ارزش معاملات بورس در بهمن‌ماه امسال به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال تاکنون رسید؛ آمارها همچنین ‌نشان ‌می‌دهد سهامداران از ابتدای سال تاکنون به‌طور میانگین ۱۸درصد زیان کرده‌اند.

بورس

به‌گزارش همشهري، بورس تهران در سال‌93در هر فصل شرايط متفاوتي را سپري كرد. در فصل بهار جو مساعدي كه در سال 92سهامداران را به سود‌هاي خوبي رسانده بود منجر به رشد معاملات شد و اثر رواني‌اش را بر شاخص‌هاي بورس برجاي گذاشت به‌طوري كه حتي ارديبهشت و خرداد بيشترين ميزان معاملات در سال‌93 به ثبت رسيد.

اما با آغاز تابستان تداوم نزول شاخص‌هاي بورس سهامداران را نا‌اميد كرد و منجر به فرار سرمايه‌گذاران از بورس شد. فرار سرمايه‌گذاران منجر به خروج نقدينگي و كاهش ارزش معاملات بورس شد اين روند تا قبل از انجام مذاكرات هسته‌اي ادامه يافت.

  • اميد به مذاكرات هسته‌اي

ابتداي پاييز بازار شرايط متفاوتي را سپري كرد در‌ ماه نخست پاييز ارزش معاملات بورس تحت‌تأثير نزول شاخص‌ها به‌طور محسوسي كاهش يافت. اما بازار سهام كه در انتظار نتايج مذاكرات هسته‌اي 3آذر‌ماه بود و خوش‌بيني زيادي به نتايج مذاكرات هسته‌اي داشت يكباره رنگ عوض كرد و ارزش معاملات بورس با بيشترين ميزان صعود از ابتداي سال مواجه شد و 5. 64درصد رشد كرد.

سهامداران در آبان‌ماه يعني روز‌هايي كه شمارش معكوس براي انجام مذاكرات هسته‌اي آغاز شده بود 4532ميليارد تومان سهام خريدند كه نشان‌دهنده يك خوش‌بيني تمام عيار در بازار سهام بود. اما اين روند چندان ادامه نيافت و با مشخص شدن نتايج مذاكرت در سوم آذر‌ماه و همچنين كاهش قيمت نفت بلافاصله پس از مذاكرات هسته‌اي، ارزش معاملات بورس دوباره شروع به نزول كرد.

روند نزول بورس در زمستان هم تحت‌تأثير 2عامل مذاكرات هسته‌اي و كاهش قيمت نفت ادامه يافت تا اينكه در بهمن‌ماه امسال ارزش معاملات بورس كه پس از شاخص بورس مهم‌ترين نماگر بازار سرمايه است به پايين‌ترين سطح خود در سال‌93 رسيد. سهامداران بورس در بهمن‌ماه امسال 2289ميليارد تومان سهام خريدند كه اين مقدار نسبت به معاملات دي‌ماه 4 .25درصد و نسبت به معاملات آبان‌ماه بيشتر از 60درصد كاهش يافت.

مقايسه روند معاملات بورس پس از آبان‌ماه آشكارا نشان مي‌دهد بازار سهام به‌طور مستقيم از مذاكرات هسته‌اي اثر مي‌گيرد. كارشناسان معتقدند وزن مذاكرات هسته‌اي در حال حاضر حتي بيشتر از كاهش قيمت نفت است كه منجر به كاهش سود‌آوري صنايع بورس تهران شده است.

  • زيان 18درصدي سهامداران

آمار‌ها نشان مي‌دهد شاخص كل بورس تهران از ابتداي سال تاكنون به‌طور ميانگين 18درصد كاهش يافته و از 79هزارو15واحد به 64هزارو720واحد در پايان بهمن‌ماه رسيد. اين به‌معناي اين است كه سهامداران در 11ماهه امسال به‌طور ميانگين از محل سرمايه‌گذاري در بورس 18درصد زيان كرده‌اند. به اين ترتيب با درنظر گرفتن تورم 15تا 18درصدي ميزان تمايل سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در بورس روزبه‌روز در حال كاهش است، اين موضوع منجر به خروج نقدينگي از بورس تهران شده است.

کد خبر 287738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha