به گزارش مهر؛ هرمز هدایت که سالها در تلویزیون برنامههای کودک و نوجوان و تله تئاتر داشته است، درباره ساختار و محتوای برنامههای کنونی تلویزیون گفت: آن زمانها به تحقیق و پژوهش تلویزیونی اهمیت بیشتری میدادند. در آن زمان هنگام تولید آثار تلویزیونی بودجه مجزایی برای پژوهش وجود داشت که شاید البته اکنون هم وجود داشته باشد ولی آن زمان پرداخت بودجه عملی میشد. این بودجه در پیش تولید اثر پیش بینی شده بود و قبل از تولید پرداخت میشد. درواقع در دهه ۶۰ پژوهش نسبت به امروز از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
این نویسنده و کارگردان برنامههای تلویزیونی با اشاره به کاهش سطح کیفی برنامه های تلویزیون عنوان کرد: در آن زمان عوامل کارها حرفهای بودند، به طور مثال تهیه کنندهها کاملا به کار مسلط بودند اما اکنون بیشتر، تهیه کنندگان جوان هستند که تولید برنامهها و سریالها را بر عهده میگیرند.
کارگردان مجموعه «زیر گنبد کبود» اضافه کرد: اکنون تهیه کنندگی آثار بیشتر بر مبنای رابطه است. آن هم رابطههای منفی و عوامل گاهی از تخصصهای لازم برخوردار نیستند اما آن زمان تهیه کنندهها اطلاعاتشان از کارگردان هم بیشتر بود و به نوعی بر تصویربرداری، نورپردازی، صدا و... هم اشراف داشتند.
صداپیشه هاپوکمار در «خونه مادربزرگه» به همکاری خود با مرضیه برومند کارگردان این مجموعه اشاره و بیان کرد: من و مرضیه برومند همکلاس بودیم و یکدیگر را می شناختیم به همین دلیل در کارها با هم همکاری داشتیم. برای «خونه مادربزرگه» او پیشنهاد داد که من صداپیشگی داشته باشم و من هم با اینکه ابتدا علاقه ای به کار کودک نداشتم قبول کردم چون بیشتر فعالیتم در حوزه تئاتر بود.
وی درباره سختی این کار عروسکی یادآور شد: آن زمان کارهای عروسکی به شکل پلیبک تولید می شد و این بسیار سخت بود چون نیاز داشت ما تمرین بیشتری داشته باشیم. ما ابتدا صدا را ضبط میکردیم و سپس تصویر را تولید میکردیم و برای این کار ابتدا به نوعی استوری برد نیاز داشتیم. همچنین جاسازی عروسک ها هم کاری بود که سختیهای بسیاری به همراه داشت.
هدایت با بیان اینکه پیشینه تئاتر باعث میشد که درک ویژهای از شخصیتها داشته باشند، عنوان کرد: کار عروسکی فقط ادا درآوردن نیست و ما چون تئاتری بودیم و شخصیت های نمایشی را می شناختیم سعی می کردیم بتوانیم این ارتباط را حتی با یک حیوان عروسکی برقرار کنیم.
بازیگر مجموعه «میوه ممنوعه» ادامه داد: البته صداپیشگی این شخصیت ها گاهی برای بعضی تعجب آور بود. به طور مثال روزی من و خسرو شکیبایی با هم بودیم و او چون می دانست من کار عروسکی هم انجام می دهم پرسید چطور می شود یک نفر به جای یک سوسک حرف بزند و بازی کند.
کارگردان مجموعه «زنگ بیداری» عنوان کرد: من آن زمان صداپیشگی هاپوکمار را بر عهده داشتم و خسرو شکیبایی سوسک را مثال زد اما واقعیت این است که این عروسکها میتوانند ما به ازای انسانی داشته باشند و در این صورت مخاطب هم با آنها ارتباط بیشتری برقرار می کند. هاپوکمار سگی است که اهل مرام و معرفت است و نوعی تنهایی و حزن همیشگی دارد.
وی در پایان به بعضی مشکلات در برنامه ها اشاره و بیان کرد: هاپوکمار شخصیتی هندی داشت و عده ای ابتدا فکر می کردند که ما در این کار ادای هندی ها را درمی آوریم و پخش سری دوم «خونه مادربزرگه» به همین دلیل با توقف کوتاهی همراه شد اما بعد متوجه شدند که او شخصیت مثبتی دارد.
نظر شما