همشهری آنلاین: هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده شهیر ایرانی با رونمایی از جدیدترین کتابش با عنوان پلو خورش در اردبیل این اثر را به صورت رسمی برای مطالعه علاقه‌مندان آثارش روانه بازار کتاب کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،خالق داستان ماندگار قصه های مجید که به دعوت کانون استان اردبیل به این شهر تاریخی ایران زمین سفر کرده بو،د طی 2 روز اقامتش در اردبیل و مشگین شهر به نقدهای خوانندگان کتابهایش گوش سپرد و با آنها گفت و گو کرد و در همین سفر از چهل سال فعالیت ارزشمند او در عرصه ادبیات کودک و نوجوان قدردانی شد.

پلو خورش را انتشارات معین در آستانه شصت و سومین سال تولد این نویسنده صاحب نام ایرانی که آوازه ای جهانی هم دارد، منتشر کرده است.

در آیین تقدیر از خدمات فرهنگی مرادی کرمانی در اردبیل،مدیر کانون ومدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان  در سخنانی از تلاشهای وی در عرصه ادبیات این سرزمین قدردانی کردند و وی را مایه فخر و مباهات مردم ایران دانستند.

بر اساس این گزارش، مرادی که به عنوان یکی ار نامزدهای دریافت جایزه معتبر ادبی آسترید لیندگرن در سوئد هم مطرح شده است، در جلسه نقد آثارش تحت تاثیر گفته های یکی از کودکان روستایی قرار گرفت که برای وی تعریف می کرد چگونه کتاب خمره وی در خانه کوچک آنها دست به دست گشته و پس از مطالعه تمامی اعضاء آن خانواده روستایی، سرانجام پس از چند روز به دست وی رسیده است.

مرادی کرمانی همچنین به نقد یکی از نویسندگان اردبیلی نیز پاسخ داد که وی را در انعکاس فقر و محرومیت مردم ایران و سیاه نمایی در آثارش نزد خارجیان  مورد سوال قرار می داد گه مرادی با دفاع از شیوه نگارش خود گفت: این نکته قابل تعمق است و در این مورد تعمدی هم وجود ندارد ولی من دوست دارم از شیوه ای استفاده کنم که ویژگی آن صداقت و زبان ساده است، ضمن این که هر نویسنده ای از شیوه خاص خود در نگارش اثرش استفاده می کند.

اما نوجوانی درکارگاهی دیگر این شیوه نگارش مرادی کرمانی را مورد تحسین قرار داد و گفت:شما در آثارتان چهره کریه فقر و فاصله طبقاتی را با بیانی شیرین به تصویر کشیده اید و مخاطب پس از خواندن کتابهای شما دچار آزار و اذیت و رنجش نمی شود بلکه بر فهم و دانشش نسبت به موضوع و ابعاد آن افزوده می شود.

مرادی در این نشست با سوال اساسی دختر بچه هایی روبرو شد که نسبت به محور بودن پسر بچه ها در آثارش انتقاد می کردند و او با لحنی آمیخته به شوخی به آنها توضیح داد که خانمهای نویسنده معمولا به دخترها در آثارشان می پردازند ولی من به عنوان یک مرد بیشتر تلاش کرده ام زندگی خود و تجربیاتم را روایت کنم و بدون شک نمی توانم خودم را جای دختر خانمها بگذارم.

خالق کتاب پلو خورش در پایان جلسه رونمایی کتابش همچنین نسخه ای از این اثررا به محمد سیمزاری مدیر کانون استان اردبیل اهداء کرد.

 همچنین در آیینی دیگر کودکان و نوجوانان مشگین شهری با پوشیدن لباس‌های محلی و در دست داشتن دسته گلهای رنگارنگ  به استقبال خالق کتاب میهمان مامان آمدند و شورای شهر مشگین شهر نیز با اهداء لوح سپاسی مرادی را به عنوان شهروند افتخاری برگزید و وی نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد، خود را هوشنگ مرادی کرمانی مشگین شهری نامید.

برنامه تقدیر از هوشنگ مرادی کرمانی طی روزهای 23 و 24 مرداد در استان اردبیل به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شد.

تصاویر دیگری از این مراسم را اینجا ببینید.

کد خبر 29119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز