دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: روزهای بارانی، روزهای عجیبی‌اند؛ پر از تضاد، پر از زیبایی و زشتی، پاکی و آلودگی و...

دوچرخه

فروردين امسال، روزهاي باراني خوبي داشت، روزهايي كه بارش زيباي باران علاوه بر طراوت با خود نگراني شهري همراه مي‌آورد، نگراني از سرريزشدن جوي‌ها.  البته در برخي از مناطق اين اتفاق افتاد! و جوي‌ها سرريز شدند. در  رخ‌دادن اين اتفاق، ما همه نقش داريم.

در همين زمينه مجتبي عبدالهي، معاون خدمات شهری شهرداری تهران  اعلام كرده كه  شهروندان نقش مهمی در جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر در سطح شهر تهران دارند.

او به همکاری و نقش شهروندان در یاری‌رساندن به شهرداری در چنین مواقعی اعتقاد دارد و مي‌گويد: «نقش مردم در این مسئله بسیار مهم است، به‌ویژه آن‌که بخش عمده‌ای از این معابر و آب‌گرفتگی‌ها، ناشی از زباله‌هايی است که در داخل نهرها ریخته
می‌شود.»

* * *

البته به دو دليل و شايد هم سه دليل در بارش‌هاي فروردين ماه، آب‌گرفتگي‌ها زياد نبوده است. به گفته‌ي عبدالهي، يكي از اين دليل‌ها، به کارهای عمرانی شهرداري درسطح شهر تهران برمي‌گردد؛ فعاليت‌هايي كه باعث شده در حال حاضر در تهران وضعیت خوبی وجود داشته باشد.

 دليل ديگر اين كه به هر حال در زمان بارش‌ها،  تعطيلات نوروز و روزهاي خلوت تهران را پشت سر گذاشته بوديم و حتماً در روزهاي خلوت، زباله‌ي كم‌تري توليد و دور ريخته مي‌شود، چه در جوي آب و چه در اطراف سطل‌هاي زباله كه معمولاً به جوي‌ها سرريز مي‌شوند.

اما اين وسط ماجراي ديگري هم هست كه دقيقاً به ما شهروندان مربوط مي‌شود؛  همين‌كه در  روزهاي باراني فقط دو مورد آب‌گرفتگي به شهرداري گزارش شده، مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي اين موضوع باشد كه ما شهروندان‌ كم‌تر از گذشته زباله‌ها را در جوي آب و... مي‌اندازيم و در اين زمينه پيشرفت كرده‌ايم.

به گزارش معاونت خدمات شهري شهرداري تهران، این دو مورد آب‌گرفتگي  به دليل مشکلاتی مانند شکستگی درخت و وجود زباله در نهر بوده
است.

البته گاهي ممکن است در بعضی از ساعت‌ها میزان حجم و شدت بارش به گونه‌ای  باشد که نهرها جواب ندهد و یا آب از نهرها سرریز شود. اما ما فقط به اين يك مورد كار داريم؛ همين وجود زباله درنهر.  اين جايي است كه به ما مربوط مي‌شود و به نقشي كه در كم‌كردن سرريز جوي‌ها داريم. نقشي كه بارها در صفحه‌ي «پنجره» با هم آن ‌را مرور كرده‌ايم، اگر يادمان باشد!

* * *

بهار 14 ساله، ديروز وقتي داشت از مدرسه به خانه بر مي‌گشت، جوي‌هاي آب پر از آب تميز چاه بود تا درخت‌ها آبياري شوند.  بهار داشت از اين لحظه‌هاي شاد لذت مي‌برد كه خانمي درست همسن و سال مادرش، يك كيسه‌ي نايلكس بزرگ را در جوي آب انداخت!

بهار كه چند قدم عقب‌تر، ميوه‌فروشي را ديده بود كه ميوه‌ها و سبزي‌هاي گنديده را  در آب‌هاي روان  جوي انداخته بود ديگر طاقت نياورد و گفت: «ببخشيد خانم... نگاه كنين... كيسه‌ي شما رفت زير پل و گير كرد.»

زن گفت: «حواسم نبود، اما  زير پل پر از ميوه است؛ اون‌ها رو كه من ننداختم.»

بهارگفت: «پس لطفاً شما به آقاي ميوه‌فروش بگوييد ديگر اين كار را نكند چون من نمي‌توانم!»

و زن به سمت ميوه‌فروشي رفت.

* * *

در تهران  بیش از 14هزار کارگر مشغول فعالیت، رفت‌و‌روب و پاك‌سازي معابر درشهرتهران هستند كه در زمان بارش‌ها، همه آماده به خدمت مي‌شوند و حتي وقتي بارش‌ها شديد مي‌شود، نيروهاي آتش‌نشاني هم  به كمك مي‌آيند. 

عبدالهی هم‌چنين با اشاره به سختی کار کارگران شهرداری تهران در نگه‌داري از شهر و فضای سبز ، به‌ويژه در زمان بار‌ش‌ها، از شهروندان، مغازه‌داران (سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌‌ها و مغازه‌های میوه‌فروشی و سایر کسبه) خواسته که همانند همیشه با شهرداري همکاری کنند.

 او گفته مطمئناً با همکاری شهروندان، ديگر شاهد آب‌گرفتگی در سطح شهر تهران نیز نخواهیم بود و وضعیت شهر در حد مطلوبي خواهد بود.

کد خبر 293024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha