همشهری آنلاین: تعیین مبلغ ۱۳۸ میلیون ریال در سال به عنوان سقف معافیات مالیات حقوق کارمندان، افزایش تعرفه آب روستاها از ۳۰ درصد قیمت آب شهرها به ۵۰ درصد و عوارض ۳۰ ریالی برق شهری در قبوض سال ۹۴ و تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله مصوبات چهارمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۴ بودند.

بودجه

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 94 کل کشور در جلسه صبح امروز مجلس نمايندگان با بخش‌هايي همچون  محاسبه تعرفه آب روستاها ۵۰ درصد قیمت آب شهرها، شرط مجلس برای معافیت مالیاتی و بخشودگی اشخاص حقوقی موافقت كردند.

مي‌توانيد جزئيات مصوبه‌هاي امروز جلسه علني را در جدول زير مشاهده كنيد:

مصوبات مجلس در چهارمين روز بررسي لايحه بودجه 94

توضيحات

 

محاسبه تعرفه آب روستاها ۵۰ درصد قیمت آب شهرها

با تصويب بند «ج» از تبصره ۸ لايحه بودجه، نمايندگان مقرر كردند كه تعرفه آب آشامیدنی روستاها به میزان ۵۰ درصد تعرفه نزدیکترین شهر محاسبه شود.

نمایندگان با تصویب بندی از لایحه بودجه مقرر کردند تعرفه خدمات آب و فاضلاب در چارچوب دستورالعملی که به پیشنهاد وزارت نیرو به تصویب شورای عالی اقتصاد می رسد، تعیین گردد.

طبق فراز الحاقی این بند، تعرفه آب آشامیدنی روستاها به میزان ۵۰ درصد تعرفه نزدیکترین شهر محاسبه می شود.

لازم به ذكر است كه  سال گذشته تعرفه آب آشامیدنی روستاها به میزان ۳۰ درصد تعرفه نزدیکترین شهر محاسبه می شد.

 

مخالفت مجلس با کسب درآمد شهرداری‌ها از عوارض خودرو

وکلای ملت در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ به بند الحاقی ۲ از بند «ج» تبصره این لایحه رای نداده‌اند و این بند از لایحه مورد نظر حذف شد.

بند الحاقی ۲ به شرح ذیل است:

ـ به شهرداری کلانشهرها (شهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت) اجازه داده می‌شود با تصویب شورای اسلامی شهر این شهرها نسبت به وضع و اخذ عوارض از انواع خودروهای سواری و وانت که محل تردد آنها و محل سکونت مالکان آنها در شهرهای مذکور قرار دارد و همچنین ماشین‌آلات و خودروهای سنگین و نیمه سنگین، تولید داخل و وارداتی که در محدود شهرهای مذکور استقرار دارند را حسب شرایط آلودگی در این شهرها تا معادل پنج در هزار قیمت فروش کارخانه (تولید داخل) و پنج در هزار ارزش گمرکی و حقوق ورودی، اقدام کنند. نیروی انتظامی و پلیس راهور موظف هستند در وصول عوارض مذکو ربا شهرداری همکاری نمایند. عوارض مذکور در مورد خودروهای با عمر بیش از ۱۰ سال به استثنای خودروهای گازسوز به ازای سپری شدن هر سال به میزان سالانه ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

پس از اینکه پیشنهاد حذف از سوی برخی نمایندگان پیرامون بند الحاقی ۲ مطرح شد، دولت در موافقت با حذف این بند، اظهار داشت: اجرای این بند موجب گرفتاری‌های متعددی خواهد شد. این بند در لایحه دولت نبوده و اگر گرفتاری‌هایی به وجود بیاید، ‌ دولت مقصر نیست.

وی تاکید کرد: شناسایی خودروها با توجه به عباراتی که در این بند آمده، امکانپذیر نیست و مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق طی سخنانی در مخالفت با پیشنهاد حذف این بند، اظهار داشت: ما در این بند به شوراهای اسلامی شهرهای کلانشهرها این اجازه را داده‌ایم تا با در نظر گرفتن ساز و کارهای مشخص، نسبت به اخذ عوارض خودروها اقدام کنند.

در نهایت پس از پایان سخنان سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، با اشاره به عبارت «تردد» در این بند، اظهار داشت: واژه «تردد» ابهام دارد و مشخص نیست که چگونه باید این خودروها شناسایی شوند. بنابراین این پیشنهاد را به رای گذاشت که با اکثریت آرا به تصویب رسید و این بند حذف شد.

 

شرط مجلس برای معافیت مالیاتی و بخشودگی اشخاص حقوقی و تمديد قانون مالیات بر ارزش افزوده

مجلس شرط معافیت ها و بخشودگی جریمه های مقرر در قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای اشخاص حقوقی تعیین کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب بند ب از تبصره ۹ این لایحه  مقرر کردند که مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال ۹۴ تمدید شود.

وکلای ملت در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۴ با تصویب بند د از تبصره ۹ این لایحه مقرر ساختند اشخاصی که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۹۴ طبق قانون مکلف به ثبت نام برای دریافت شماره اقتصادی می شوند، در صورت عدم ثبت نام در مهلت تعیین شده  توسط سازمان مذکور از کلیه معافیت ها و بخشودگی های جریمه های مقرر در قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال مربوطه محروم می شوند.

 

تعيين نرخ معافیات مالیات حقوق کارمندان

 

وکلای ملت با تصویب بندی مقرر ساختند که سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۵۲ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال ۱۳۹۴ مبلغ ۱۳۸ میلیون ریال در سال تعیین شود و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ۱۰ درصد و مازاد بر این به نرخ ۲۰ درصد برای بخش خصوصی و دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۵ قانون محاسبات کشور تعیین شود.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۴ با تصویب بند «هـ» از تبصره ۹ این لایحه، وزارت نیرو را مکلف کردند که از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شٌرب مبلغ ۱۵۰ ریال از مشترکین آب، دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند، وجوه فوق به عنوان درآمد شرکت ذیربط محسوب نشده و مشمول مالیاتی می‌شود.

 

عوارض ۳۰ ریالی برق شهری در قبوض ۹۴

 

نمایندگان همچنین با تصویب بند دیگری، وزارت نیرو را مکلف کردند علاوه بر بهای برق، به ازای هر کیلو وات ساعت برق فروخته شده، مبلغ ۳۰ ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه، درج و از مشترکین برق از جمله باغ شهرها و خانه باغ‌های اطراف روستاها و شهرها به استثنای مشترکین خانگی روستایی و چاه‌های کشاورزی دریافت نمایند. وجوه حاصله به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

مخالفت مجلس با اختصاص بودجه سیاسی به سازمان محیط زیست

در لایحه دولت، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف می شد مبلغ ۶۰ میلیارد تومان از درآمدهای وصولی ناشی از عوارض آلایندگی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور وارد کند تا سازمان محیط زیست آن را بابت اجرای عملیات کنترل آلودگی محیط زیست آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد برای مشارکت در اجرای حفظ محیط زیست، احیا تالاب ها و رودخانه های کشور و تقویت امر نظارت و پایش محیط زیست هزینه نماید.

این بند در کمیسیون تلفیق حذف شده بود و در جریان افزایش ریزگردها در استان خوزستان، ابتکار رئیس سازمان محیط زیست آلودگی ها را ناشی از حذف این بند از لایحه بودجه و کاهش درآمدهای سازمان محیط زیست خوانده بود.

 

کد خبر 287553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha