مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

حامد فوقانی: «کمبود آب مشکل بزرگ کلانشهرها در آینده است»؛ این جمله‌ای بود که محمد مخیر، رئیس بخش کاهش خطرپذیری بلایا در فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در بازدید از مرکز فرماندهی مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد.

اين در حالي است كه يكي از مهم‌ترين راهكارها در وضعيت فعلي، مي‌تواند تصفيه آب مصرف‌شده براي بازگشت به چرخه مصرف باشد.

اين مورد نيز طي سال‌هاي اخير در پايتخت مورد توجه قرار گرفته و شبكه فاضلاب سراسري با رويكرد تأمين آب مورد نياز بخش كشاورزي و فضاي سبز جنوب شهر و همچنين افزايش كيفيت آب شرب در حال تكميل است. البته آمار و ارقامي كه از سوي مسئولان در رابطه با پيشرفت فيزيكي طرح ارائه مي‌شود چندان با يكديگر همخواني ندارد اما به هرحال نكته مهم اينجاست كه اين شبكه بايد هرچه سريع‌تر تكميل شود.

شركت فاضلاب تهران مدعي است كه طرح يكپارچه فاضلاب پايتخت بيش از 55درصد تكميل شده اما فرماندار تهران آخر هفته گذشته اعلام كرد كه 45‌درصد فاضلاب شهر تكميل و به شبكه سراسري متصل شده است. در اين ميان سؤال اين است كه اين شبكه چه زماني به بهره‌برداري كامل مي‌رسد؟

عيسي فرهادي، فرماندار تهران اظهار اميدواري مي‌كند كه 55درصد مابقي اين طرح تا پايان برنامه 5‌ساله ششم و هفتم، به پايان برسد. يعني هنوز اين سؤال باقي است كه اين طرح بسيار مهم كه با سلامت شهروندان گره خورده است تا اواخر سال 1399به پايان مي‌رسد يا اينكه افق تكميل آن سال 1404است؟ البته موانع بر سر راه اين طرح را نيز بايد درنظر گرفت. فرهادي 3مانع مهم را در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد: نخست مشكلات اعتباري، دوم گستردگي شهر تهران به‌ويژه در بافت‌هاي فرسوده و سوم عدم‌همكاري شهروندان. به گفته وي اين در حالي است كه همه منابع آب موجود براي تأمين آب مورد نياز را به‌كار گرفته‌اند؛ به‌طوري كه سدهاي طالقان، كرج، لتيان و ماملو در حوزه آب‌هاي ذخيره و آب‌هاي زيرزميني نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

  • اميدواري به امتحان موفق آب

رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران نيز تكميل اين طرح را به‌خاطر بحران آب ضروري مي‌داند. رحمت‌الله حافظي بحران آب پايتخت را از بعد ديگري نيز مطرح مي‌كند و آن آلودگي آب در 8منطقه تهران به‌خاطر نيترات موجود است. اينطور كه وي گفت نيترات موجود در نمونه‌هاي آب شرب بيش از اندازه 50(حداكثر ميزان استاندارد) بوده و بعضاً به بالاي 100هم رسيده، درحالي‌كه حداكثر نيترات استاندارد در آب شرب در كشورهاي اروپايي 20است.

حافظي در عين حال با اشاره به اينكه سال گذشته نيترات آب در 8منطقه شهر تهران بالاتر از حد استاندارد بود اضافه كرد: رسانه‌اي‌شدن اين مسئله سبب شد كه وزارتخانه‌هاي نيرو و بهداشت با جديت بيشتري اين مسئله را پيگيري كنند. به گفته رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران اين مسئله در جلسه هيأت دولت مطرح شده است و وزير بهداشت اعلام داشت كه موضوع آب در سال 94در اولويت‌هاي بهداشتي قرار دارد و هيچ اغماضي در اين خصوص صورت نمي‌گيرد. حافظي اظهار اميدواري كرد كه پايش آب طي ماه‌هاي آتي از امتحان موفق بيرون بيايد. با وجود اينها سيدحسين هاشمي، استاندار تهران معتقد است كه آب آشاميدني پايتخت به‌رغم تغيير نسبت برداشت از چاه و سدهاي تأمين‌كننده از نظر بهداشتي هيچ مشكلي نداشته و مورد تأييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است. وي چندي پيش گفته بود: تنها مرجع رسمي نظردهنده پيرامون وضعيت آب آشاميدني و ساير امور بهداشتي وزارت بهداشت و درمان است و ساير نظرات تا به تأييد اين وزارتخانه نرسد قابل استناد نيست و شهروندان دغدغه‌اي در اين مورد نداشته باشند. همچنين محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران با رد ابهامات و شبهات مطرح شده، وجود هرگونه ماده شيميايي اعم از فنول در آب تهران را رد كرد.

  • طرحي براي تبديل تهديد به فرصت

طبق برنامه بيش از 9هزار كيلومتر احداث شبكه جمع‌آوري، خط اصلي و تونل فاضلاب‌رو در پروژه يكپارچه فاضلاب تهران پيش‌بيني شده است. اين طرح با اعتباري بالغ بر 20هزار ميليارد تومان در دست اجراست و پيش‌بيني مي‌شود با اتمام آن حدود 900هزار انشعاب به مشتركين واگذار شود. تكميل اين پروژه مزاياي كيفي زير را به‌دنبال خواهد داشت:
تأمين منابع آب براي آبياري فضاهاي سبز و جنگل‌هاي تهران
تبديل تهديد به فرصت در جنوب شهر با مهار سرريز فاضلاب و استفاده براي آبياري فضاي سبز
ممانعت از حفر چاه‌هاي جذبي دفع فاضلاب
جلوگيري از آلودگي منابع آب زير زميني به‌عنوان بخشي از منابع تأمين آب
جلوگيري از مصرف خام فاضلاب براي آبياري مزارع سبزي و صيفي‌جات

  • مصرف 2.5برابر ايرانيان نسبت به استاندارد دنيا

به لحاظ شاخص مصرف، در دنيا جزو پرمصرف‌ترين كشورهاي دنيا هستيم. درست يك‌سال پيش نيز شهردار تهران با بيان اينكه مردم ما 2.5برابر استاندارد‌هاي دنيا آب مصرف مي‌كنند، به اين نكته تأكيد كرده بود. محمدباقر قاليباف البته آن زمان گفت: هيچ آب شربي در فضاي سبز استفاده نمي‌شود و بايد در زمينه استفاده از آب شرب به سمت درست مصرف كردن گام برداريم. فرهادي، فرماندار تهران هم اعتقاد دارد اگر تنها 10درصد در مصرف آب مديريت صورت بپذيرد آب‌مصرفي يك‌ميليون نفر در طول يك سال تأمين شده و امسال را بدون مشكل سپري كنيم.

کد خبر 294489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha