سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

راه‌های مقابله با پدیده ریزگردها در جلسه هیأت دولت بررسی و تصویب شد.

ریزگرد

راهكارهايي كه درجلسه يكشنبه گذشته هيأت دولت به تصويب رسيد عبارتند از: احياي تالاب‌ها، تعيين الگوهاي جوي مؤثر بر توليد گردوغبار و اولويت‌بندي كانون‌هاي مؤثر، توسعه و ارتقاي سامانه مدل‌سازي پيش‌آگاهي، ارتقاي زيرساخت‌هاي فناوري براي پيش‌بيني به موقع، اجراي عمليات بيابان‌زدايي و كنترل كانون‌هاي بحران، توسعه نهال‌كاري و ايجاد جنگل‌هاي دست كاشت بياباني و ايجاد زيرگذرهاي مناسب در جاده‌هاي آنتني ميدان‌هاي نفتي. در اين جلسه همچنين تجهيز مراكز خدمات تشخيصي و مراقبتي بيماري‌هاي ناشي از استنشاق گردوغبار و پيش‌بيني اعتبارات مورد نياز اجراي اين برنامه‌ها به تصويب هيأت وزيران رسيد.

همزمان با تصويب اين راهكارها، قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع، از پيشنهاد اعتباري معادل ۵ هزار ميليارد تومان به هيأت دولت براي مقابله با ريزگرد‌ها در خوزستان خبر داد و گفت: درصورت تصويب اين اعتبار، طي 2سال آينده 280هزار هكتار از كانون‌هاي ريزگرد در خوزستان مهار مي‌شود. ناصر مقدسي با اعلام اين خبر افزود: چنانچه دولت تأمين اعتبار كند تثبيت شن‌ها و تپه‌هاي ماسه‌اي فعال و‌ روان كه جزو مأموريت سازمان جنگل‌ها‌ست به سرعت آغاز مي‌شود.

  • بسته اجرايي مقابله با ريزگردها در اهواز امروز ارائه مي‌شود

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ديروز به ايرنا گفت كه روز سه‌شنبه (امروز)به همراه معاونان 5وزارتخانه و سازمان‌هاي مرتبط با پديده گردوغبار به خوزستان سفر مي‌كند و در اهواز بسته اجرايي مقابله با ريزگردها را ارائه مي‌كند.

آنطور كه ابتكار مي‌گويد، بنا به تصويب هيأت دولت برنامه اقدام ملي مقابله با گردوغبار با تأكيد ويژه بر استان خوزستان در دستور كار دولت قرار گرفته و وظايف و اعتبارات مورد نياز براي اقدامات اجرايي هر دستگاه نيز تعيين شده است. وي افزود: اعتبارات لازم براي اين كار به تصويب رسيد اما قرار شد استان‌هاي ديگري هم كه درگير پديده ريزگرد هستند، بررسي شوند و بعد از بازگشت معاون اول رئيس‌جمهور از عراق، اعتبار مورد نظر نهايي و ابلاغ شود، از اين‌رو ممكن است تا هفته آينده طول بكشد. به گفته ابتكار، مسائل مربوط به مديريت تالاب‌ها به‌ويژه تالاب شادگان و هورالعظيم يكي از مباحث مطرح شده در اين بسته است.

همچنين وزارت جهادكشاورزي مكلف شد 30هزار هكتار از نقاطي كه به‌عنوان منشأ ريزگرد شناسايي شده‌اند را درختكاري، بوته‌كاري و مالچ‌پاشي كند كه برنامه‌ها و اعتبارات اين بسته اجرايي براي اسفند‌ماه سال‌جاري و سال94 پيش‌بيني شده است. تصويب تسهيلات براي عايق‌سازي‌ منازل براي جلوگيري از ورود گردوغبار و تجهيز سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي به سامانه‌هاي مناسب تهويه هوا از ديگر موارد مصوب هيأت دولت براي مقابله با ريزگردهاست. مدارس و برخي فضاهاي عمومي نيز مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.

کد خبر 287413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha