سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

گروه بورس: هیأت عالی واگذاری در نشست سه‌شنبه 23 مرداد ، بلوک 40 درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را قیمت گذاری کرد.

 با قیمت‌گذاری سهام این شرکت یک قدم به برگزاری اولین مزایده بین‌المللی تاریخ اقتصاد ایران نزدیک‌تر شدیم. غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی ضمن اعلام این خبر افزود: در آخرین نشست هیأت عالی واگذاری موضوع قیمت‌گذاری بلوک 40 درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران مورد تصویب قرار گرفت. وی از ذکر قیمت تعیین شده برای سهام شرکت مس خودداری کرد و اعلام قیمت‌نهایی را به بعد از برگزاری مزایده موکول کرد.

به گفته زنگنه، سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در قالب 2 بلوک 20 درصدی به فروش خواهد رفت.

 وی تصریح کرد: مراحل قیمت‌گذاری سهام شرکت مس به پایان رسیده و ما هم اکنون در حال انتشار آگهی بین‌المللی سهام برای برگزاری این مزایده هستیم. رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی در مورد مشتریان شرکت ملی صنایع مس گفت: در حال حاضر مشتریان زیادی درخواست خرید سهام شرکت مس را به ما ارائه کرده‌اند.

وی درباره برگزاری مزایده بین‌المللی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران (ایرالکو) گفت: برای این 2 شرکت نیز مصوبه هیأت وزیران اخذ شده و در طی روزهای آینده مراحل قیمت‌گذاری فروش سهام این 2 شرکت نیز انجام خواهد شد.

زنگنه تأکید کرد: براساس قوانین موجود، مراحل قیمت‌گذاری یک سهم باید 2 ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع عمومی این شرکت انجام شود که در مورد شرکت مس این مدت زمان طی شده بود اما در مورد شرکت‌های فولاد مبارکه و ایرالکو هنوز زمان باقی است.

وی خاطرنشان کرد: برای تعیین قیمت سهام این دو شرکت باید 2 ماه از زمان برگزاری مجامع‌شان بگذرد تا پس از آن روند بازار و قیمت تابلو، نرخ متعادلی را برای سهام این دو شرکت مشخص کند، سپس قیمت‌گذاری بلوک 40 درصدی سهام در هیأت عالی واگذاری و بر مبنای این نرخ انجام خواهد شد.

ماه گذشته هیأت عالی واگذاری به دنبال تقاضای جهانی برای خرید سهام 3 شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و آلومینیوم ایران (ایرالکو) کمیته‌ای را مأمور کرد تا شرایط برگزاری یک مزایده بین‌المللی سهام را برای این 3 شرکت تا شهریور ماه سال جاری مهیا کند.

سازمان خصوصی سازی نیز در این زمینه از همه سرمایه‌گذاران داخلی، خارجی و ایرانیان مقیم خارج برای حضور در این مزایده دعوت کرد. بخشی از سهام این 3 شرکت از سال گذشته تاکنون و برمبنای سیاست‌های اصل 44 در بورس تهران عرضه شده و قرار است تا مابقی سهام این شرکت‌ها در قالب بلوک‌های 40 درصدی در قالب یک مزایده بین‌المللی به فروش برسد.

برنامه واگذاری سهام 3 شرکت

دیروز همچنین سازمان خصوصی سازی برنامه واگذاری سهام3 شرکت فولاد مبارکه، مس و ایرالکو در شهریور 86 را اعلام کرد.  بر اساس پیش آگهی منتشر شده ، این سهام از طریق بورس و به طور نقد یا اقساط و با اطلاع قبلی و با قیمت پایه‌ای که اعلام خواهد شد، واگذار می‌شود.

بر این اساس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه 1580 میلیارد تومان، 6 میلیارد و 320 میلیون سهم معادل 40 درصد مجموع سهام ، عرضه می‌شود. از شرکت مس نیز که با سرمایه 579 میلیارد تومانی فعالیت می کند، 2 میلیارد و 315 میلیون و 857 هزار و 840 سهم، معادل 40 درصد عرضه خواهد شد.

 از سهام ایرالکو که با سرمایه 5/16 میلیارد تومانی در تولید انواع شمش آلومینیوم فعالیت می‌کند نیز  660 هزار معادل 40 درصد از مجموع سهام واگذار خواهد شد.سازمان خصوصی سازی همچنین اعلام کرد  قیمت پایه سهام، شرایط فروش، تعهدات طرفین و تاریخ دقیق معامله را به زودی و به تفصیل منتشر خواهد کرد.

6 مشتری عمده

سیدمهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی هم  در پاسخ به این سوال فارس که مشتریان خرید بلوک ملی مس چه گروه‌هایی هستند، از ذکر نام مشتریان خودداری کرد و گفت: برای فروش 40 درصد سهام ملی مس بازاریابی مناسبی شده و تاکنون بیش از 6 مشتری عمده از داخل و خارج متقاضی خرید این سهم شده‌اند.

متقاضیان برای خرید بلوکی سهام ملی مس، فولاد مبارکه و ایرالکو می‌توانند کنسرسیوم تشکیل دهند و خریداران مانعی در تشکیل گروه و کنسرسیوم ندارند.

 وی با اشاره به تصویب قیمت 740 تومانی در عرضه بلوکی و 40 درصدی ملی مس در رابطه با زمان مزایده بین‌المللی اولین شرکت مشمول اصل 44 پذیرفته شده در بورس ابراز داشت: شنبه هفته آینده آگهی مزایده بین‌المللی شرکت‌ ملی در برخی روزنامه‌ها درج خواهد شد.

کد خبر 28935

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز