گروه اقتصادی: براساس مفاد قانون برنامه چهارم، دولت موظف است محصولات پتروشیمی‌را از سبد کالا‌های دولتی حذف کند یا درصورت حفظ آن، تفاوت قیمت آزاد با دولتی را به تولیدکنندگان بپردازد.

غلامحسین نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌اعلام کرد: اگر چه برخی تردید‌ها در مورد اجرای قانون حذف محصولات پتروشیمی‌از سبد حمایتی به دلیل تاثیر تورمی‌آن وجود دارد ولی باید توجه کرد که یارانه پرداختی به این محصولات نصیب واسطه‌ها می‌شود و شاید تنها 15 درصد محصولات در قیمت تولید کالاهای مصرف تاثیر داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد در حال حاضر یارانه پرداختی به کالا‌های پتروشیمی‌حدود 569 هزار میلیارد ریال است که تولید‌کننده و مصرف کننده از این یارانه پرداختی هیچ عایدش نمی‌شود. تولید کننده در حال حاضر نیز محصولات مورد نیاز پتروشیمی‌را از طریق واسطه‌ها و با قیمت بالا خریداری می‌کند و با اجرای طرح آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی، بازار این محصولات شفاف و سالم می‌شود.

درحال حاضر ایران 12 درصد از تولید محصولات پتروشیمی‌در خاورمیانه را به عهده دارد که این رقم تا 20 سال آینده یا در سند چشم انداز باید به 34 درصد افزایش یابد.

شتاب توسعه پتروشیمی‌در کشور با حذف قیمت گذاری محصولات آن در نهایت به تولید ثروت و سرمایه گذاری بیشتر و ایجاد رفاه برای عموم مردم منجر می‌شود.

کد خبر 29145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز