سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اکران ایران برگر ساخته مسعود جعفری جوزانی بازتاب‌های متفاوتی داشته است. برخی این فیلم را یک کار تلویزیونی و عده‌ای آن را یک کمدی خوش ساخت سینمایی می‌دانند. مهدی تهرانی منتقد و مدرس سینما در باره ایران برگر معتقد است این فیلم هم در حد بضاعت سینمای کمدی ماست.

ایران برگر

به گزارش همشهري آنلاين؛ اين منتقد سينما در اكران فيلم "ايران برگر" در پرديس سينمايي ايران اظهار كرد: بحث ايران برگر به عنوان يك فيلم در ژانر كمدي با موضوع "مسعود جعفري جوزاني" روايتي جدا نيست. به هرحال هرفيلم امضا و شناسنامه كارگردانش را دارد و مخلوق اوست. ايران برگر فيلم متوسطي به نظرم از كار درآمده و اين بدليل بد بودن يا تمام شدن انديشه‌هاي تصويري و سينمايي جوزاني نيست. اين روند به اين خاطر است كه جوزاني كمدي ساز نيست.او تاريخ نگار خوبي است و در ملودرام اجتماعي-تاريخي و حتي در روايت قصه‌هاي حماسي يك فيلمساز ششدانگ است. اما او ضمن اينكه كميك ساز نيست اين حق را دارد اين ژانر يا هر گونه ديگري را نيز تجربه كند بشرطي كه هم خودش و هم سينمادوستان او تبعات بعدي را به صورت منطقي بپذيرند.

مهدي تهراني در ادامه افزود: ايران برگر يك روايت دو خطي سرراست دارد و قصد داشته كه بحث موارد اجتماعي و كرامات انساني را در قالب داستانك‌هاي طنز به تصوير تبديل كند. آنچه در ذهن فيلمنامه نويس‌ها بوده كار و نيت قابل تقديري است اما آنچه به عنوان سينما از كار درآمده متاسفانه در حد و اندازه‌هاي امضاي كارگردان "جاده‌هاي سرد" و "شير سنگي" نيست و اتفاقا نبايد هم باشد. چون جوزاني كميك ساز نيست.

اين مدرس سينما و پژوهشگر رسانه‌هاي تصويري در ادامه در پاسخ به سئوالي در باره حد و اندازه و بضاعت سينماي كمدي ايران در حال حاضر گفت: سينماي كمدي ايران به تعبيري جزو اولين يا دومين ژانرهاي سينمايي بوده كه حداقل از دهه 40 به كرات استفاده شده است. البته منظورم از سينماي كمدي و دلبستگي‌هاي استاندارد و قواعد ژانر كلاسيك در گونه‌ي كمدي نيست بلكه اشاره‌ام به همان الفباي اوليه در سينماي كمدي ما در گذشته است. بعد از انقلاب نيز كه بدليل شرايط خاص زمانه سينماي كمدي كمرنگ بود تا اينكه در دهه 60  آثاري پررنگ مانند "مردي كه موش شد" يا "زرد قناري" و مهمتر از همه "اجاره نشين‌ها" به اكران رسيدند.

اوضاع اين ژانر كه از سخت ترين و از سويي مطرح‌ترين و پرطرفدارترين گونه‌هاي سينمايي است ؛در سالهاي اخير  متاسفانه در كشور ما ختم به خير نشده. از سال 86 بدينسو سياست‌هاي خاصي باعث شد هجو و ولنگاري در قالب كمدي به سينماها تزريق شود. حالا مثلا ايران برگر در مقابل  آثار 3 يا 4 سال  اخير يك سروگردن بالاتر است ولي فعلا بضاعت سينماي ايران در ژانر كمدي راضي كننده نيست و مخاطب طنز تلويزيون را كه كلا ربطي به سينما ندارد؛ را بهتر و بيشتر مي‌پسندد.

کد خبر 291516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha