عباس ثابتی راد: قرار است در سال‌جاری دولت هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان به‌منظور تأمین بخشی از یارانه‌های تسهیلات مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر، روستایی، ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر اختصاص دهد.

بافت فرسوده

اين ماده 4تبصره 21قانون بودجه كشور است.كارشناسان اين رقم را براي ساماندهي بخش بافت فرسوده ناكافي مي‌دانند و اعلام مي‌كنند كه اين رقم نيز قرار است علاوه بر بخش بافت فرسوده به 2بخش ديگر تأمين مسكن اختصاص يابد.اين درحالي است كه مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران معتقد است بايد به دولت كمك كنيم تا امكانات بالقوه خود را در زمينه نوسازي بالفعل كند. به گفته عباس‌آخوندي، وزير راه‌ و مسكن و شهرسازي در حال حاضر 72هزار هكتار از مساحت كشور را بافت فرسوده تشكيل مي‌دهد كه اين رقم 15درصد از كل مساحت كشور را در‌بر‌مي‌گيرد. براساس برنامه پنجم توسعه، قرار است سالانه 10درصد از بافت‌هاي فرسوده شهري با حمايت دولت و شهرداري، نوسازي شوند كه با بودجه مصوب مجلس در سال 94، به‌نظر نمي‌رسد چنين اتفاقي محقق شود.

  • رقم اندك و هزينه‌هاي بسيار

صمد ذواشتياق مجري طرح ساماندهي شهر تهران با اشاره به رقم اندك بودجه اختصاص يافته براي بافت فرسوده شهري در كشور گفت: پيش از آنكه دولت و مجلس بخواهند براي بافت فرسوده رقمي تصويب كنند، بهتر است يك برآورد كلي از ميزان كل هزينه‌هاي لازم براي نوسازي بافت فرسوده در كشور داشته باشند تا براساس يك برنامه مشخص سالانه ميزان مشخصي از آن را به‌صورت اختصاصي براي بافت فرسوده اختصاص دهند، اگرنه ارائه رقم كلي هزار و 200ميليارد تومان براي تأمين 3هزينه مجزا، كه يك بخش از آن نيز بافت فرسوده است، چندان كار دقيق و كارشناسانه‌اي نيست.

به گفته وي نهادهاي مسئول بايد بدون درنظر گرفتن منافع خود به امر نوسازي در بافت فرسوده بپردازند، چرا كه اين كار علاوه بر افزايش كيفيت زندگي در بخش ناپايدار شهرها، موجب رشد اقتصادي و اجتماعي نيز خواهد شد. ذو اشتياق در ادامه تصريح كرد: ما هنوز نتوانسته‌ايم يك مكانيسم موفق براي ساماندهي بافت فرسوده ارائه دهيم. دليل اين امر هم تورم موجود در اقتصاد كشور است چرا‌كه با سرمايه‌گذاري يكساله در امر مسكن، ميزان سودآوري در اين بخش بسيار زياد است و دولت و نهادهاي مسئول نمي‌توانند از ارزش افزوده موجود دراين بخش‌ها بگذرند.

وي با اشاره به اينكه بايد با رويكرد توسعه فضاهاي خدماتي در بخش بافت فرسوده به ساماندهي پرداخت، اظهار داشت: درصورت تأمين بودجه كافي از سوي نهادهاي مسئول، مي‌توان فرصتي مناسب براي توسعه خدمات زيربنايي در مركز شهرها كه عمدتا داراي بافت فرسوده است، يافت و اين مي‌تواند يك فرصت مناسب براي مديريت شهري باشد.

  • افزايش خدمات شهري موفقيت است

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران نيز رويكرد شهرداري در زمينه بافت فرسوده را تنها در صدور پروانه‌هاي ساختماني ندانسته و مي‌گويد: تجربيات گذشته حاكي از اين است كه به هر ميزاني كه ساخت‌وساز در بافت‌هاي فرسوده سرعت گرفته، به همان ميزان كاهش كسري خدمات را در محلات شاهد بوده‌ايم. عبادالله فتح اللهي در ادامه مي‌گويد: يكي از رويكردهايي كه با تدابير شهردار تهران در زمينه نوسازي بافت‌هاي فرسوده اصلاح شد اين است كه نوسازي را الزاماً با آمار تعداد پروانه‌هاي صادره مقايسه نكنيم بلكه ميزان موفقيت خود را با ميزاني كه فقر كسري خدمات از بافت‌هاي فرسوده برطرف مي‌شود، ارزيابي ‌كنيم.

وي با بيان اينكه فضاي دولت را در حوزه نوسازي بافت‌هاي فرسوده مثبت‌تر از سنوات گذشته مي‌دانيم، مي‌گويد: به دولت كمك كنيم تا پتانسيل‌هايي را كه مي‌تواند در اين زمينه پاي كار بياورد شناسايي كند. وي با اشاره به اينكه اميدواريم اتفاقات خوبي در حوزه ساخت‌وساز و مسكن در بافت‌هاي فرسوده كشور در سال‌جاري صورت پذيرد، مي‌افزايد: معتقديم نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري از ضرورت‌هاي توسعه شهر بوده و نيازمند طرح‌ها و برنامه‌هايي در سطوح كلان، مياني و محلي است.

  • مجوز رايگان براي نوسازي املاك فرسوده بالاي 150 متر مربع

تدوين بسته‌هاي جديد تشويقي براي نوسازي بافت‌فرسوده 4400 هكتاري در تهران از سوي شهرداري دنبال مي‌شود. به گفته فتح‌اللهي در تدوين اين بسته‌ها تلاش شد تا امكانات در اختيار شهرداري به نوعي ساماندهي شود تا نواقصي كه در حوزه نوسازي مردمي وجود دارد، تقليل يابد.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران تخفيف عوارض، تراكم تشويقي، پاركينگ، وام، هزينه نماو طراحي را از اهرم‌هاي در اختيار شهرداري دانست و گفت: در تدوين بسته‌هاي جديد تشويقي نوسازي از اين اهرم‌ها در راستاي ارتقاي كيفيت نوسازي در محلات استفاده شده و عموماً سياست‌ها براي نوسازي‌هاي انفرادي انقباضي و براي نوسازي‌هاي تجميعي انبساطي درنظر گرفته شده است، به‌گونه‌اي كه قطعات ريزدانه كوچك‌تر از 75متر از 50درصد تخفيفات و قطعاتي كه بتوانند خود را به 150متر برسانند از 100درصد تخفيفات درنظر گرفته شده بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 292122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha