همشهری آنلاین: حزب «نور وطن» نور سلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان دوباره اکثریتی قاطع را در جریان انتخابات پارلمانی این کشور به دست آورد.

شبکه خبری دویچه وله از آستانه گزارش داد، برخی گزارش‌ها تخمین می‌زنند این حزب بیش از 80 درصد آرا را کسب کرده باشد.

نظربایف در نخستین ساعات یکشنبه، 28 مرداد به اتفاق حدود 3000 تن از هوادارانش در پایتخت قزاقستان پیشاپیش، پیروزی حزبش را در انتخابات پارلمانی این جمهوری جشن گرفت و مراسم آتش بازی و جشن و پایکوبی در میدان مرکزی آستانه برپا شد.

هرچند نتایج اولیه انتخابات در جمهوری قزاقستان کاملا قابل اعتماد نیست اما در حد گسترده‌ای می‌توان پیش‌بینی کرد که حزب نظربایف به پیروزی خواهد رسید.

طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات قرار است نتایج اولیه روز یکشنبه و نتایج نهایی نیز پنج روز پس از آن اعلام شود.

نظربایف در مراسم جشن در پایتخت خطاب به جمعیت طرفدار خود اظهار داشت: هنگامی که نتایج نهایی را اعلام کنیم، جمهوری قزاقستان یک نظام سیاسی جدید را آغاز خواهد کرد. مطمئنم که قزاق‌ها راه صلح، وفاق، سعادت و بهبود بخشیدن به زندگی همه مردم را  انتخاب کرده‌اند.

نظربایف در این مراسم همچنین از اینکه دو سوم واجدان شرایط پای صندوق‌های رای آمده  و رای خود را به درون صندوقها ریخته‌اند، ابراز خرسندی کرد.

وی گفت: حضور 65 درصدی مردم پای صندوق‌های رای بهترین نتیجه‌ای است که ما ظرف سال‌های اخیر در انتخابات پارلمانی شاهد آن بوده‌ایم.

کارشناسان اقدام نظربایف را برای رای‌گیری پیش از موعد، حرکتی هوشمندانه می‌دانند که موقعیت سیاسی وی را تحکیم بخشیده و در عین حال وجهه بین‌المللی قزاقستان بهبود یابد.

قزاقستان به دلیل برخورداری از منابع گاز و نفت با کشورهای بسیاری تجارت می‌کند.

کد خبر 29273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز