همشهری آنلاین: تحلیلگران غربی، حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا که هر دو در یک دانشگاه درس خوانده اند،درمذاکرات اخیر را به منزله ' تقویت جنبه فنی مذاکرات ' ارزیابی کردند و آن را ' نشانه تغییر در روند گفت‌و‌گو‌ها' خواندند.

صالحی

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای تحت عنوان «سیگنال تغییر در روند مذاکرات با حضور مقامات انرژی ایران و آمریکا در ژنو» نوشت: حضور علی اکبر صالحی و ارنست مونیز در مذاکرات می‌تواند مذاکرات فنی پیچیده روی جزئیات را سرعت ببخشد و شانس توافق را افزایش دهد.

رویترز هم نوشت: با حضور مقامات انرژی ایران و آمریکا در مذاکرات، مذاکرات فنی روی جزئیات توافق هسته‌ای وارد مرحله جدیدی شده است.

این رسانه غربی یادآور شد که مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو بخشی از توافق بزرگی است که قرار است بین تهران و گروه 1+5 انجام شود.

خبرگزاری بین‌المللی بلومبرگ به نقل علی واعظ یک کارشناس گروه بین‌الملل بحران، حضور صالحی و مونیز در مذاکرات را نشانه آماده شدن دو طرف برای مصالحه عنوان کرد. بلومبرگ نوشت: بحث‌های فنی مذاکرات به انتهای خود نزدیک می‌شوند.

  • موضوعات مورد بحث صالحی و مونیز

گاردین نوشت: میزان غنی‌سازی، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده، چگونگی انجام تحقیقات و توسعه مربوط به غنی‌سازی و آینده راکتور آب سنگین اراک از موضوعات مذاکره بین صالحی و مونیز بودند.

پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور، مذاکرات صالحی و مونیز را پیرامون مسائل فنی و مذاکرات ظریف و کری را پیرامون رفع تحریم‌ها ارزیابی کرد.

  • تمرکز بر تحصیل مونیز و صالحی در یک دانشگاه

رویترز، بلومبرگ و بسیاری دیگر از رسانه‌های غربی بر تحصیل رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در دانشگاه ام آی تی ایالات متحده تمرکز کردند.

رسانه‌های غربی از دیدار مونیز و صالحی در ژنو تحت عنوان دیدار دو دانشمند فیزیک آمریکایی و ایرانی بعد از 40 سال یاد کردند.

بلومبرگ نوشت: با پیوستن فیزیکدانانی همچون دکتر صالحی به تیم مذاکره کنندگان هسته‌ای، این مذاکرات فنی‌تر شده است.

  • شکاف همچنان باقی است

خبرگزاری بین‌المللی رویترز نوشت: با اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از عزیمت به ژنو گفت که خواهان رسیدن به توافق با ایران تا پیش از پایان مهلت مقرر است اما شکاف‌ها بین ایران و گروه 1+5 در موضوع غنی سازی اورانیوم و برداشتن تحریم‌ها هنوز باقی است.

روزنامه انگلیسی گاردین همچنین به نقل از کری نوشت که اختلافی بین اعضای گروه 1+5 در مسائل ایران وجود ندارد و اعضای این گروه در این موضوع متحد هستند.

پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور هم درباره تلاش وزیر خارجه آمریکا برای عادی نشان دادن مذاکرات صالحی و مونیز نوشت: باوجودی که تحلیل‌ها حاکی از رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 به مرحله ای حساس است اما کری تلاش کرد بگوید چنین نیست و رسیدن به توافق را قریب الوقوع ندانست.

کری در لندن و پیش از سفر به ژنو گفته بود که حضور وزیر انرژی آمریکا به معنای خیلی فنی بودن مذاکرات است و دیدار صالحی و مونیز به معنای قریب الوقوع بودن توافق نیست.

کد خبر 287942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha