سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که نوزادان در آمریکا با احتمال بیشتری در ساعات کاری روز متولد می‌شوند تا در ساعات غیر کاری، و علت این پدیده احتمالا این است که پزشکان از مداخلات پزشکی مانند، عمل سزارین برای برنامه‌ریزی ساعت زایمان استفاده می‌کنند.

birth

این بررسی که بر روی اطلاعات مربوط به گواهی‌های تولد از ۴۱ ایالت آمریکا انجام شد، نشان داد که نوزادان با احتمال بیشتری در میان ساعات ۸ صبح تا ۶ عصر متولد می‌شوند.

این پژوهشگران می‌گویند اگر تولدها به‌طور یکسان در همه ساعات روز توزیع می‌شدند، باید ۴.۲ درصد نوزادان در هر ساعت در طول شبانه‌روز متولد می‌شدند؛ اما در این بررسی، درصد تولدها در هر ساعت در فاصله میان ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر بالاتر از میانگین بود. 

این بررسی نشان داد که شمار تولدها در طول یک ساعت پس از ۸ صبح به اوج می‌رسد. دومین ساعت با بیشترین میزان تولد ساعت ۱۲ ظهر بود که ۶ درصد تولدها در آن رخ می‌داد. 

به گفته این پژوهشگران در مقام مقایسه، کمتر از ۳درصد تولدها در هر ساعت در فاصله نیمه‌شب تا هفت صبح رخ‌داده بودند.

پژوهشگران مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌نویسند: «تفاوت‌ها در احتمال زایمان در طول روز تا حدی به خاطر مداخلات در زایمان نوزاد مانند زایمان با سزارین یا القای زایمان است.»

برای مثال، ساعت با بیشترین میزان انجام عمل سزارین ساعت پس از ۸ صبح بود، به‌طوری‌که ۱۱.۶درصد از عمل‌های سزارین در در این یک ساعت انجام شده بود. زایمان‌های طبیعی که با تجویز دارو القاشده بودند، نیز در ساعات بامدادی روندی افزایشی داشتند و در ۳ بعدازظهر به اوج می‌رسیدند و پس از ساعت ۳ بعدازظهر کاهش می‌یافتند. برعکس، زایمان‌های طبیعی که با دارو القا نشده بودند، به شکل مساوی‌تری در طول روز پخش شده بودند.

 تولدها در روزهای آخر هفته نسبت به تولدها در طول روزهای کاری هفته با احتمال بیشتری در ساعات پایانی بعدازظهر و ساعت ابتدایی بامداد رخ‌داده بودند.

و گرچه اغلب نوزادان در بیمارستان‌ها به دنیا آمده بودند، نوزادانی که در خارج از بیمارستان متولدشده بودند، نسبت به متولدان بیمارستانی، با احتمال بیشتری در ساعات ابتدایی بامداد (بین ساعت ۱ تا ۵ بامداد) به دنیا آمده بودند.

این پژوهشگران می‌گویند: «درمجموع، در این تولدهای خارج بیمارستانی، مداخلات کمتری رخ‌داده بود، و بنابراین آن‌ها در مقایسه با تولدهای بیمارستانی با احتمال بیشتری الگوی طبیعی توزیع زمانی زایمان‌ها را نشان می‌دادتد.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گویدِ انجام اعمال سزارین ممکن است در مواردی مانند رخ دادن زجر جنینی یا وضعیت غیرعادی جنین هنگام زایمان از لحاظ پزشکی ضروری باشند؛ اما اعمال سزارین همچنین می‌توانند باعث ایجاد عوارضی شوند و در مواردی حتی به ناتوانی و مرگ بینجامند.

کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا می‌گوید شمار موارد سزارین در طول چند دهه گذشته در این کشور افزایش یافته و این امر به نگرانی‌ها درباره استفاده بیش از حد سزارین دامن زده است. از آن هنگام به بعد تلاش‌هایی برای کاهش سزارین‌هایی که ضرورت پزشکی ندارند، انجام شده است و بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۴ به نظر می‌رسد که این روند در حال معکوس شدن باشد.

کد خبر 294835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha