همشهری آنلاین: قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ می‌تواند آغاز دوره‌ای جدید از بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها باشد و دانشگاه‌ها باید برای ورود احتمالی به این دوره برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت علوم، دکتر حسین سالار آملی قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در پنجمین نشست مشورتی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که با موضوع «پسا تحریم و بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها» افزود: دانشگاه‌هاي کشور در مسیر توسعه هیچ مسیری موثرتر از مسیر بین‌المللی شدن ندارند.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم بر لزوم برنامه‌ریزی دانشگاه‌های کشور برای ورود به مسیر بین‌المللی شدن تاکید کرد و گذر از لایه‌های بیرونی و سطحی همکاری‌های علمی بین‌المللی به لایه‌های عمقی و درونی را زمینه‌ساز ورود به مرحله‌ای جدید و پایدارتر از همکاری‌های علمی بین‌المللی دانست.

دكتر سالار آملی برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها را «لایه‌های بیرونی» و شکلی همکاری‌های بین‌الملل توصیف كرد و گفت: در لایه‌های «درونی» همکاری‌های بین‌المللی، مسائلی بنیادی و پایدارتر مانند جذب و تبادل دانشجو، فرصت‌های مطالعاتی و پروژه‌های مشترک مورد توجه قرار می‎‌گیرد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، همچنين همکاری‌های علمی بین‌المللی را به دو حوزه همکاری با «کشورهای نفوذ» و کشورهای «متحد» تقسیم‌بندی کرد و گفت: در حوزه کشورهای نفوذ، بر گسترش مناسبات با کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و تاجیكستان به عنوان یک اولویت تاکید داريم.

وي از جذب و تبادل دانشجو، ارائه و استفاده از فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی، انجام پروژه‌های علمی و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان به عنوان پنج حوزه کلیدی سیاستگذاری شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی نام برد.

دكتر سالار آملی در پایان از برنامه مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم برای طراحی نظام ارزیابی همکاری بین‌المللی خبر داد و گفت: طی 6 ماه آینده، دانشگاه‌های برتر در زمینه همکاری‌های بین‌المللی معرفی خواهند شد.

کد خبر 297773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha