جمعه ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

تعطیلات ۲ هفته‌ای نوروز ۹۴ در شرایطی سپری شد که گرانی برخی اقلام غذایی مانند میوه به‌وضوح دیده می‌شد.

میوه

نشانه‌هاي گراني ميوه و مركبات از قبل از تعطيلات نمايان شده بود، ليكن وزير جهادكشاورزي و برخي مقامات دولتي ديگر وعده دادند كه قيمت‌ها در ايام نوروز كنترل خواهد شد و گراني غيرقابل تحملي رخ نخواهد داد. با اين حال تدابير وزارت جهادكشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت چندان كارساز نشد و قيمت اقلامي مانند پرتقال و نارنگي و كيوي حتي محدوده قيمتي 10هزار تومان را هم در نورديد. البته قيمت‌ها در مناطق مختلف كشوري متفاوت بود ليكن نوع مرغوب مركباتي مانند پرتقال و نارنگي و كيوي از 10هزار تومان عبور كرد.

تهيه همين اقلام با قيمت‌هايي كمتر از 7هزار تومان مقدور نبود. با اين حال برخي مقامات مسئول گفته‌اند كه در ايام نوروز فقط پرتقال گران شد و قيمت بقيه ميوه‌ها كنترل شده بود. ازجمله مجتبي فراهاني، معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايسنا گفت: براي ايام نوروز به جز پرتقال در بقيه ميوه‌ها افزايش قيمت نداشتيم و در روزهاي پاياني سال نيز با سرمنشأ گران‌كنندگان كيوي در ميدان ميوه و تره‌بار برخورد كرديم و فرصت طلبان نتوانستند اين ميوه نوروزي را گران كنند. فراهاني اظهار كرد:

در روزهاي پاياني سال، كيوي به‌صورت غيرمنطقي افزايش قيمت داشت ولي با نظارت و برخورد سريعي كه از سوي بازرسان سازمان حمايت صورت گرفت از گران شدن آن جلوگيري كرديم و سيب و خيار نيز در مقايسه با سال‌هاي گذشته قيمت مناسبي داشتند. به گفته وي به جز پرتقال در بقيه ميوه‌ها افزايش قيمت نداشتيم.

فراهاني با بيان اينكه بيشترين آمار تخلف در ايام عيد نوروز مربوط به استان‌هاي تهران و البرز بود، اظهار كرد: براي پرونده‌هاي تخلفي كه از سراسر كشور در حوزه‌هاي مختلف جمع‌آوري شد در محل بروز تخلف و با حضور رئيس شعبه تعزيرات رأي صادر شد.

  • دليل گراني پرتقال

در اين ميان برخي مقامات مسئول به توضيح درباره دلايل گراني پرتقال پرداختند. ازجمله مجتبي شادلو، نايب‌رئيس اتحاديه باغداران دليل افزايش قيمت پرتقال را حاشيه‌سازي سودجويان، ناهماهنگي در حمل‌ونقل و شلوغي جاده‌ها عنوان و تأكيد كرد كه اين ميوه در روزهاي آينده به‌طور قابل‌توجهي با كاهش قيمت همراه خواهد شد. به گزارش ايسنا، شادلو با بيان اينكه افزايش قيمت پرتقال تنها در روز اول عيد اتفاق افتاد، ادامه داد: اين درحالي است كه با درنظر گرفتن زنجيره توزيع از مقصد تا خرده فروشي در يك فاصله دو سه روزه تغييرات قيمت در روزهاي دوم و سوم نيز ملموس بود.

وي شرايط كنوني توزيع و فروش پرتقال را مناسب عنوان كرد و گفت: اين در حالي است كه حتي روند قيمت معكوس شده و در روزهاي هشتم و نهم تا هزار تومان هم كاهش يافت. در عين حال كه از ابتداي فروردين تاكنون قيمت پرتقال حدود 2000تومان كاهش داشته و پيش‌بيني مي‌شود با توجه به اينكه هنوز برخي از انبارها از ذخاير خود استفاده نكرده و عرضه كافي وجود دارد قيمت در روزهاي آينده با كاهش قابل توجهي همراه باشد.

نايب‌رئيس اتحاديه باغداران تأكيد كرد كه قيمت پرتقال براساس مصوبات تنظيم بازار تغييري نداشته و قطعي بوده است؛ بنابراين تخطي انجام شده و گراني‌هاي صورت گرفته بايد از طريق دستگاه‌هاي نظارتي و مسئولين بازار و بازرسي پيگيري شود.

  • 560هزار مورد بازرسي

در تحولي ديگر، مجتبي فراهاني، معاون بازرسي و رسيدگي به تخلف سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان از انجام بيش از 560هزار بازرسي از ابتداي طرح پايش و نظارت ايام پاياني سال تاكنون خبر داد و گفت: براين اساس بيش از 32هزار پرونده تخلفاتي در سطح عرضه كالا و خدمات تنظيم شده است. به گزارش ايرنا، فراهاني با بيان اينكه بيش از 18هزار مورد شكايات مردمي از طريق سامانه124 در سراسر كشور ارائه شده است، اظهار داشت: مردم همچنان شكايات خود را از طريق اين سامانه درخصوص كالاها و خدمات عرضه شده گزارش دهند.

کد خبر 291060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha