شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در ادامه یک هفته جنگ و گریز در شمال عراق، نیروی هوایی ترکیه مواضع چریکهای جدایی‌طلب پ‌.ک.ک در شمال عراق را هدف قرار داد.

 در این عملیات هواپیماهای جنگنده اف 16 و هلی‌کوپترهای توپ‌دار شرکت کردند. این حمله و پشتیبانی توپخانه‌ای از آن در منطقه سینخت و کانی‌ماسی در عمق 40 کیلومتری عراق صورت گرفته است.

چریکهای جدایی‌طلب پ‌.ک‌.ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان گروهی تروریست شناخته می‌شوند در فصل بهار و تابستان تحرک بیشتری از خود نشان داده‌اند و حمله به پلیس، نیروهای نظامی و سایر اهداف نظامی و غیرنظامی در ترکیه را در دستور کار خود قرار دادند.

 دولت ترکیه که از ناحیه تلفات نظامی خود در برخورد با چریکهای پ‌.ک‌.ک تحت فشار افکار عمومی بوده است بارها به دولت عراق و آمریکا به دلیل پناه گرفتن چریکهای پ‌.ک‌.ک ترکیه در شمال عراق اعتراض کرده است.

گرچه مقامات نظامی آمریکا و دولت عراق همواره بر محدود کردن دامنه عمل چریکهای پ‌.ک.ک قول داده‌اند اما از تعداد و شدت حملات پ.ک.ک کاسته نشده بود. این در حالی است که آمریکا برخی از مراکز فرماندهی نظامی خود را به مناطق کردنشین در شمال عراق منتقل کرده است و حضور نظامی آمریکا در منطقه کردستان عراق تشدید شده است.

گرچه حمله نظامی ترکیه به شمال عراق، محدود و غیرموثر خوانده شده است اما از آنجایی کیه اولین نمونه از نوع خود در سالهای اخیر بوده است و ممکن است راه را برای عملیات بعدی ارتش ترکیه در شمال عراق هموار کند، حائز اهمیت تلقی می‌شود.

 ترکیه نیرویی به استعداد 1000 سرباز در شمال عراق مستقر کرده است. این استقرار با موافقت مقامات محلی کرد و آمریکا صورت گرفته است. اما همه اینها مانع از حملات پ.ک.ک به نیروهای نظامی و انتظامی ترکیه نبوده است. آمریکا حمله اخیر ترکیه به شمال عراق را به سکوت برگزار کرده است.

 اما برای جلوگیری از تشدید اوضاع قرار است یک ژنرال آمریکایی به نام جوزف رالستون فرمانده سابق ناتو در اروپا مسئول ویژه هماهنگی بین ترکیه و آمریکا در زمینه مسائل پ.ک.ک شود. اگر درگیریهای شمال عراق و مرز با ترکیه تشدید شود، یک نقطه بحرانی دیگر به نقاط بحرانی خاورمیانه (غزه، جنوب لبنان و عراق) افزوده خواهد شد.

کد خبر 2910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز