همشهری‌آنلاین: رهبر «حزب دموکراتیک خلق » اعلام کرد حزبش که حامی کردهاست، به وعده خود مبنی بر رد ائتلاف با حزب حاکم موسوم به «حزب عدالت و توسعه» عمل خواهد کرد.

erdogan

به گزارش واحد مركزي خبر،کانال تلویزیونی خبری «ان تی وی» ترکیه گزارش داد: حزب دموکراتیک خلق ها از 10 درصد آستانه ملی ورود به پارلمان ترکیه فراتر رفت و حزب حاکم عدالت و توسعه را از کسب کرسی‌های کافی براي تشکیل دولت به تنهایی یا اصلاح قانون اساسی این کشور محروم کرد.

براساس نتایج مقدماتی انتخابات پارلمانی ترکیه، این حزب 12.25 درصد آرا را به دست آورد که نزدیک به 80 کرسی در اختیار این حزب قرار خواهد داد.

صلاح الدین دمیرتاش ،رهبر حزب دموکراتیک خلق پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام کرد: «ما حدود 12 تا 13 درصد آرا را در سراسر ترکیه پیش‌بینی می‌کردیم».

دميرتاش گفت :یکی از مهم ترین نتایج این انتخابات، این است که آرای حزب عدالت و توسعه در شرق ترکیه به صفر کاهش پيدا كرد زیرا این حزب به مشکل کردها بی توجهی می‌کند.

از آن طرف رهبر «حزب جنبش ملی گرای» ترکیه نيز اعلام کرد در صورتی که حزب اردوغان،رئيس‌جمهور تركيه(حزب عدالت و توسعه) نتواند با دو حزب مخالف دولت در خصوص تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسد، انتخابات جدیدی باید در این کشور برگزار شود.

«دولت باغچلی» ،رئیس این حزب راست ترکیه گفت :به غیر از تشکیل دولت ائتلافی، سایر گزینه ها را نیز باید مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، باغچلی افزود: «نخستین احتمال برای تشکیل دولت ائتلافی، ائتلاف میان حزب عدالت و توسعه و حزب جنبش ملی گرا (که از حامیان کردها است) باید باشد. الگوی دوم نیز می‌تواند شامل ائتلاف میان حزب عدالت و توسعه، حزب جمهوری‌خواه خلق (به عنوان مهم‌ترین حزب مخالف دولت کنونی) و حزب جنبش ملی گرا باشد.»

او افزود:‌«در صورتی که تمام این پیش بینی‌ها ناموفق باشد، آنگاه باید انتخابات زودهنگام برگزار شود.»

حزب حاکم عدالت و توسعه با کسب 41.14 درصد آرا در سراسر ترکیه در انتخابات پیش است ولی آرای این حزب در مقایسه با انتخابات پارلمانی قبلی که در سال 2011 برگزار شد، به شدت كم شده ‌است.

کد خبر 297485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha