به گزارش ایرنا، حسین علیان در همایش استعدادیابی، استعدادپروری و اندیشهورزی کودکان در تالار فرهنگ کاشان با تاکید بر اینکه در هنگام کشف استعدادها نباید سلیقهای عمل کرد، افزود: گفت: هنگام شناسایی استعدادها باید تواناییهای دیداری، شنیداری، جنبشی و آناتومی بدن فرد را نگاه کرد.
وی افزود: در حالی در کشور همچنان آموزش سنتی دنبال میشود که در بیشتر کشورها مباحث استعدادیابی را پیش از شروع مدارس کودکان پیگیری میکنند.
وی گفت: در تعاریف استعداد، توانمندیهای ذاتی فرد مهم است که در صورت کشف آنها میتوان فرد را در یک مسیر مشخصی سوق داد تا به موفقیتهای زیادی برسد.
وی افزود: بنا بر شاخصههای جهانی، استعدادیابی برای افراد پنج تا 15 سال در سه شاخه عمومی، ورزشی و هنری تقسیمبندی میشود.
عضو انجمن مشاوره ایران با بیان اینکه در ایران انتخاب رشتهها بر اساس استعدادهای دانشآموزان صورت نمیگیرد، افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، یک سوم دانشجویان مهندسی و 40 درصد دانشجویان پزشکی کشور علاقهای به رشته اصلی خود ندارند.
وی با بیان اینکه در ایران استعدادیابی تک مرحلهای انجام میشود، گفت: شیوههای جدید استعدادیابی حداقل هفت مرحله نیاز دارد تا بتوان برای رسیدن به نتایج دلخواه تصمیمگیری کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید مهندسی تفکر را در فرزندان خود ارج نهیم، افزود: بسیاری از مشکلات امروز در سازمانها به دلیل تربیت و انتخابهای اشتباه والدین در هنگام رشد یک فرد صورت میگیرد.
علیان خاطرنشان کرد: در ژاپن استعدادیابی رایگان توسط صنعتگران و کارخانهداران بزرگ انجام میشود و آنها استعدادهای مورد نیاز خود را بورسیه کرده تا برای آینده شغلی شرکتهای خود برنامهریزی کنند.
نظر شما