقلاب موبایلی در سرتاسر جهان رخ خواهد داد. صنعت خرده‌فروشی بیشتر تحت تاثیر تکنولوژی قرار خواهد گرفت. در ژاپن از فروشندگان رباط استفاده خواهد شد. در سالهای آینده فروشگاه‌های آنلاین طرفداران بیشتری پیدا خواهند کرد. فروشگاهیی مانند اپل استور، فروشگاه‌های تجربه سامسونگ، و فروشگاه‌های زیر آب سونی نمونه‌هایی از این دست هستند. خرده‌فروشی به شدت به اینترنت و تکنولوژی وابسته خواهد شد. تجارت از طریق موبایل، فیسبوک، یوتیوب، و توئیتر فراگیر می‌شود. البته ممکن است تبلیغات در این محیط‌های مجازی جواب ندهد. به همین دلیل کارشناسان در حال ساخت اپ‌هایی هستند که شرکتها بتوانند از طریق آن تبلیغات خود را انجام دهند.

  • پارکاش پی‌کی‌ منون (Parkash PK Menon)، مدیر اجرایی شرکت Thought leaders خاورمیانه: شما باید اولین و خاص‌ترین باشید

94 درصد خرده‌فروش‌ها به دلیل اجرای نادرست فرایندشان در کسب‌و‌کار با شکست مواجه می‌شوند. اگر کارکنان و نیروی فروش خوبی در اختیار نداشته باشید، به موفقیت نمی‌رسید. همه چیز به یکپارچگی بستگی دارد. علاوه بر آن باید به فرایند لجستیک، انبار کردن، و خدمات مشتریان هم توجه داشته باشید. دنیا تغییر کرده است. فضای خرده‌فروشی تغییر کرده است. امروزه دپارتمان استورها نسبت به گذشته به ما نزدیکتر شده‌اند، در دنیا دیگر رقابتی وجود ندارد. به این فکر نکنید که اگر عملکرد خرده‌فروشی‌تان 98 درصد هم خوب بود، موفق خواهید شد. رقابت دنیای خطرناکی است و ممکن است در آن حذف شوید. باید عملکرد خوب 100 درصدی داشته باشید. باد مهارتهای قابل ارتقا داشته باشید و کارکنان‌تان را برای آینده مجهز کنید. مهمترین وظیفه‌ی رهبر این است که به سربازان خود انگیزه بدهد. به یک دهکده‌ی جهانی تبدیل شده‌ایم و رفتار خرید تغییر پیدا کرده است. مصرف کننده دیگر برای خرید سیدی موسیقی به فروشگاه نمی‌رود، اکثرا به صورت آنلاین خرید می‌کنند.

  • اگر آشغال وارد شود، آشغال هم خارج می‌شود

خرده‌فروشان ذهنیت سیلوگونه دارند. هر خرده‌فروشی کار خود را با چنین ذهنیتی شروع می‌کند. رهبر یک خرده‌فروشی و یا سازمان باید به منظور ایجاد یکپارچه‌سازی در سازمان هدف مشترکی را در میان کارمندان ایجاد کند. خرده‌فروشها باید بدانند چشم‌اندازشان چیست و آن را به خوبی بشناسند تا حذف نشوند. فرآیند اجرا در مسیر یکپارچه‌سازی اهمیت بالایی دارد.

به یاد داشته باشید که اگر آشغال وارد شرکت و خرده‌فروشی شود، آشغال هم خارج می‌شود. با به کار گرفتن سیستم‌های هوشمند معجزه‌ای حاصل نمی‌شود، کارمندان‌تان باید آموزش‌دیده باشند.

  • چا چا چا

چاچاچا، یک شعار استرالیایی به معنی "بیایید پول دربیاوریم"، است. هر شرکتی مثل دوچرخه است. چرخ بزرگ، توسعه‌ی محصول ، برقراری روابط خوب با مشتریان، و قدرت مالی است و دو چرخ عقبی باید حامی و پشتیبان چرخ بزرگ باشند. مدیران باید در هر تصمیمی که اتخاذ می کنند، خدمات مشتریان را نیز در نظر بگیرند و عملکردی مبتنی بر مشتری داشته باشند. اجازه دهید کارمندان هم از شرایط سازمانی اطلاع داشته باشند، کل تیم فروش باید از تغییرات درون و برون سازمانی اطلاع داشته باشند، با این کار تعهد آنها به کارشان بیشتر از پیش می شود. محیطی خلق کنید که ارتباط کارمندان در آن تعاملی باشد. یک نفر به تنهایی نمی‌تواند 25 میلیون دلار بدست آورد، بلکه با همکاری سایرین می تواند به این موفقیت دست یابد. شما وقتی خوب هستید که تیم فروش خوبی داشته باشید.

  • پائول دلوتر (Paul Delaoutre)، مدیر ارشد اجرایی Galeries Lafayette :Retail is Detail

در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشیها باید به کوچکترین جزئیات هم توجه ویژه‌ای داشت. نحوه‌ی چینش محصولات، ظاهر فروشگاه، ویترین فروشگاه، نحوه‌ی برخورد نیروهای فروش، مدیران فروش و ... از اهمیت بالایی برخوردارند. در دنیای امروز همه چیز به سرعت در حال تغییر است. 40 سال پیش در دبی هیچ چیزی نبود. اما امروز پیشبینی می‌شود که دبی در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به پایتخت کل دنیا شود. تمرکز بر روی اصول اولیه برای رشد خیلی مهم است.

  • آماده‌سازی؛ کلید موفقیت مولتی برندها

یکی از بزرگترین دغدغه‌های مدیران ایرانی این است که خیلی زود می‌خواهند از از تک‌برندی به مولتی برند بیزینس تبدیل شوند. این کار خطرناک و بسیار دشواری است. برای این کار ابتدا باید اهداف و نقاط قوت خود را به خوبی بشناسید. باید باتوجه به نوع کالایی که تولید و عرضه می‌کنید، سبدی از برندهایی داشته باشید که بین آنها هم افزایی وجود داشته باشد. علاوه بر این برخورداری از لجستیک، کارمندان خوب و باانگیزه، و خدمات پشتیبانی از مهمترین دلایل موفقیت در این کار است. خلاصه‌ی کلام: برای اینکه مولتی‌برند شوید، باید آماده‌سازی خوبی داشته باشید.

  • دکتر محمد آقایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، معاون مرکز مطالعات بهره‌وری ایران: نسل جدید نسل خرید نیست

صنعت خرده‌فروشی در ایران گرایش به مدرن شدن دارد و تلاش خود را برای خروج از وضعیت و ساختار سنتی خرده‌فروشی می‌کند. همه‌ی ما شاهد تغییر و تحولات بزرگی در حوزه‌ی تکنولوژی هستیم و جامعه هم آن را پذیرفته و درصدد استفاده از آن برآمده است. حتی شکل و محتوای فروشگاه‌ها و مراکز خرید تغییرات معناداری را داشته است و با ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار داخلی فضای رقابتی در ایران بیشتر خواهد شد.

باتوجه به تغییرات در سبک زندگی مردم و هرم جمعیتی از نظر مدل و پورتفولیو، جمعیت جوانی که مدل جدیدی از خرید دارند، توسعه مراکز خرید و ... ایران، بهترین قطب برای صنعت خرد‌ه‌فروشی به شمار می‌رود. نسل جدید نسل خرید نیست. مردم فقط برای خرید به مراکزتجاری نمی‌روند، دنبال تفریح و سرگرمی نیز هستند.

  • صدرا شریعتمداری، مدیرعامل شرکت ایلوژن مارکتینگ: در آینده با مصرف‌کننده‌ی ساکت سر و کار داریم

امروزه برندهای بزرگ دنیا به سوی سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی و خاورمیانه روی آورده‌اند. چرا که حاشیه سودشان در حال پایین آمدن است. بازار به سوی موبایلیزه شدن پیش می رود. در آینده‌ی صنعت خرده‌فروشی، دیگر چیزی به اسم "فروشنده" نخواهیم داشت. مصرف‌کننده گرایش به سلف سرویس دارد. در آینده مشتریان نمی‌خواهند کسی در فروشگاه به او درباره محصول توضیح بدهد. به عبارتی دیگر درآینده‌ای نه چندان دور با مصرف‌کنندگان ساکت سر و کار داریم.

  • Joseph Leftwitch، مدیر توسعه تجاری RMC: چطور از برندهای بین‌المللی فرانچایز بگیریم؟

برای برندهای بزرگ تنها قدرت مالی مهم نیست. سابقه‌ی کاری شما برای آنها اولویت دارد. شرکتهای خارجی ابتدا می‌خواهند کسب‌و کار شما را خوب بشناسند. بهتر است شرکتهای ایرانی برای گرفتن فرانچیز به دنبال برندهای خارجی بروند که در مد و فشن عملکرد خوبی دارند. کشورهایی مانند ترکیه و کره جنوبی و کشورهای شرق اروپا نمونه‌های خوبی هستند. کره جنوبی در خلق برند عملکرد موفقی داشته است.شاید بهتر باشد شرکتهای ایرانی به جای ارسال ایمیل به برندهای مطرح دنیا، مشاور و یا فردی را که ارتباطات و تجربه‌ی خوبی در صنعت خرده‌فروشی غرب دارد، به عنوان سفیر راهی گفتگو و مذاکره با شرکت غربی بکنند. برای شرکتهای اروپایی اینکه اعضای هیئت مدیره چه کسانی هستند، مهم نیست. برای آنها ارتباط فردی و تجربه و کیفیت خرده‌فروشی شما مهم است. باید توجه آنها را با ارائه‌ی فرصتهای مناسب جلب کنید.

  • صنعت خرده‌فروشی ایران باید در لیگ برتر بازی کند نه لیگ دسته یک!

فروشگاه‌ها و مراکز تجاری ایران بیشتر باید به جزئیات بصری و کیفیت فروشگاه‌ها توجه داشته باشند. فقط داشتن برند کافی نیست. جزئیاتی مانند ظاهر فروشگاه، نحوه‌ی چینش محصولات، برخورد فروشندگان و بسیاری از عوامل دیگر در موفقیت یک خرده فروشی بسیار تاثیرگذار است. برندهای بین‌المللی به تجربه‌ی ایرانیها توجه می‌کنند. در رشته‌های ورزشی لیگ برتر و لیگ دسته یک داریم. صنعت خرده‌فروشی برای رسیدن به موفقیت باید در لیگ برتر بازی کند.

همچنین در کنار کنفرانس نمایشگاه تخصصی تجهیزات و دکوراسیون فروشگاهی نیز با حضور شرکتهای معتبر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و تجهیزات فروشگاهی به منظور توسعه شبکه ارتباطی و تامین در صنعت خرده‌فروشی ایران، با الگو برداری از نمونه‌های موفق دنیا برگزار شد.

پنجمین کنفرانس خرده‌فروشی ایران 8 و 9 بهمن ماه سالجاري در هتل المپیک تهران برگزار شد.

کد خبر 287299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha