به گزارش ایسنا، گودرزی درباره انتخاب خود برای این نقش بزرگ در مجموعه "معمای شاه" گفت: شهریور 91 در حال بازی در نمایشی بودم به نام "ساقی" به کارگردانی امیر دژاکام در آن کار، نقش یک شاعر شوریده حال را بر عهده داشتم که در فصلی مدحی طولانی را در وصف حضرت امیر المومنین ( ع) میخواند. محمدرضا ورزی به دعوت کارگردان به تماشای تمرین آن نمایش نشست و هنگام شروع اجرای صحنه در سالن اصلی تئاتر شهر نیز سه شب متوالی به دیدن کار آمد که برای من بسیار تعجب برانگیز بود خصوصا" که در آن مقطع به شدت درگیر مراحل پیش تولید و کلید خوردن "معمای شاه" بود و با توجه به حجم کاری که داشت این حد وقت گذاشتن برای دیدن یک کار صحنه ای قدری عجیب به نظر می رسید البته امیر دژاکام پیش از این به من گفته بود که ورزی من را برای دو نقش خاص دیگر در این سریال در نظر گرفته است و من خود برای برای ایفای یکی از آن دو پرسوناژ آماده می کردم.
وی در ادامه گفت: شبهای اجرای کار به پایان رسید و در طول این شبها تماسی با من از سوی این پروژه گرفته نشد تا اینکه چند روز پس از اتمام اجرا در نهایت به من اطلاع داده شد و من برای صحبت به دفتر کارگردان رفتم محمدرضا ورزی در آنجا به من گفت که مسعود عجمی ( دستیار کارگردان) فیلم ها و عکس های متعددی از شما تهیه کرده و من با دیدن کار صحنه و مرور این فیلمها به این نتیجه رسیدم که شما مناسبترین انتخاب برای ایفای نقش حضرت امام خمینی هستید و طبیعتا" من از شنیدن این جمله بسیار شوکه شدم زیرا که خود را در جایگاهی نمیدانستم که شایستگی ایفای این نقش حساس را داشته باشم.
این کارگردان و بازیگر تئاتر تصریح کرد: تست گریم زده شد و در جلسه پنجم یا ششم گریم نهایی شد اما پرداختن به جزئیاتی که در چهره ایشان وجود داشت بیش از 20 جلسه به طول انجامید و با توجه به اینکه پیش از این، این نقش توسط بازیگرانی چون عبدالرضا اکبری اجرا شده بود من این دغدغه را داشتم که آیا چهره من پتانسیل این گریم را داشته باشد یا نه که خوشبختانه این اتفاق افتاد و چهره نهایی به تایید مراجع ذی صلاح رسید و قرارداد رسمی من با پروژه "معمای شاه" منعقد شد.
گودرزی اذعان کرد: بعدها و در طی مراحل کار که رابطه من و کارگردان صمیمی تر شد ایشان عنوان کرد که فصل مدح خوانی من در نمایش "ساقی" منحصرا" سبب شد که او من را برای ایفای نقش این شخصیت بزرگ انتخاب کند و تاکید کرد: "آن چیزی که در چشمان شما وجود داشت این اطمینان را مضاعف کرد." زیرا صدا ، حرکات و نوع نگاه و حالت چشمان عناصری هستند که در بازسازی شخصیت های مهم تاریخی باید مورد توجه قرار گیرند و در این میان شاید بتوان گفت حالت چشمها بسیار موثر است.
وی افزود: حضور نقش حضرت امام ( ره) به لحاظ زمانی از سالهای 1337 و 38 در قصه آغاز می شود و تا سال 1359 یعنی زمان مرگ شاه ادامه دارد و در این فاصله عمده رویدادهای سیاسی مهم این دوره همچون واقعه 15 خرداد، تبعید، تشکل ها و گروه های سیاسی همچون نهضت آزادی، فدائیان اسلام پیروزی انقلاب اسلامی و ... به تصویر کشیده می شوند؛ البته در طول این مدت سکانس های محدودی از نقش من ضبط شده است و بخش اعظمی از کار عمدتا" فصل های قم، نجف و نوفل لوشاتو باقی مانده که تصور می کنم امسال منحصرا" روی این بخش تمرکز شود و عمده فصل های مربوط به شخصیت حضرت امام ( ره) تصویربرداری شود.
این بازیگر اظهار کرد: حضرت امام (ره) شخصیت منحصر به فردی است که وصل به دریای معرفت است و آنچه که او را از سایر رهبران بزرگ جهان متمایز می کند اقتدار و مدیرت توام با آرامشی و جنسی از عظمت درونی است که در وجود ایشان متبلور بوده است و قطعا" ترسیم درست این ویژگیهای توامان برای من به عنوان یک بازیگر بی اندازه سخت است و من از همین حالا از مردم می خواهم که با نگاهی خطاپوش بر من بنگرند . من در این مسیر مسلما" از جان مایه خواهم گذاشت اما قطعا" حق مطلب به طور کامل ادا نخواهد شد و این را بر من ببخشایند.
وی درباره منابع مشاهداتی و مطالعاتی خود پیرامون شخصیت امام خمینی ( قدس سره شریف) گفت: در طی این چند سال مرتب تصاویر مستند ایشان را مشاهده می کنم و نوع حرکات ایشان را از نظر می گذرانم و در این زمینه مجموعه " سیره عملی امام روح الله" کدهای بسیار خوبی در اختیارم قرار داده است درخصوص منابع مطالعاتی نیز تصور می کنم کتاب "صحیفه نور" بهترین منبع برای نزدیک شده به نگاه این مرد بزرگ و تاریخ ساز ایران است و در حال حاضر مشغول مطالعه این اثر هستم.
گودرزی افزود: نزدیک کردن حرکات و سکنات به نوع حرکات امام یکی از تمرینها و مماریت های مداوم من در طول این کار است البته به لحاظ تون صدا به احتمال قریب به یقین صدای من برای این نقش دوبله خواهد شد.
نظر شما