دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

اصغر بادپر: اصلاً موزه یعنی چی!

دوچرخه

پدرم درباره‌ي هرچه كه خيلي قديمي است و ديگر كارآيي ندارد، مي‌گويد: كه بايد آن را بگذاريم در موزه. اما  بايد به پدرم بگويم موزه‌هايي هستند كه فقط جنبه‌ي تاريخي ندارند و به علوم مختلف روز مي‌پردازند و براي نوجوانان هم خيلي جذاب‌اند؛ مثل همين سه تا موزه!

دوچرخه


موزه‌ي علوم و فناوري، گشتي در سالن علوم

تا جايي كه ما مي‌دانيم دانش‌آموزان بسياري از اين  موزه بازديد مي‌كنند و معمولاً به آن علاقه دارند. اين جا موزه‌ي علوم است. در سالن‌هاي متعدد اين موزه مي‌توان به شناخت مفاهيم مختلفي از علوم روز دنيا رسيد. مثلاً سالن علم به معرفی شاخه‌های گوناگون علوم پایه مي‌پردازد و مفاهیم بنیادی را در قالب دستگاه‌های تعاملی و آزمایش‌های جذاب نمایش می‌دهد؛ مواردي مانند اُپتیک و لیزر، مکانیک، الکتریسیته و...

در سالن فناوری‌های بومی، دستاوردهای دانشمندان ایران و اسلام را مانند سازه‌های آسباد، بادگیر و یخچال، ابزار نجومی رصدخانه مراغه از خواجه نصیرالدین طوسی، ماشین‌های ساده‌ي کتاب معیارالعقول و...  در قالب آثار تعاملی و نیز فیلم‌های آموزشی به نمایش می‌گذارند. از ديگر فعالیت‌های موزه‌ي علوم و فناوری می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی متنوعي مانند نجوم، فناوري نانو، دروه‌ي ساخت روبات و‌... اشاره کرد. اين موزه در خيابان سي‌تير قرار دارد‌.

دوچرخه



موزه‌ي حيات‌وحش، ديدار مجموعه‌ي موجودات

براي بازديد از اين موزه بايد دو وي‍‍ژگي داشته باشيد؛ اول اين‌كه از حيوانات نترسيد و آن‌ها را دوست داشته باشيد و دوم اين‌كه آن‌قدر به حيوانات علاقه‌مند نباشيد كه از خشــك‌شدن و به‌ عــبارتي تاكسيدرمي‌شدن آن ها غمگين شويد. در موزه‌ي حيات‌وحش، مارها، گوزن‌ها، خرس‌ها، پرندگان‌، آهوها، قوچ‌ها‌، قرقاول‌ها‌، پلنگ‌‌ها، شغال‌ها‌، روباه‌ها‌، گرگ‌ها، پستانداران قاره‌ي آفریقا، آبزیان، خزندگان، پروانه‌ها، عنكبوت‌ها، رتیل‌ها و عقرب‌ها در سالن‌هاي مختلف دسته‌بندي شده‌اند و در انتظار شما هستند.

اين موزه‌، كارگاه تاكسیدرمی هم دارد كه در آن چگونگی حفظ و نگه‌داری موجودات بعد از مرگشان به نمایش گذاشته مي‌شود. کتاب‌خانه‌ی موزه هم با بیش از 15‌هزار جلد کتاب فارسی و لاتین در حوزه‌ي محیط‌زیست، از معتبرترین کتاب‌خانه‌های علوم گیاهی، جانوری و زمین‌شناسی در تهران است. اين موزه در دارآباد قرار دارد و محلي است براي  بازديدهاي علمي دانش‌آموزان.

دوچرخه


موزه‌ي تاريخ، گذر از كوچه‌هاي گذشته

اين موزه ديگربراي خود ماست؛ موزه‌ي تاريخ براي مخاطب كودك و نوجوان.

اين‌جا اول بايد از تونلی باریک و نیمه‌تاریک بگذريم که به آن مي‌گويند: تونل زمان. بعد به اتاقی مي‌رسيد که در آن‌جا صداي مربی ‌راهنماي موزه را مي‌شنويم كه با گویشی خاص صحبت مي‌كند. در این اتاق با تماشای چیدمان خاص وسایل زندگی قدیمی، با بخش‌های مختلف خانه‌های قدیم مثل مطبخ (آشپزخانه)، گرمابه (حمام)، نمازخانه و‌... آشنا می‌شويم.

بعد، از  راهرو تاریخ  مي‌گذريم که در آن سیر زندگی انسان، از دوران غار‌نشینی تا عصر فضا به تصویر کشیده شده و سپس به سفینه‌ي تاریخ  مي‌رسيم.

 در سفینه‌ي تاریخ  با موقعيت زمين در كهكشان آشنا مي‌شويم و هم‌چنين به  كمك اسلايد و ماكت‌هايي درباره‌ي تاریخچه‌ي پیدایش جهان و کره‌ي زمین، اطلاعاتي درباره‌ي آغاز حیات و سیر تکامل آن بر روی زمین مي‌گيريم.

حالا نوبت آشنايي با تاریخ جهان‌، تاریخ ایران‌، سرزمین پیامبران (خاورمیانه‌)، تاریخ زندگي انبیا، دین اسلام‌، سرزمین مكه (كعبه‌) و تماشاي نمونه‌ای از جنگ و صلح در زمان پیامبر اكرمص مي‌شود.

مكتب‌خانه، گنجينه‌ي تاريخ و فروشگاه موزه از ديگر بخش‌هاي موزه‌ي تاريخ به‌شمار مي‌آيند. این موزه به‌صورت حلزونی طراحی شده و دارای تونل‌های تنگ به سبك خانه‌های قدیمی است و معمولاً دانش‌آموزان از طرف مدرسه و در گروه‌هاي 20 تا 30 نفره به بازديد از آن مي‌آيند.

موزه‌ي تاریخ یكی از مراكز خاص كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است كه سال 1369 با هدف ترغیب كودكان و نوجوانان به مطالعه و شناخت بهتر تاریخ و وقایع تاریخی، در ميدان شهدا، خيابان پيروزي، خيابان افروز احداث شده است.

کد خبر 295038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha