دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

حمایت عربستان از گروه‌های افراطی مانند داعش مسئله‌ای نیست که دیگر از کسی پنهان مانده باشد اما حالا همزمان با انتشار اسناد جدید از این حمایت گسترده از تروریست‌ها در عراق و سوریه از سوی ریاض آتش ‌افراط‌گرایی بار دیگر دامن سعودی‌ها را گرفته است.

همزمان با تعطیلی سفارت آمریکا در ریاض،عراق خودروهای با پلاک عربستان درتکریت کشف کرد.

سفارت آمريكا در عربستان به‌خاطر تهديد و احتمال حملات تروريستي مجبور شده به‌خاطر نگراني‌هاي امنيتي حداقل براي 2 روز فعاليت خود را متوقف كند. اين در حالي است كه نيروهاي عراقي حاضر در شهر تكريت عراق تعداد زيادي خودرو از نيروهاي داعش كشف كرده‌اند كه پلاك عربستان داشته‌اند.

سفارت آمريكا در عربستان روز گذشته اعلام كرد كه به‌خاطر افزايش نگراني‌هاي امنيتي فعاليت سفارتخانه و كنسولگري‌هاي اين كشور در عربستان طي 2 روز متوقف خواهد شد. در بيانيه سفارتخانه آمريكا همچنين به اتباع اين كشور درباره تهديدهاي امنيتي هشدار داده شده و مقام‌هاي آمريكا از شهروندان اين كشور در عربستان خواسته‌اند كه در رفت‌وآمدهاي خود محتاطانه عمل كنند و در مكان‌‌هاي عمومي حاضر نشوند. آمريكايي‌ها به ماهيت تهديدهاي امنيتي اشاره نكرده‌اند اما به گزارش فاكس‌نيوز احتمال عمليات تروريستي آن قدر جدي بوده است كه واشنگتن تصميم به بستن سفارتخانه و كنسولگري‌هاي خود در شهرهاي رياض، جده و ظهران گرفته است. فاكس‌نيوز به نقل از يك منبع اطلاعاتي گزارش داده كه دولت آمريكا از خطر حمله تروريستي با خودروي بمبگذاري‌شده مطلع شده است.

وزارت امور خارجه آمريكا هم با اشاره به وضعيت امنيتي عربستان از اتباع اين كشور خواسته ريسك سفر به اين كشور را درنظر بگيرند و مسافرت غيرضروري به اين كشور نداشته باشند.روز جمعه هم سفارت آمريكا به كاركنان غربي شاغل در تاسيسات نفتي استان شرقيه عربستان هشدار داده بود كه احتمال دارد «هدف حملات تروريستي و يا آدم‌ربايي گروه‌هاي تروريستي» قرار بگيرند. عربستان كه به‌صورت ايدئولوژيك، مالي و تسليحاتي از گروه‌هاي تروريستي حاضر در عراق و سوريه حمايت مي‌كند طي ماه‌هاي گذشته شاهد حملات مختلف بوده است. اتباع غربي در عربستان از ‌ماه اكتبر گذشته تاكنون حداقل 4بار هدف حمله قرار گرفته‌اند.

آخرين مورد اين حملات‌ ماه گذشته بود كه 2 كارمند يك پيمانكار نظامي آمريكا هدف گلوله قرار گرفتند. بارها از سوي كشورهاي منطقه هشدار داده شده كه حمايت عربستان از گروه‌هاي سلفي روزي دامن خود اين كشور را خواهد گرفت. عربستان سعودي در كنار كويت و قطر از مهم‌ترين تأمين‌كنندگان مالي و حاميان داعش و گروه‌هاي افراطي ديگر در عراق و سوريه طي سال‌هاي گذشته بوده‌اند. نيروهاي مردمي و ارتش عراق كه پس از 10روز عمليات وارد شهر تكريت شده‌اند خودروهاي با پلاك عربستان را پيدا كرده‌اند كه مدرك ديگري از حمايت رياض از گروه‌هاي تروريستي به‌حساب مي‌آيد.

مقام‌هاي عربستان چند وقتي است فهميده‌اند آتشي كه با حمايت از گروه‌هاي افراطي در عراق و سوريه شعله‌ور كرده‌اند حالا دارد دامن خودشان را مي‌گيرد. سعودي‌ها به همين‌خاطر حصاري 900كيلومتري را در مرز عربستان و عراق ساخته‌اند تا جلوي ورود نيروهاي تروريستي را بگيرند. اين ديوار امنيتي طولاني موسوم به ديوار بزرگ هم به‌نظر مي‌رسد نتوانسته جلوي شعله‌هاي آتشي كه سعودي‌ها آن را روشن كرده‌اند بگيرد و آنقدر اوضاع امنيتي در اين كشور بد شده است كه واشنگتن مجبور به تعطيلي موقت سفارتخانه‌ خود با ترس از حمله تروريستي و بمبگذاري شده است. طي ماه‌هاي گذشته مناطق مرزي عربستان هم هدف حملات داعش قرار گرفته و انديشكده آمريكايي جيمز تاون به تازگي در گزارشي اعلام كرد كه عربستان سعودي مقصد و هدف بعدي گروه تروريستي داعش به‌حساب مي‌آيد.

کد خبر 290062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha