همشهری آنلاین: رؤسای جمهور ایران و آذربایجان پس از حدود یک ساعت و 10 دقیقه گفتگوی خصوصی، مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را آغاز کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در مذاکرات مشترک که به ریاست آقایان احمدی‌نژاد و الهام علی‌اف برگزار می‌شود راه‌های گسترش هرچه بیشتر روابط به ویژه در زمینه اقتصادی بررسی خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پس از این مذاکرات مشترک چند سند همکاری در زمینه‌های سدسازی، جاده سازی، راه آهن، تبادلات مرزی و سرمایه‌گذاری مشترک امضا خواهند کرد.

در آغاز مذاکرات هیئت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان الهام علی‌اف با خیر مقدم به هیئت ایرانی به اهمیت سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آذربایجان اشاره و تصریح کرد: دو ملت دوست یعنی ایران و آذربایجان همواره روابط همه جانبه، نزدیک و صمیمانه ای داشته اند و این روابط روز به روز در حال گسترش است.

الهام علی اف مواضع دو کشور را مثبت خواند و افزود: مواضع دو کشور در بسیاری از زمینه ها خیلی نزدیک است و مطمئنا امضای اسناد امروز به منظور تبادل اطلاعات و گسترش هرچه بیشتر روابط، و در این راه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور آذربایجان به دو سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به باکو اشاره کرد و گفت: یک بار برای سفری کاری و حضور در اجلاس اکو به اینجا آمدید و امروز بسیار خوشحالم که نخستین سفر رسمی شما به اینجا صورت می گیرد.

آقای احمدی نژاد نیز در آغاز این مذاکرات به فرهنگ، تاریخ و تمدن مشترک دو کشور و روابط بسیار عمیق و برادرانه دو ملت اشاره و تصریح کرد: از ابتدای استقلال جمهوری آذربایجان این روابط همواره گسترده تر و عمیق تر می شود چرا که جمهوری اسلامی ایران هم همواره پیشرفت و ترقی جمهوری آذربایجان را پیشرفت و ترقی خود می داند و آذربایجان نیز پیشرفت ایران را پیشرفت خود تلقی می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از استقلال، پیشرفت و تقویت آذربایجان خوشحال می شویم و از آن دفاع می کنیم افزود: برای توسعه روابط و همکاری های مشترک منطقه ای و بین المللی آماده هستیم و از آن استقبال می کنیم و خوشبختانه سطح همکاری های تهران - باکو در همه زمینه ها سطح خوبی است، اما ظرفیت ها و فرصت های فراوانی در مقابل ماست که فعال کردن آن به نفع هر دو ملت است.

رئیس جمهور در پایان اضافه کرد: برای توسعه روابط با کشور آذربایجان هیچ محدودیتی قائل نیستیم و در این راه بسیار جدی حرکت می کنیم.

امضای‌ ‌4‌ یادداشت‌ تفاهم‌ میان‌ ایران‌ و آذربایجان‌

4 یادداشت تفاهم در زمینه‌های اتوبوسرانی، احداث پل اتومبیل رو، احداث نیروگاه برق آبی و اعلام‌گذاری بین‌المللی مرزی، میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به امضاء ‌رسید.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نخستین یادداشت تفاهم در زمینه راه اندازی خط اتوبوسرانی میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آذربایجان در مسیر باکو - نخجوان به امضاء‌ رسید، این تفاهم‌نامه را اقایان متکی و ضیا محمداف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر نقلیات جمهوری اذربایجان امضاء کردند.

دومین یادداشت تفاهم را نیز آقایان متکی و محمد اف برای احداث پل اتومبیل رو در مسیر جلفا - جلفا به امضاء رساندند.

همچنین پروتکل احداث نیروگاه برق آبی ماراد زاد اردوباد نیز میان ایران و اذربایجان به امضاء رسید، این پروتکل را زرگر معاون وزیر نیرو و ناطق علی اف وزیر صنایع و انرژی آذربایجان امضاء کردند.

امضاء ‌سند اعلام گذر بین المللی مرز پل دشت و شاه تختی میان آقایان متکی و محمد وزیران امور خارجه ایران و اذربایجان اخرین یادداشت تفاهمی بود که به امضاء‌ رسید.

در پایان امضاء این 4 یادداشت تفاهم اقایان احمدی نژاد و الهام علی اف بیانیه مشترک را میان دو کشور امضاء کردند.

آقایان احمدی نژاد و علی اف در مصاحبه ای مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

کد خبر 29544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز