اعضای شورای شهر تهران دیروز در جلسه علنی خود با امضای دونامه جداگانه ابتدا از بیانات راهگشا و سازنده اخیر مقام معظم رهبری درباره اهمیت حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست قدردانی کردند

و پس از آن در نامه‌ای دیگر ازعملکرد شهرداری تهران بابت اینکه بلافاصله بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای اجرای دستورات معظم‌له با دریافت هزار هکتار فضای سبز از سازمان‌ها و نهادها‌ی دیگر درنظر دارد این اراضی را تا ۱۳فروردین‌ماه آینده تبدیل به تفرجگاهی برای مردم کنند ابراز رضایت و تشکر کردند.

ديروز 7دستور جلسه نيز در جلسه شوراي شهر مورد بررسي قرار گرفت. نخستين دستور اعتراض فرمانداري تهران به متن مصوبه الزام شهرداري تهران به احداث و ايجاد كتابخانه تخصصي حضرت سيدالشهدا(ع) بود. فرمانداري در اين اعتراض عنوان كرده بود كه ساخت كتابخانه بر عهده شهرداري نيست اما شورا نيز براساس قانون پاسخ داد كه طبق قانون شهرداري از ساختن كتابخانه منع نشده و همكاري دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف در ماده ۱۲ نيز تأكيد شده است.

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه وبودجه در پاسخ به اين اعتراض گفت: طبق قانون، شهرداري از ساختن كتابخانه منع نشده و همكاري دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف در ماده ۱۲ نيز تأكيد شده است. برهمين اساس پاسخي تهيه شد كه با اكثريت آرا به تصويب رسيد.

دستور بعدي بررسي يك فوريت لايحه انتشار 20هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت و اوراق صكوك به‌منظور توسعه پايدار شهر تهران بود كه به تصويب رسيد. عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه درباره اين لايحه توضيح داد: ما در برنامه ۵ ساله به شهرداري تهران اجازه داديم از فرصت فروش اوراق مشاركت و صكوك استفاده كند اما اين فرصت به شرط گرفتن مصوبه شوراست. وي ادامه داد: در تبصره‌هاي بودجه سال ۹۴ هم به شهرداري تهران اجازه داديم بعد از تصويب شورا از فرصت فروش 2 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت استفاده كند چرا كه دولت نيمي از بازپرداخت اين اوراق را متحمل مي‌شود و اين فرصتي براي مديريت شهري است. به گفته دبير از اين اوراق براي توسعه خط 4 و 6 مترو و دره فرحزاد استفاده خواهد شد.

دستور جلسه سوم بررسي دوفوريت طرح الزام ستاد اجرايي و نظارت برانتخابات شوراياري‌ها براي نظارت و تمهيدات لازم و احراز صلاحيت كانديداي شوراياري‌ها بود كه اعضاي شوراي شهر به‌دليل اينكه فرصت اين طرح از دست رفته و تا برگزاري انتخابات 2روز بيشتر فرصت نمانده تصميم گرفتند كه فوريت اين طرح را حذف كنند تا به‌صورت عادي مورد بررسي قرارگيرد.

دستور جلسه چهارم بررسي يك فوريت لايحه اصلاحيه مواد 6، 10و 30 اساسنامه شركت شهربان بود كه به تصويب رسيد. عليرضا دبير با اشاره به تأخير ۹ ماهه شهرداري در ارسال اين لايحه به شوراي شهر اظهار داشت: براساس تبصره‌هاي بودجه سال ۹۳ شوراي شهر؛ شهرداري تهران مكلف بود آيين‌نامه اجرايي شركت شهربان را براي تصويب ارسال كند. وي افزود: براساس اين تبصره بودجه سال ۹۳ اين شركت منوط به تصويب آيين‌نامه شد چرا كه بايد ارتباط شركت شهربان با آراي كميسيون ماده ۱۰۰ مشخص شود.احمد دنيامالي در مخالفت با يك فوريت اين لايحه اظهار داشت: در شهرداري تهران مجموعه‌هاي بسيار زيادي مثل حريم‌بان؛ شهربان و پسماند وجود دارد كه وظايف نظارتي دارند اما هر كدام جداگانه و جزيره‌اي عمل مي‌كنند كه بهتر است به‌صورت يكپارچه و در قالب يك مجموعه كلان ديده شوند كه اين امر هم منجر به صرفه جويي و هم افزايش بازدهي مي‌شود.

رئيس كميسيون عمران بر بررسي اساسنامه همه اين بخش‌ها در قالب يك مجموعه كلان تأكيد كرد و گفت:‌ ما مي‌توانيم اساس نامه شهربان را كلي‌تر ببينيم كه وظايف مجموعه‌هاي نظارتي ديگر را هم قاعده‌مند كنيم. عليرضا دبير در پاسخ گفت: ما مي‌توانيم نظرات آقاي دنيامالي را نيز در جريان بررسي آيين‌نامه اين شركت ببينيم.

دستور جلسه پنجم هم بررسي يك فوريت لايحه پيشنهاد معرفي 7 نفر از كاركنان شهرداري تهران به‌عنوان قائم‌مقام ذيحساب در واحدهاي تابعه شهرداري تهران بود كه تصويب شد.

اعضاي شوراي شهر تهران همچنين يك فوريت لايحه اصلاحيه مصوبه مجوز تقسيط و چگونگي اخذ مطالبات شهرداري تهران را تصويب كردند و پس از آن به هفتمين دستور جلسه پرداختند كه اختصاص به بررسي يك فوريت طرح الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه برنامه عملياتي ترويج و تحكيم فرهنگ ايثار وشهادت داشت. اعضاي شوراي شهر به اين لايحه نيز رأي مثبت دادند.

دراين باره مجتبي شاكري عضوكميسيون فرهنگي گفت: انسجام در ترويج و تحكيم فرهنگ ايثار و شهادت در مجموعه‌هاي شهر يك ضرورت است و در برنامه 5ساله دوم شهرداري موظف شده است اين بحث را با برنامه‌ريزي تمام مجموعه‌هاي فرهنگي و اجتماعي تحت نظارتش در سطح شهر اجرايي كند.

ديروز يك طرح دوفوريتي ديگر نيز به تصويب رسيد. اين طرح مربوط به تخصيص 4ميليارد تومان از محل اعتبارات بودجه ستاد توان‌افزايي و حمايت از سازمان‌هاي مردم نهاد بود كه به‌دليل كسري بودجه شوراي شهر قرار شد به اين نهاد اختصاص يابد تا در پرداخت حقوق و دستمزد كاركنان شوراي شهر به‌ويژه درپايان سال اختلالي ايجاد نشود. در اين‌باره الهه راستگو رئيس ستاد توان‌افزايي و حمايت از فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم نهاد شوراي شهر درعين حالي‌كه با اين انتقال بودجه موافقت كرد اما خواستار آن شد تا دليل كسري بودجه شورا بايد مشخص شود. بنابراين گزارش 2 فوريت اين طرح با اصلاح تبصره 9به 16و نيز سال 93به سال‌هاي 88تا 92به تصويب اكثريت اعضاي شورا رسيد.

ديروز همچنين 2نطق پيش از دستور قرائت شد. ابتدا ولي‌الله شجاع‌پوريان در سخنان خود نسبت به ساخت و سازها در تهران انتقاد كرد و آن را عامل بي‌قوارگي شهر و انواع معضلات زيست‌محيطي، ترافيكي و اجتماعي دانست.

وي با اشاره به معضل ريزگردها براي مردم مناطق جنوبي كشور و توضيح دلايل و عواقب آن، پيشنهاد اختصاص كمك‌هاي مالي از سوي وزارتخانه‌ها، نهادهاي دولتي و غيردولتي، ازجمله شهرداري تهران را مطرح كرد.

عضو كميسيون نظارت و حقوقي درعين حال از شوراي اسلامي شهر تهران و مجموعه مديريت شهري تهران خواست تا از اين بليه طبيعي عبرت گرفته و به نحو مقتضي در مورد آنها چاره‌انديشي كنند.

نطق پيش از دستور بعدي مربوط به رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري بود. وي پيش از شروع نطق خود به پخش يك فايل صوتي كوتاه از امام‌خميني(ره) اقدام كرد كه در ‌آن امام راحل مسئولان نظام را به رعايت انصاف و درنظر گرفتن وجدان در خدمتگزاري به مردم دعوت كرده بودند. حافظي بعد از آن موضوع نطق پيش از دستور خود را پيرامون دعاي سال‌نو در مديريت شهري مطرح كرد و خواستار هدايت قطار مديريت شهري و مديريت جهادي به سمت ريل عقلانيت شد.

بلااستفاده ماندن تصفيه‌خانه شيرابه پسماند در كهريزك، لزوم پرداخت به‌موقع مطالبات پيمانكاران خارجي و داخلي در پروژه توليد برق از پسماند، انتقاد به اختصاص خلاف قانون 120هكتار از باغات به‌هم‌پيوسته كن به پهنه مسكوني، تدوين سازوكار براي نظارت برمنابع غيرنقد بودجه شهر تهران، دفع پسماندهاي بيمارستاني تفكيك شده در دپوي پسماند شهري و اجتناب از خريد باغات مردم و تغيير كاربري و فروش آن به تعاوني‌هاي مسكن ازجمله مواردي بود كه از سوي حافظي به آن انتقاد شد. يكي ديگر از انتقادات مطروحه از سوي اين عضو شوراي شهر، كسب درآمد 15هزار ميليون توماني از فروش و تغيير كاربري عمومي ظرف 4سال بود كه در انتهاي جلسه با پاسخ از سوي محمود صلاحي، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري مواجه شد.

صلاحي از حافظي خواست تا مستندات لازم در اين‌باره را ارائه كند. تأكيد صلاحي اين بود كه تمامي تراكم‌هاي فروخته شده در شهر طبق مصوبات شوراي شهر بوده و تغيير كاربري‌ها نيز در كميسيون ماده 5 انجام مي‌شود. وي قول داد تا گزارش‌هاي لازم درباره اينكه چقدر از اين درآمد با مصوبه شوراي شهر بوده ارائه شود. همچنين در مورد تعاوني مسكن شهرداري كه در مجاورت باغات كن در دست ساخت است نيز معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري اطمينان‌خاطر داد كه با وجود اينكه اين تعاوني در دهه70 اين زمين را خريده است و با حكم قاضي دادگاه شروع به ساخت كرده اما به هرچه مصلحت شهر و تصميم شوراي شهر باشد گردن مي‌نهند.

ديروز مهدي چمران نيز درباره اينكه باغات كن بايد در پهنه فضاي سبز باشد و حتي اعتبارات لازم براي تملك اين باغات از سوي شهرداري پيش‌بيني شده سخن گفت و از اينكه ساخت‌وساز در باغات كن درحال انجام است به‌شدت انتقاد كرد.اعضاي شوراي شهر ديروز تذكرات مختلفي را درباره موضوعات شهري مطرح كردند كه در جدول زير مي‌خوانيد.

نام عضو: محمد حقاني - كميسيون: سلامت و محيط زيست - موضوع تذكر: مقام معظم رهبري درباره حفظ محيط‌زيست و صيانت از باغات و جنگل‌ها حجت را تمام كردند و ديگر تحت هيچ بهانه‌اي نمي‌شود قطع درخت يا تخريب باغ كرد. ايشان حتي تأكيد كردند براي تحقق اين مهم اگر لازم شد قانون را هم عوض كنيد. بنابراين از اين پس هيچ نهادي از نقد مصون نخواهد بود. ضمن اينكه قوه قضاييه نيز طي بيانيه 5ماده‌اي، مقامات قضايي را از تخريب محيط‌زيست و تخريب باغات منع كردند. از دولت نيز مي‌خواهم تا شهرداري تهران را در تأمين 50درصد از پول مترو كمك كند.

نام عضو: احمد دنيامالي - كميسيون: عمران و حمل ونقل - موضوع تذكر: در سال 84 مقام معظم رهبري موضوع كوه‌خواري را مطرح كردند كه نشان‌دهنده عمق نگراني ايشان در مورد تخريب محيط‌زيست است. از همان زمان كل دامنه‌هاي البرز در شمال تا ارتفاع 1800 متر و در غرب تا 1400متر علامت‌گذاري شد. بايد تدبيري صورت گيرد تا معاونتي تحت عنوان معاونت محيط‌زيست در شهرداري تهران راه‌اندازي شود.

نام عضو: مجتبي شاكري - كميسيون: فرهنگي و اجتماعي - موضوع تذكر: نكته‌اي كه كمتر در فرمايشات مقام معظم رهبري به آن پرداخته شد نگاه بخشي كردن است و ما بايد به سمتي برويم كه نگاه جامع به مجموعه دولت، مجلس، قوه قضاييه و دستگاه‌هاي مربوطه داشته باشيم. از طرفي توجه به سيما و منظر شهري هم جزو دغدغه‌هاي رهبري بود كه مغفول ماند. متأسفانه يكي ديگر از مواردي كه حدود 10سال قبل مقام معظم رهبري بر آن تأكيد داشت و عملي نشده است، بحث مبارزه با مفاسد است كه همچنان روي ميز مانده است.

نام عضو: محمدمهدي تندگويان - كميسيون: معماري و شهرسازي - موضوع تذكر: فرمايشات راهگشاي مقام معظم رهبري حاصل بي‌عرضگي ماست كه كار را به اينجا كشانديم وگرنه چه خوب بود كه درملاقات با رهبري ايشان از ما تشكر مي‌كردند كه مثلا فلان ملك را نجات داديم. اين نشان مي‌دهد كه ما عقبيم و به مردم بدهكاريم. هنگامي كه درخواست كردم ملك كساني كه اقدام به تخريب باغات مي‌كنند به نفع عموم مصادره شود در شوراي شهر با كمال تأسف رأي نياورد، چرا؟ چون ما سه‌شنبه‌ها مدافع فضاي سبز هستيم اما يكشنبه‌ها مدافع كساني مي‌شويم كه مي‌خواهند باغات را تخريب كنند. انتظار دارم قاطعانه اگر قانون باغات اشتباه است قانون مجلس را عوض كنيم. مقام معظم رهبري فرمودند گزارشاتي مبني بر عدم‌نگهداري مناسب فضاي سبز به ايشان واصل مي‌شود درحالي‌كه من معتقدم در حوزه فضاي سبز شهرداري عملكرد خوبي داشته در حدي كه بايد به‌عنوان الگو مطرح شود تا ديگران ياد بگيرند. بنابراين درخواست بنده اين است كه شهرداري گزارشي از نگهداري فضاي سبز به مقام معظم رهبري ارائه دهند.

نام عضو: ابوالفضل قناعتي - كميسيون: عمران و حمل ونقل - موضوع تذكر: بايد شهردار منطقه2 باتوجه به تخلفات انجام شده، پاسخگو باشد زيرا به پروژه‌اي به نام بهرود اجازه ساخت هتل اسپينانس بالاتر از خط 1800متر و روي گسل زلزله را داده و برابر رأي كميسيون ماده 5، شانزده طبقه روي سطح و 3طبقه منفي به‌عنوان پاركينگ به آن اختصاص داده است. همچنين متأسفانه مجوز ساخت 3طبقه اضافه روي سطح و 2طبقه منفي اضافه به اين پروژه داده شده است.

نام عضو: احمد حكيمي پور - كميسيون: فرهنگي و اجتماعي - موضوع تذكر: در منطقه 2بوستاني به نام پليس وجود دارد كه در بخشي از آن مشغول ساخت وساز هستند با وجود اينكه قبلا با پيگيري‌هاي انجام شده جلوي اين ساخت‌وساز گرفته شده بود اما اخير مجددا گزارش شده كه پروژه در مرحله بتن‌ريزي است دراين باره به شهردار منطقه تذكر مي‌دهم كه بوستان را نبايد به ساختمان تبديل كرد.

نام عضو: محسن سرخو - كميسيون: عمران و حمل ونقل - موضوع تذكر: درمورد معادن شن و ماسه منطقه18 جلسات مشتركي با مسئولان ستاد اجرايي فرمان امام(ره) داشتيم طرح‌هاي مختلف بررسي و جمع‌بندي شد. يكي از نتايج آن بازنشسته كردن كارگرهاي اين معادن است كه به‌دليل سخت و زيان‌آور بودن شغل‌شان پيش از موعد مي‌توانند بازنشسته شوند كه موضوع در دست پيگيري است.

کد خبر 289624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha