پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي نوشت: دکتر عباس آخوندی درباره اجرای عملیات احداث خط آهن قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان گفت: این پروژه تهران، فرودگاه امام خمینی، قم و اصفهان را در مسیری ۴۱۰ کیلومتری به یکدیگر متصل میکند. قطار این خط با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سیر خواهد داشت که سرعت آن تا ۳۵۰ کیلومتر نیز قابل ارتقاء است.
وی با بیان اینکه احداث خط آهن قطار سریعالسیر ایران از سالها قبل مورد توجه مسئولان بود و بخشهایی از احداث آن آغاز شد، ادامه داد: کل پیشرفت پروژه کمتر از ۵ درصد است.
وی افزود: هزینه ساخت این پروژه بدون احتساب ناوگان ۲.۵ میلیارد یورو است که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو از طریق فاینانس چین تامین شده و ال سی های آن نیز گشایش شده و محل تأمین منابع ۸۰۰ میلیون یورو دیگر نیز از منابع داخلی کشور است.
با ایجاد خط آهن قطار سریعالسیر دانش فنی و فناوری ریل کشور ارتقا مییابد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط آهن قطار پرسرعت تهران-قم- اصفهان در کمتر از ۴ سال ساخته میشود و به بهرهبرداری میرسد گفت: با ایجاد خط آهن قطار سریعالسیر دانش فنی و فناوری ریل کشور ارتقا مییابد. اکنون بالاترین سرعت سیر قطارهای ایران ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است که با انتقال این فناوری سرعت سیر قطارها به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
دکتر آخوندی با تشریح اهدافی که دولت و وزارت راه و شهرسازی از طریق احداث خط آهن قطار سریعالسیر دنبال میکنند، گفت: این خط آهن امکان دسترسی آسان را از تهران به فرودگاه امام خمینی فراهم میکند. اکنون مسافران از طریق آزادراه پرترافیک تهران - قم به فرودگاه امام و پایتخت دسترسی دارند. همچنین کسانی که از طریق ریل از شهرهای اصفهان و قم به فرودگاه امام خمینی قصد حرکت دارند، میتوانند به آسانی با کمک قطار سریعالسیر در کمترین زمان مسیر را طی کنند.
وی یادآور شد: میزان ترافیک آزادراه قم - تهران حدود ۵۲ هزار عبور و مرور است که بخشی از آن میتواند به ریل منتقل شود تا مسافران بتوانند در ۳۵ دقیقه مسیر بین تهران - قم را سیر کنند. این قطار امکان فوق العادهای را برای ساکنان شهرهای تهران و قم فراهم میآورد زیرا قم با وجود حرم حضرت معصومه(س)، حوزه علمیه، محل سکونت مراجع عظام تقلید و مراکز دانشگاهی به لحاظ حملونقلی مقصد فعالی به شمار میآید.
وی تاکید کرد: قم شاهراه ارتباطی مرکز و جنوب و محل پرترددی است. قطار سریعالسیر میتواند فاصله زمانی بین تهران - قم و قم - جنوب را کم کند.
رقابت قطار سریعالسیر با هواپیما
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از دیگر مزایای این نوع قطار به امکان رقابت آن با هواپیما اشاره كرد و به پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت: با اجرای این خط آهن، قطار سریعالسیر تهران - اصفهان در این مسیر قطعا میتواند با هواپیما رقابت کند. همچنین با احداث این نوع خط آهن میزان دانش فنی و فناوری ریلی در ایران را ارتقاء میدهیم. اکنون بسیاری از کشورها به قطار سریعالسیر مجهزند و ما از داشتن این فناوری محروم هستیم که با ساخت خط آهن آن میتوانیم با سایر کشورها همتراز شویم.
وی افزود: با توجه به اینکه داشتن این فناوری به دانش خاصی نیاز دارد، نگهداری از خطوط، اداره خطوط و رانندگان ناوگان آن نیز به آموزشهای خاص نیازمندند. البته توجه و رسیدن به تمام این موضوعات موجب ارتقای سطح دانش فنی ایران میشود.
انتقال ۱۲.۵ میلیون مسافر در سال با قطار سریعالسیر
دکتر آخوندی یادآور شد: پیشبینی میشود با احداث این خط آهن سالانه ۱۲.۵ میلیون مسافر جابهجا شوند که این ظرفیت بزرگی در حمل و نقل کشور است. همچنین بعدها خطوط قطار سریعالسیر را میتوانیم در سایر بخشهای کشور توسعه دهیم.
وی درباره افتتاح آزادراه قم-گرمسار نیز گفت: آزادراه حرم تا حرم مهمترین آزادراه شریانی کشور است و محورهای جنوب را به شمال و شمال شرق وصل میکند. تمام وسایل نقلیه در محورهای جنوب همچون اهواز، بندرعباس، کرمان، یزد، اصفهان، اراک و لرستان میتوانند به قم بيايند و از این آزاداره به سمت شمال و شمالشرق ایران بروند.
وی ادامه داد: این شاهراه مهم ایران ۸۵ کیلومتر طول مسیر را کاهش میدهد و از جهت ایمنی و سرعت سیر ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است. همچنین تلاش شده تمام مشخصات آزادراهی در آن رعایت شود و شتابی در افتتاح آن خرج نشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سطح عرضی این آزادراه ۳۵ متر است، توضیح داد: تلاش کردیم کنترل سرعت، دوربین کنترل سرعت و مدیریت آزادراه را در آن داشته باشیم. همچنین امکانات خدمات مسافری، بین راهی و سیستم پمپ بنزین آن را که نیاز دارد، در نظر بگیریم.
بازگشت سرمایه آزادراه حرم تا حرم از همین امروز
دکتر آخوندی یادآور شد: با افتتاح رسمی قطعه نخست آزادراه حرم تا حرم از همین امروز سیستم عوارضی وضع و برقرار میشود، مصرفکنندگان باید این عوارض را بپردازند و سرمایهگذار میتواند از امروز از بازگشت سرمایهاش مطمئن باشد.
وی با بیان اینکه فاز دیگر احداث این آزاداره در محور مشهد - نیشابور - سبزوار به سرعت شروع میشود، اضافه کرد: همچنین عملیات احداث کمرکش آزادراه چرمشهر به سمت آبیک و قزوین آغاز شده است. این محور کمربند سوم تهران است و کمک بسزایی در سهولت حمل و نقل جادهای پیرامون تهران میکند بنابراین در کاهش آلودگی محیط زیست و روانی ترافیک موثر خواهد بود.
نظر شما