مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

وزیر علوم ایران می‌گوید حدود ۵۴درصد دانشجویان آموزش عالی زنان هستند، همچنین در بخش تحصیلات تکمیلی درصد بسیاری از دانشجویان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

معاون علمي و پژوهشي وزير علوم نيز به استناد آمار اعلام مي‌كند كه بيش از 15درصد شركت‌هاي دانش‌بنيان برعهده خانم‌هاست و اين اتفاق را نشانه در حال رشد و توسعه بودن حوزه اشتغال خانم‌هاي فارغ‌التحصيل مي‌داند. همزمان با اين اظهارات فرهادي و ستاري، انشتار گزارشي از سوي يونسكو نيز پيشروي زنان در حوزه تحصيلات تكميلي ايران را تأييد مي‌كند.

براساس گزارش تازه آموزش همگاني يونسكو، ايران از نظر شاخص توسعه آموزش همگاني در ميان كشورهاي متوسط و در رده ۶۹ قرار گرفته است. همانگونه كه آمارسال‌هاي گذشته از افزايش جمعيت دانشجويي زنان خبر مي‌دهد، گزارش يونسكو نيز تأييد مي‌كند كه ايران در شاخص برابري فرصت تحصيل براي دختران به‌طور دائم رشد كرده و از سوي ديگر ايران در زمره كشورهايي است كه به هدف تعيين‌شده براي گسترش تحصيل همگاني رسيده است. آمارهاي ۳دهه اخير ايران نشان از رشد چشمگير زنان در جامعه دانشجويي كشور دارد به‌طوري كه سهم ۳۱درصدي زنان در سال۵۶ در مقايسه با سهم ۶۹درصدي مردان در اين سال يكباره در سال۸۶ از مردان پيشي گرفته و سهم مردان را به ۳۶.۷درصد كاهش داده است.

پس از آن و از سال۸۹ به مرور تعادلي ميان جمعيت دانشجويي زنان و مردان شكل مي‌گيرد تا جايي كه تا سال۹۳ با فاصله اندكي از مردان جمعيت دانشگاهي را شكل مي‌دهند. اما اين رشد چشمگير جمعيت دانشجويي زنان و اينكه باز هنوز درصد بالاي جمعيت دانشجويي شامل مردان مي‌شود در حالي است كه براساس آمار سال۹۳ به غيراز مقطع دكتري كه سهم زنان داوطلب ۴۲.۵۳درصد و سهم مردان ۵۷.۴۷ درصد است، سهم زنان در كنكورهاي سراسري و كارشناسي ارشد بيشتر از مردان است.

  • ناتواني در سوادآموزي بزرگسالان

همانطور كه معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان نهضت سوادآموزي در ابتداي سال گذشته رقم بي‌سوادي در كشور را 10ميليون بي‌سواد و 10ميليون كم‌سواد در كشور عنوان كرده بود، در گزارش آموزش همگاني يونسكو ايران جزوكشورهاي بسياري است كه نتوانسته‌اند ميزان بي‌سوادي بزرگسالان را بين سال‌هاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ به كمتر از نصف كاهش دهند.

کد خبر 292136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha