چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

سقوط شهر رمادی مرکز استان انبار در عراق، علاوه بر دولت بغداد برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم بسیار گران تمام‌شده و او در واشنگتن و بغداد زیر تیغ انتقادهای تندی قرار گرفته است.

سیاست  آمریکا

در عمليات آزادي استان انبار با فشارهاي آمريكا، نيروهاي مقاومت مردمي موسوم به حشد شعبي در حاشيه قرار گرفتند و همزمان استراتژي آمريكا در مقابل داعش با حملات هوايي ائتلاف عملا با شكست مواجه شد و مركز اين استان به‌دست تروريست‌هاي داعش افتاد. سقوط اين شهر مهم‌ اكنون باعث افزايش تنش‌ها ميان آمريكا و عراق‌شده و در واشنگتن هم نمايندگان دمكرات و جمهوريخواه با تاختن به اوباما گفته‌اند طرح‌ها و راهبرد او درباره عراق شكست خورده است.

منابع نزديك به دولت عراق اعلام كرده‌اند كه حيدر العبادي، نخست‌وزير اين كشور درديدار با فرماندهان نيروهاي مردمي ناخرسندي خود را از برخي اقدام‌هاي آمريكا اعلام كرده و به همين‌خاطر ماموريت آزادسازي رمادي را به نيروهاي حشد شعبي واگذار كرده است. گفته مي‌شود مقام‌هاي عراق طي هفته‌هاي گذشته اصرار داشته‌اند كه بايد تمركز آمريكا بر آزادي انبار باشد اما مقام‌هاي واشنگتن بر آماده‌سازي عمليات موصل پافشاري كرده‌اند.

اكنون با از دست رفتن مركز استان انبار، آمريكايي‌ها بسيار ديرهنگام اهميت رمادي را فهميده‌اند اما نخست‌وزير عراق با چرخش در سياست خود با قطع اميد از آمريكا، خواستار اعزام نيروهاي حشد شعبي به اين استان شده است. مقام‌هاي دولت عراق روز گذشته به همين‌خاطر از نيروهاي داوطلب مردمي در اين كشور خواستند براي بازپس‌گيري رمادي به ياري نيروهاي دولتي بشتابند. نيروهاي حشد شعبي كه اكثريت آنها را شيعيان تشكيل مي‌دهند اكنون در استان انبار خود را براي عمليات بازپس‌گيري رمادي آماده مي‌كنند. مقتدي صدر، رهبر جريان صدر هم روز گذشته در واكنش به تهديد اخير سركرده داعش درباره لشكركشي به بغداد و كربلا گفت: اگر تروريست‌هاي داعش بر هدف قرار دادن كربلا پافشاري كنند، عراق را از اجساد آنها پر خواهيم كرد.

  • سلاح‌هاي آمريكا در دست داعش

آسوشيتدپرس گزارش داده كه درباره رمادي، فقط مسئله سقوط اين شهر براي آمريكايي‌ها نگران‌كننده نيست؛تصرف كامل اين شهر باعث‌شده تا مقادير زيادي از تسليحات آمريكا به‌دست تروريست‌هاي داعش بيفتد. سخنگوي وزارت دفاع آمريكا روز گذشته با تأييد اين مسئله اعلام كرد كه ده‌ها تانك و صدها خودروي پيشرفته زرهي ساخت آمريكا در رمادي اكنون در اختيار نيروهاي داعش است. به همين‌خاطر نيروهاي ائتلاف در حملات هوايي خود طي روزهاي گذشته تنها تلاش داشته‌اند كه اين تسليحات و تجهيزات را هدف قرار دهند تا داعشي‌ها امكان استفاده از آنها را نداشته باشند. نيروهاي داعش چند روز است كه در تلاش براي جمع‌آوري اين تسليحات و انتقال آنها از رمادي هستند.

  • زير تيغ دمكرات‌ها و جمهوريخواهان

اختلاف‌ها و مشكلات دولت آمريكا فقط به بغداد محدود نمي‌شود و در داخل اين كشور هم اوباما روزهاي سختي را درباره عراق پشت سر مي‌گذارد. به تازگي جان بينر، رئيس مجلس نمايندگان آمريكا در انتقادي تند از اوباما خواست تا فورا راهبرد خود در مبارزه با داعش را تغيير دهد. او با اشاره به سقوط رمادي گفت: ما در حقيقت هيچ استراتژي مشخصي نداريم. آدام شيف، نماينده دمكرات و هم حزب اوباما هم با هشدار به او گفته است كه سياست‌هاي اوباما درباره داعش مسير اشتباهي را طي مي‌كند. در اين ميان مسير براي جنگ طلب‌هاي آمريكا هم هموار شده است.

جان مك‌كين، سناتور جنگ‌طلب كنگره خواستار اعزام نيروهاي زميني بيشتر آمريكا به عراق شده و ليندزي گراهام گفته كه ريشه همه مسائل كنوني، خروج نيروهاي آمريكا از اين كشور در سال 2011به‌حساب مي‌آيد. گراهام در گفت‌وگو با فاكس‌نيوز گفت: اين يك شكست براي راهبرد نظامي اوباماست. گروهي از مقام‌هاي اطلاعاتي آمريكا هم اعلام كرده‌‌اند كه هشدارهاي مختلفي در سال 2012به دولت اوباما درباره قدرت گرفتن داعش داده‌اند اما كاخ سفيد به آنها بي‌توجه بوده است. شدت انتقادها از راهبرد اوباما درباره عراق به حدي است كه اريك شولتز، سخنگوي كاخ سفيد روز گذشته مجبور به واكنش نسبت به آن شد. او در نشستي خبري با اعلام اينكه سقوط رمادي بدون شك يك پسرفت به‌حساب مي‌آيد، تأكيد كرد كه آمريكا به دولت عراق براي بازپس‌گيري اين شهر كمك مي‌كند.

مقام‌هاي آمريكايي‌ اعلام كرده‌اند كه قصد ارسال تسليحات بيشتر براي نيروهاي قبايلي سني و آموزش سريع آنها براي مقابله با داعش دارند. اين در حالي است كه اوضاع در رمادي هر روز بدتر مي‌شود و سازمان ملل اعلام كرده كه حداقل 25هزار نفر طي چند روز گذشته مجبور به فرار از اين شهر شده‌اند. نيروهاي مردمي عراق در عمليات صلاح‌الدين به پيروزي بزرگي دست پيدا كردند و با اعزام آنها به انبار حالا همه اميدوار هستند آنها بتوانند رمادي را پس بگيرند.

کد خبر 295739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha