اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرحی یک‌فوریتی را به تصویب رساندند که به‌موجب نهایی شدن آن ورود موتورسیکلت‌ها به بازار عودلاجان ممنوع می‌شود.

شورای شهر

اين طرح در راستاي ساماندهي منطقه 12تهران به‌عنوان قلب اقتصادي- فرهنگي ارائه شد. به‌عبارت دقيق‌تر براساس اين مصوبه، بازار عودلاجان نيز به مصوبه «ممنوعيت ورود موتورسيكلت‌ها به بازارهاي مسقف محدوده خيابان 15خرداد» ملحق شد. روز گذشته اعضاي شورا همچنين با تصويب طرحي شهرداري تهران را ملزم به بررسي و ارائه لايحه‌اي جهت پرداخت فوق‌العاده شغل به مشاغل سخت و زيان‌آور شهري به‌ويژه آتش‌نشاني كردند. در ادامه هم آنها به پيشنهاد هماهنگي و همكاري شهرداري تهران با سازمان ميراث فرهنگي و بخش خصوصي در راستاي حفاظت و بهره‌برداري از اماكن تاريخي رأي مثبت دارند.

اعضا در بخشي از يكصد و شصت و يكمين جلسه خود موضوع تعيين‌تكليف حقوقي تفويض اختيار مالي شهردار تهران به شهرداران مناطق از سوي شورا را مورد بررسي قرار دادند و در مورد آن به اظهارنظر پرداختند. نظر اعضا در اين رابطه را در جدول صفحه 18بخوانيد.
مهدي چمران، رئيس شورا نيز در تورق تاريخ ايام هفته به سالروز تشكيل ستاد انقلاب فرهنگي در 23خرداد 59اشاره كرد و افزود: در سال 86نيز مصادف با چنين روزي حادثه بمبگذاري در حرمين شريفين در شهرهاي سامره و كاظمين صورت گرفت. به گفته وي متأسفانه چنين حملاتي از سوي افرادي كه داعيه مسلمان بودن دارند صورت مي‌گيرد كه بزرگ‌ترين ضربه‌ها را به مسلمين وارد مي‌كند.

گفتني است در جريان بررسي طرح يك‌فوريتي ممنوعيت ورود موتورسيكلت‌ها به بازار عودلاجان، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي گفت: در ماده واحده اين طرح آمده كه به‌منظور حفظ امنيت كسبه در محدوده بازار مركزي تهران، طرح ممنوعيت ورود موتورسيكلت‌ها در ساعات كاري به محدوده تعيين شده و پياده‌راه‌هاي منتهي به بازار درنظر گرفته مي‌شود. اينطور كه محمد سالاري اعلام كرد اين محدوده از شمال به خيابان 15خرداد، از شرق به خيابان مصطفي خميني، از غرب به خيام و از جنوب به خيابان مولوي محصور مي‌شود. البته در طرح پيشنهادي، بازار عودلاجان نيز به اين محدوده‌ها اضافه مي‌شود. اين در حالي است كه شهرداري منطقه 12پاركينگ‌هايي براي موتورسيكلت‌ها در اين محدوده تعبيه خواهد كرد.

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست اما با اين طرح مخالفت كرد و گفت: ما در شهر تهران طرح جامع داريم و نبايد اجازه داد طرح‌ها و لوايح متعدد سبب شود كه طرح جامع از ريل خارج شود. به گفته وي 400طرح موضوعي به شهرداري تكليف شده درحالي‌كه خيلي از مواقع موضوعات در طرح جامع پيش‌بيني شده است. مسجدجامعي ولي به‌عنوان موافق طرح ممنوعيت تردد موتورسيكلت‌ها در محدوده بازار صحبت كرد و آن‌ را حتي براي خود راكبان موتورسيكلت هم مفيد دانست. در نهايت اعضا به يك‌فوريت اين طرح با اكثريت آرا رأي موافق دادند.

پرداخت فوق‌العاده كاري به مشاغل زيان‌آور لايحه مي‌شود. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در جريان بررسي طرح «الزام شهرداري تهران به تهيه لايحه‌اي براي پرداخت فوق‌العاده كار به مشاغل سخت و زيان‌آور» اظهار داشت: اقدام در زمينه پرداخت فوق‌العاده شغل، نياز به لايحه شهرداري دارد؛ در دولت سختي كار از سوي دولت تعريف شده و شرايط دريافت وجوه در اين زمينه و شرايط احراز آن در وزارت كار و سازمان تأمين اجتماعي روشن است.

گفتني است پيشنهاد كميسيون برنامه و بودجه اين بود كه شهرداري مراحل قانوني و كارهاي اجرايي شدن اين مهم را در مجموعه فعاليت‌هاي شهري شناسايي و فهرست كاملي از اين فعاليت‌ها را به شورا ارائه دهد تا در بودجه سنواتي رديف‌هاي پرداختي ديده شود. اين در حالي بود كه رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شورا عنوان كرد در سازمان آتش‌نشاني هيأت مديره ارقامي را تحت عنوان سختي كار براي آتش‌نشانان درنظر گرفته است.

به گفته معصومه‌آباد، سازمان‌ها در اين خصوص براساس آيين‌نامه داخلي‌شان تصميم‌گيري مي‌كنند و اين تعميم‌دهنده به سازمان‌هاي ديگر نخواهد بود. محسن سرخو، رئيس فراكسيون كارگري شورا نيز اظهار داشت: «اين موضوع از دوجهت قابل بررسي است اول آنكه در حوزه كارگري تأمين اجتماعي است كه شرايط و ضوابط سختي كار را تعريف مي‌كند و در حوزه كارمندان رسمي نيز سازمان مديريت و برنامه‌ريزي تصميم‌گير است.

نكته قابل توجه در حوزه مجموعه‌هاي شهري اين است كه اقداماتي از سوي كاركنان و كارگران در اين زمينه صورت گرفته اما از سوي شهرداري هنوز فعاليتي ديده نمي‌شود.» در نهايت اعضاي شورا با مصوبه‌اي شهرداري تهران را ملزم به بررسي و تهيه لايحه‌اي درخصوص شناسايي راهكارهاي اجرايي و معرفي مشاغل سخت و زيان‌آور به‌ويژه آتش‌نشاني با استناد به مراجع ذيصلاح، جهت اقدامات قانوني براي پرداخت فوق‌العاده شغل و ارائه آن به شورا طي 3ماه كردند.

  • خانه بوشهري‌ها تملك نمي‌شود

اما يكي از مواردي كه با اظهارنظرهاي بسيار اعضا همراه شد، مربوط به پيشنهاد حفاظت از اماكن تاريخي و بهره‌برداري از آنها بود. رئيس شوراي شهر تهران ابتدا در جريان بررسي طرح الزام شهرداري تهران به تملك خانه موسوم به بوشهري‌ها در خيابان لاله‌زار واقع در منطقه 12و نامگذاري آن به نام خليج‌فارس، گفت: ما در شرايطي قرار داريم كه سازمان ميراث فرهنگي نسبت به اين خانه اظهارنظري نكرده يعني نه آن‌را به‌عنوان يك مكان تاريخي رد كرده و نه قبول؛ در چنين شرايطي شهرداري نه مي‌تواند به آن جواز دهد و نه آنكه خود اين خانه را ميراث فرهنگي بنامد زيرا متولي اصلي خود سازمان ميراث فرهنگي است.

به گفته چمران متأسفانه امروز اماكن تاريخي هرجا ثبت تاريخي مي‌شود نه‌تنها سودي براي مالكان به‌دنبال نمي‌آورد بلكه موجب خسران براي آنان نيز مي‌شود. وي اضافه كرد كه تملك يك‌خانه نياز به بودجه تخصيص‌يافته دارد كه شهرداري فاقد چنين بودجه‌اي است. به همين‌خاطر وي پيشنهاد داد اين خانه به‌عنوان همان خانه بوشهري‌ها باقي بماند و شهرداري تنها با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و نيز همكاري بخش خصوصي در حفاظت و بهره‌برداري از اين مكان اقدام كند.

حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي نيز پيشنهاد داد در راستاي سياست يكپارچگي مديريت شهري كميته‌اي متشكل از كميسيون‌هاي تخصصي شورا و نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي و نمايندگان شهرداري در راستاي شناسايي اماكن تاريخي تهران تشكيل شود. گفتني است كه اين پيشنهاد با جواب مثبت اعضا روبه‌رو شد. سالاري هم بر اين نظر بود كه با توجه به محدوديت اعتبارات، شهرداري تهران بايد به اولويت‌هاي بسيار مهم‌تري در مناطق بپردازد.

پرويز سروري نيز با قرائت نظر كميسيون نظارت و حقوقي كه دال بر مخالفت با تملك اين خانه بود، گفت: ما نبايد در هر جا مسئوليت سازمان‌هاي ديگر را به‌عهده گيريم، ضمنا طرح چنين موضوعاتي سبب مي‌شود مالكان قيمت‌هاي چندبرابر واقعيت به شهرداري اعلام كنند. وي به اين نكته اشاره كرد كه اگر مالك رضايت به تملك ندهد بايد چه‌كار كرد و اينكه چه بر سر مصوبه شورا مي‌آيد؟ اسماعيل دوستي اما پيشنهاد داد شهرداري مطالعه‌اي در راستاي شناسايي اماكن تاريخي انجام دهد و اگر نياز به مصوبه شورا در اين زمينه بود، در صحن شورا مطرح شود.

مسجدجامعي نيز با اشاره به بازديدش از اين اثر تاريخي و اينكه فضاي باغ آن تخريب شده بود افزود: خانه بوشهري‌ها اما علاوه بر ارزش تاريخي، ارزش هنري دارد چراكه نقاشي‌هايي به سبك جنوب شرق آسيا در آنجا وجود داشت كه از اين منظر بايد گفت اين خانه منحصر به‌فرد است. وي با بيان اينكه به همين دليل نقاشي‌هاي اين خانه بيشتر با مناظر سواحل است، گفت: من حتي به اين مي‌انديشم كه ما اين خانه را خانه غواصان شهيد بناميم.

در ادامه دبير خواستار ارائه گزارشي از سوي شهرداري تهران شد كه خانه‌هايي كه تا امروز تملك‌شده چه اقداماتي در آنها انجام شده و شيوه بهره‌برداري از آنها چگونه است؟ محمدمهدي تندگويان نيز گفت: در كشور‌هاي ديگر سيستمي وجود دارد كه اين خانه‌ها حفظ مي‌شوند، اما زندگي در آنها جريان دارد. اينگونه كه اين عضو كميسيون معماري و شهرسازي بيان كرد بسياري از خانه‌هاي تاريخي يا خانه‌هاي متعلق به مشاهير در كشور‌هاي ديگر به حراج گذاشته مي‌شود كه هم سبب ارزشمندترشدن و حفظشان مي‌شود و هم اينكه مالك در آن سكني مي‌گزيند.

وي سپس نتيجه گرفت كه بحث تملك خانه بوشهري‌ها مردود است چراكه نخستين مسئله بعد از تملك، نگهداري آن با بودجه‌هاي فراوان است. در اين ميان غلامرضا انصاري اعلام كرد: با ارزش افزوده تملك اين خانه‌ها مشكلي ندارد چراكه بايد اين بناها ارزشمند شوند و بهايي همتراز بناهاي تجاري پيدا كنند تا از تخريب آنها جلوگيري شود. در پايان پيشنهاد مهدي چمران مبني بر هماهنگي و همكاري شهرداري تهران با سازمان ميراث فرهنگي و بخش خصوصي در راستاي حفاظت و بهره‌برداري از اماكن تاريخي با اكثريت آرا مورد قبول واقع شده و تملك خانه بوشهري‌ها نيز ملغي شد.

جدول۲

کد خبر 298114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha