همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب‌هایی که امسال در حوزه بین‌الملل ارائه شده است نسبت به پارسال کاملا تفاوت کیفی دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علی جنتی پس از بازدید از بخش‌های مختلف بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال تعدادی از ناشران خارجی برای نخستین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده اند افزود: امروز در سومین روز از برگزاری نمایشگاه، بسیاری از کتاب‌های ناشران خارجی تمام شده است و ما خواسته‌ایم کتاب‌های این ناشران سریع تر از گمرک ترخیص و به نمایشگاه منتقل شود.

وی گفت: استقبال خوب مردم از کتاب‌های حوزه داخلی نیز نشان می دهد که ما در کتاب خوانی نسبتا موفق بوده‌ایم علاوه بر اینکه امیدی در میان ناشران، نویسندگان و اهل قلم به وجود آمده است که می دانند اگر اثری را پدید بیاورند آن اثر چاپ می‌شود.

جنتی افزود: امسال تعداد عناوین منتشر شده در نمایشگاه نسبت به پارسال افزایش یافته است اکنون 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ترجمه کتاب‌های ایرانی به زبان های دیگر گفت: یکی از برنامه‌های ما در تفاهم نامه‌های فرهنگی که با کشورها امضا می کنیم ترجمه کتاب‌های یکدیگر است.

جنتی افزود: ما مرکز ساماندهی ترجمه و نشر کتاب داریم که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مستقر است.

وی گفت: وظیفه این مرکز این است که برای مترجمان داخلی بانک اطلاعاتی تهیه و با آنان ارتباط برقرار و به مترجمان برجسته کتاب‌های لازم را ارائه کند.

جنتی ادامه داد: این مرکز برخی از آثار قابل ترجمه را که حرفی برای گفتن دارد از طریق رایزنی‌های فرهنگی به ناشران دنیا معرفی می‌کند و ما برای ترجمه با آن ها مشارکت می کنیم ضمن آنکه بیشتر این کتاب‌ها در حوزه اندیشه، دین و ایران شناسی است.

  • هرکس می خواهد در نمایشگاه شرکت کند

جنتی همچنین در این باره که ناشر خاصی برای حضور در نمایشگاه به شما نامه نوشته است نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: سال گذشته دستگاه قضایی فقط دو ناشر را ممنوع النشر کرده بود در حالی که در سال قبل از آن 50 ناشر ممنوع الورود شده بودند، اما ما اعلام کرده ایم هرکس می خواهد در نمایشگاه شرکت کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه امسال سالن کارنامه نشر در دست مجمع ناشران نیست افزود: این که سالن کارنامه نشر در اختیار مجمع ناشران نیست به معنای حضور نداشتن آن ها نیست و این سالن در دست خانه کتاب است.

جنتی گفت: مهم این است که ما به کتاب‌های جدیدی که سال 93 منتشر شده است و کتاب‌هایی که جایزه گرفته‌اند جایی اختصاص دهیم تا افراد بتوانند کتاب‌های برجسته را به راحتی در یک نگاه ببینند.

  • واگذاري جشنواره‌ها به تشکل‌ها

وی در این باره که بخشی از کار نمایشگاه به تشکل های صنفی واگذار شده است افزود: ما این کار را کرده ایم تا در یک روند سه ساله کل کار نمایشگاه را به آن ها واگذار کنیم و ما فقط کار سیاستگزاری و مدیریت را انجام دهیم.

جنتی گفت: امیدواریم بتوانیم به غیر از نمایشگاه کتاب، برگزاری جشنواره ها را هم به تشکل ها واگذار کنیم زیرا کار دولت برگزار کردن نمایشگاه نیست و در همه دنیا بخش خصوصی این کار را انجام می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که امسال برای حل مشکل کمبود بودجه برگزاری نمایشگاه کتاب چه راه حلی دارید افزود: این مشکل هر سال وجود دارد به طوری که بودجه پارسال نزدیک به یک سوم بودجه‌ای بود که ما هزینه کردیم و باقیمانده را از دیگر منابع تامین کردیم.

جنتی گفت: امسال نیز کمبود بودجه وجود دارد، اما تلاش کرده ایم از ریخت و پاش‌ها جلوگیری و در هزینه ها صرفه جویی کنیم.

کد خبر 294440

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha