چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

امیر مولایی: پیش کشیدن مفهوم معیار در هر بحثی تلاش برای ایجاد زمینه‌ای است که بتوان حد و حدود ابتدایی و البته رایج موضوعی را مشخص کرد.

جلد کتاب

مفهوم معيار كه سال‌ها در زبان فارسي بحث‌انگيز بوده است روزبه‌روز بيشتر ميان تاليفات و تحقيقات جا باز مي‌كند. اين تلاش‌ها همزمان با قوام گرفتن يك فرهنگ و پايداري يك جامعه بيشتر رونق ‌مي‌گيرد. به همين دليل است كه در اين سال‌ها اين مبحث با اهميت‌تر و دست‌يافتني‌تر مي‌نمايد.

گره زدن 2 عنوان «درست‌نويسي» و «فارسي معيار» در عنوان كتاب ناصر نيكوبخت نشان از نگاه درست مولف به اين موضوع دارد. البته جرقه‌ تلاش‌ها در اين مسير از سال‌ها پيش زده شده است. قسمتي از اين كتاب به تعريف درست‌نويسي پرداخته و قسمتي نيز به روشن كردن مفهوم معيار در زبان فارسي امروز.

بعد از روشن‌شدن موضوعات كليدي به سراغ نثرهاي روزانه اعم از اداري، روزنامه‌اي، محاوره‌اي رفته و از دل مثال‌هايي كه آورده اين مفهوم را عملا براي مخاطب جا انداخته و در مسائل مناقشه‌انگيز توضيحات روشني عرضه كرده است. از اين منظر، اين كتاب به كتابچه‌اي راهنما مي‌ماند. نگاه منعطف به زبان و آشنايي با زبان رايج امروزي از ويژگي‌هاي اين كتاب است. وجود كتاب‌هايي از اين دست مسير تاريخي زبان فارسي را پي مي‌گيرند و سعي در روشن كردن راه براي كساني كه مي‌خواهند دست به قلم ببرند، دارند.

کد خبر 291600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha