محمد فاضل در گفتوگو با فارس با بيان اينكه لايحه رتبهبندي براي معلماني درنظر گرفته شده كه در كار خود پشتكار دارند و تلاش ميكنند تا دانش خود را به روز كنند، افزود: بر اين اساس ما سعي داريم با رتبهبندي از زحمات اين افراد تقدير كنيم. بهطور حتم در شيوه تدريس معلمان تفاوتهايي وجود دارد، بنابراين با اعمال رتبهبندي علاوه بر تشويق اين افراد ميتوان انگيزه آنها را براي ارتقاي سطح كمي و كيفي آموزش و شيوه تدريس افزايش داد. وي با تأكيد بر اينكه در جزئيات لايحه رتبهبندي به مدرك دكتري، داشتن مقالهISI و تاليف كتاب اشاره نشده، گفت: در لايحه رتبهبندي به تاليف كتاب يا مقاله و فارغالتحصيل شدن از مقطع دكتري بهعنوان امتياز اشاره نشده و چنين اظهارنظرهايي صحت ندارد. بلكه براساس ويژگيهايي مانند شيوه تدريس و خلاقيت در آموزش به معلمان امتياز داده ميشود.
در حال حاضر اين آييننامه تصويب و ابلاغ شده اما هنوز به مرحله اجرايي نرسيده است و نميتوانيم بهطور دقيق به جزئيات آن اشاره كنيم. مديركل دفتر وزارتي آموزش و پرورش هدف از لايحه رتبهبندي را معرفي معلمان شايسته دانست و افزود: معلماني كه ارتباط خوبي با دانشآموزان و اولياي آنها دارند همچنين هنگام آموزش مفاهيم درسي از ايدههاي خلاقانه براي تقويت انگيزه دانشآموزان و درك بهتر درسي بهره ميگيرند، از افرادي هستند كه هنگام رتبهبندي به آنها امتياز داده خواهد شد.
وي در خاتمه با تأكيد بر اينكه تنها هدف از رتبهبندي آموزگاران توجه به تواناييها، قابليتها و ايدههاي جديد آنهاست، گفت: اميدواريم بهزودي شاهد ارتقاي سطح كمي و كيفي آموزش در مدارس سراسر كشور با اجراييشدن اين لايحه باشيم. پيشتر برخي مسئولان آموزش و پرورش سوابق و مدرك تحصيلي، شركت معلمان در فعاليتهاي مدرسه، داشتن مقالات علمي و پژوهشي و خدمت در مناطق محروم را بخشي از شرايط درنظر گرفتهشده براي رتبهبندي معلمان اعلام كردهاند.
نظر شما