سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

کنفرانسی که طی ۳روز گذشته با حضور برخی گروه‌های یمنی و رئیس‌جمهور مستعفی این کشور در ریاض عربستان برگزار شد، دیروز با صدور بیانیه‌ای به‌کار خود پایان داد.

یمن

 مهم‌ترين نكته بيانيه اين اجلاس كه بدون حضور يكي از اصلي‌ترين گروه‌هاي يمني يعني شيعيان حوثي موسوم به انصارالله برگزار شده، درخواست اعزام نيروي نظامي به شهرهاي يمن است. عربستان كه در هفته‌هاي گذشته تلاش زيادي كرد تا كشورهايي چون پاكستان و تركيه را براي عمليات زميني در يمن با خود همراه كند اما موفق نشد، اكنون در بيانيه‌اي كه از رياض از زبان گروه‌هاي يمني خوانده شده، چنين درخواستي را مطرح مي‌كند.

كنفرانس رياض كه با عنوان مذاكره براي «حل اختلافات در يمن» برگزار شده بود، با تأكيد بر مواضع پيشين شوراي همكاري خليج‌فارس و صدور بيانيه‌اي جانبدارانه به‌كار خود پايان داد. شركت‌كنندگان در اين نشست كه از روز يكشنبه آغاز به‌كار كرده بود از اتحاديه عرب و سازمان ملل خواسته‌اند تا يك نيروي نظامي مشترك براي حفاظت از شهرهاي اصلي يمن تشكيل دهند و بر استفاده از قدرت نظامي براي «بازگرداندن آرامش» به يمن تأكيد كردند.

اين بند از بيانيه رياض را مي‌توان درخواست شركت‌كنندگان در كنفرانس براي اعزام نيروهاي چندمليتي به يمن و دخالت نظامي زميني در اين كشور به‌حساب آورد كه بايد منتظر پاسخ سازمان ملل و اتحاديه عرب ماند. در بيانيه پاياني كنفرانس رياض كه در واقع تأكيد مجدد بر خواسته‌هاي شوراي همكاري خليج‌فارس بود، حوثي‌ها و انصارالله يمن، برخي يگان‌هاي ارتش، علي عبدالله صالح (رئيس‌جمهور پيشين) و نيروهاي وابسته به وي و برخي طرف‌هاي خارجي ازجمله ايران به ناامن كردن اين كشور متهم شدند.

در اين بيانيه تأكيد شده است كه شركت‌كنندگان در نشست رياض خواهان اجراي طرح شوراي همكاري خليج‌فارس و سازوكارهاي اجرايي آن، قطعنامه 2216شوراي امنيت درباره يمن، بيانيه‌هاي شوراي همكاري خليج‌فارس، بيانيه سران اتحاديه عرب در شرم‌الشيخ و نامه‌هاي عبد‌ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي يمن به اتحاديه عرب و شوراي همكاري خليج‌فارس و سازمان ملل هستند.

اين كنفرانس در حالي به‌كار خود در رياض پايان داده كه حملات هوايي عربستان به شهرهاي يمن بعد از يك وقفه نسبي 5روزه، با شدت از سرگرفته شده‌است. ديروز شهر صنعا پايتخت يمن هدف حملات هوايي قرار گرفت. اين حملات درحالي از سر گرفته شده كه مقامات سازمان ملل همچنان خواستار تمديد آتش‌بس هستند و درباره فاجعه انساني در شهرهاي يمن هشدار داده‌اند. مقامات سازمان ملل ازجمله نماينده ويژه اين سازمان در امور يمن، گفته‌اند كه 5روز براي امدادرساني به شهرهاي جنگ زده يمن كافي نبوده‌است. شهرهاي يمن اكنون بعد از هفته‌ها حملات نظامي با قطعي برق و آب روبه‌رو شده و بيمارستان‌ها براي مداواي مجروحان اين حملات دارو و امكانات كافي ندارند.

  • اختلاف در دولت مستعفي

منابع آگاه يمني از وجود اختلافات شديد ميان رئيس‌جمهور مستعفي يمن و معاونش درباره سكانداري وزارت خارجه دولت در تبعيد پرده برداشتند. به گزارش ايسنا برخي منابع خبري يمني گزارش داده‌اند كه ميان هادي و اطرافيانش كه در رياض حضور دارند و به نوعي دولت در تبعيد را تشكيل داده‌اند، بر سر بعضي موضوعات ازجمله مديريت برخي وزارتخانه‌ها اختلافاتي ايجاد شده‌است. پيش از اين درباره حمايت از حملات نظامي به يمن هم ميان آنها اختلافاتي به‌وجود آمده‌بود.

کد خبر 295606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha