دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

بررسی چمدان‌های مسافران فرودگاه فیومسینو در رم، پایتخت ایتالیا برای کشف محموله‌های مواد مخدر به کشف توطئه انتقال یک محموله بزرگ مسلسل‌های کلاشینکف خریداری شده از بازار سیاه به عراق ختم شد.

به گزارش روزنامه روسی پراودا واحد مبارزه با جرایم سازمان یافته پلیس ایتالیا با کشف کاتالوگ‌های سلاح‌های سبک در چمدان یک مسافر به بازجویی از او پرداختند.

 این کشف پلیس را پس از یک ماه استراق سمع تماس‌های تلفنی افراد دخیل در این ماجرا و بررسی مراودات اینترنتی آن‌ها به پرده‌برداری از یک معامله بزرگ سلاح در بازار سیاه رهنمون ساخت.

تیم ایتالیایی در ادامه طی عملیاتی به نام پارابلوم از انتقال یک محموله 40 میلیون دلاری سلاح به عراق جلوگیری کردند و چهار نفر در این رابطه دستگیر شدند. این محموله به ظاهر از سوی وزارت کشور عراق سفارش داده شده بوده  با این حال سرفرماندهی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق ادعا کرده از این خرید تسلیحاتی بی‌اطلاع بوده است.

 این سلاح‌ها که ساخت روسیه هستند از طریق کانال‌های غیرقانونی خریداری شده بوده و مقامات مبارزه با تروریسم اروپا از آن به عنوان نمادی از سهولت معامله محموله‌های بزرگ سلاح و این که عراق به عرصه‌‌ای برای فعالیت باندهای غیرقانونی قاچاق سلاح‌ها تبدیل شده است، یاد کردند.

سرهنگ دوم دانیل ویلیامز، ‌سخنگوی فرماندهی نیروهای چندملیتی مستقر در عراق با ابراز بی‌اطلاعی از چگونگی خرید این محموله از سوی وزارت کشور عراق تأکید کرده با توجه به این که نیروهای چندملیتی مسئولیت آموزش پلیس و نیروهای ارتش عراق را بر عهده دارند خودداری وزارت کشور از مطلع ساختن آن‌ها از این خرید تسلیحاتی بزرگ عجیب است.

این محموله توقیف شده تنها یک هفته پس از آن که یکی از کارگروه‌های کنگره از ناتوانی پنتاگون در ارائه اطلاعاتی قابل استناد پیرامون سرنوشت 190 هزار قبضه از سلاح‌های آمریکایی منتقل شده به عراق پس از اشغال این کشور در  2003 میلادی خبر داد به سوژه‌ای خبرساز تبدیل شده است.

کارآگاهان پلیس ایتالیا به طور اتفاقی در جریان این معامله تسلیحاتی غیرقانونی که تأییدیه دولت ایتالیا را اخذ نکرده بود، قرار گرفتند. در چمدان مظنون دستگیر شده که قرار بود سوار هواپیمایی به مقصد طرابلس، پایتخت لیبی شود یک جلیقه ضدگلوله، کلاهخودنظامی و کاتالوگ سلاح‌های سبک کشف شد.

با بازجویی از وی و با اطلاعات به دست آمده گروهی از تجار ایتالیایی تحت نظر قرار گرفتند که بعدها 4 نفر  از آنان به فروش غیرقانونی سلاح به لیبی و عراق متهم شدند.

سنگ بنای معامله تسلیحاتی متوقف شده درخواست نوامبر گذشته یک مشتری عراقی از شرکتی ایتالیایی بود که در  مالت به ثبت رسیده است. طرف عراقی خواستار خرید 105 هزار قبضه کلاشینکف بود.

کد خبر 28847

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز