یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساختمان پیشین دویچه‌وله در شهر کلن که پس از نقل مکان دویچه وله از کلن به شهر بن خالی مانده بود، قرار است تخریب شده و به جای آن مجتمع مسکونی ساخته شود.

ساختمان پیشین دویچه ‌وله تخریب می‌شود

به گزارش دويچه وله، آسمان‌خراش ۱۳۸ متری كه در 34 طبقه احداث شده بود با شماره پلاک ۵۰ در خیابان رادربرگ‌گورتل، واقع در منطقه مارین‌بورگ شهر کلن، روزگاری دفاتر کار و استودیوهای رادیویی دویچه‌وله، صدای آلمان را درون خود جای داده بود.

ساخت این بنا در سال ۱۹۷۴ آغاز و پس از ۶ سال به پایان رسید. در سال ۲۰۰۳ دویچه‌وله به مناسبت پنجاهمین سالگرد فعالیت از این ساختمان مرتفع به ساختمانی مدرن‌تر و کم‌ارتفاع‌تر در شهر بن نقل مکان کرد.

از آن زمان به بعد این آسمان‌خراش که زمانی شاهد جنب‌ و جوش خبرنگاران و مترجمان رادیویی از کشورهای مختلف بود، تبدیل به مکانی ساکت، خالی و بدور از هیجان شد.

در ژوئیه ۲۰۱۳ رسانه‌ها گزارش دادند که این آسمان‌خراش قرار است به تلی از خاک مبدل شده و تا سال ۲۰۱۹ یک مجموعه مسکونی با ۵۰۰ آپارتمان روی ویرانه‌های آن بنا شود.

در ابتدا تصمیم بر آن بود تا تخریب ساختمان مرحله به مرحله انجام شود اما به دلیل آنکه این روش مدت زیادی به طول می‌انجامید و مزاحمت‌های فراوانی را برای همسایگان ایجاد می‌کرد، مهندسان به این نتیجه رسیدند تا این ساختمان را از طریق انفجار، به یکباره تخریب کنند.

این کار البته بدون دردسر نیست. از آنجایی که در سال ۱۹۷۴ در هنگام ساخت این آسمانخراش از آزبست (پنبه نسوز) استفاده شده، باید ابتدا ساختمان از مواد مضر به طور کامل پاکسازی شود. پنبه نسوز سال‌هاست که به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا شناخته شده و استفاده از آن در اروپا و آمریکا ممنوع است.

عملیاتی پیچیده با حساسیت بسیار

تخریب ساختمان با انفجار عملی بسیار پیچیده و حساس است که برنامه‌ریزی برای انجام آن باید با دقت زیادی صورت گیرد. مهم‌ترین نکته‌ای که در تخریب یک سازه با انفجار باید به آن توجه شود، کنترل جهت ریزش است.


برای انفجار ساختمان پیشین دویچه‌وله متخصصان مواد منفجره باید دقتی دو چندان به کار ببرند، زیرا ساختمان همجوار با این آسمان‌خراش تنها ۳۵ متر فاصله دارد و هر گونه خطایی می‌تواند عواقبی بسیار ناخوشایند در پی داشته باشد. ساختمان همسایه‌، محل استقرار دفاتر شبکه رادیویی "دویچلند فونک" است.

کارشناسان اما پیش‌بینی می‌کنند که عملیات انفجار بدون مشکل انجام شود. برای این کار قرار است منطقه‌ای به شعاع ۲۰۰ متر دورتادور ساختمان پیشین دویچه‌وله تخلیه شود. علاوه بر دویچلند فونک، یک مدرسه، چندین خانه مسکونی و یک شرکت تولیدی از جمله همجواران این ساختمان هستند.

طبق برنامه اعلام شده عملیات انفجار در فاصله زمانی اواسط تا اواخر سال ۲۰۱۶ در ساعت ده صبح یک روز تعطیل یکشنبه انجام خواهد گرفت.

کد خبر 296835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha