پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات کره جنوبی روز سه‌شنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) موارد بیشتر مرگ و میر ناشی از نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس را در این کشور گزارش کردند و شمار کلی تلفات ناشی از این بیماری به ۱۹ نفر رسید.

به گزارش سی ان ان همچنین وزارت بهداشت کره جنوبی چهار مورد جدید ابتلا به مرس را اعلام کرد و به این ترتیب شمار کلی مبتلایان به این بیماری به 154 نفر رسید که 16 نفرشان در وضعیت «ناپایدار» قرار دارند.

شمار افراد قرنطینه‌شضده در خانه‌های خودشان یا در مراکز قرنطینه با 370 نفر افزایش نسبت به دوشنبه به 5586 نفر رسید.

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه اعلام کرد، به نظر می‌رسد شمار موارد جدید بیماری در حال کاهش یافتن باشد و در نتیجه ممکن است شیوع بیماری از نقطه اوجش گذشته باشد؛ اما این سازمان در عین حال هشدار داد که «همه شیوع‌ها قابل‌پیش‌بینی نیستند.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت،‌«این مورد به خصوص درباره بیماری‌های جدیدی مانند مرس مصداق دارد» که بسیاری از وجوه ویروس عامل آن به خوبی شناخته نشده است.

  • بازگشايي مدارس

روز دوشنبه به عنوان نشانه‌ای از بازگشت احتمالی به وضعیت عادی، هزاران مدرسه در سراسر کره جنوبی که به خاطر شیوع مرس تعطیل شده بودند، بازگشایی شدند؛ اما این بازگشایی با افزایش اقدامات احتیاطی همراه شد؛ دمای بدن کودکان در کلاس‌ها اندازه‌گیری می‌شد و به آموزگاران به دانش‌آموزان درباره رعایت بهداشت شخصی و شستن مکرر دست‌هایشان هشدار می‌دادند.

البته همه مدارسه گشوده نشده‌اند؛ 440 مدرسه در حالی مقامات به دنبال متوقف کردن شیوع مرس هستند،‌ بسته باقی ماندند.

سازمان بهداشت جهانی در آخر هفته گذشته بازگشایی مؤسسات آموزشی را توصیه کرده بود، زیرا انتقال ویروس به مدارس مربوط نبوده است. شیوع مرس در کره جنوبی عمدتاً محدود به تاسیسات مراقبت بهداشتی بوده است.

  • تلاش برای ساختن انتی‌بادی مرس

پژوهشگران در مؤسسات ملی بهداشت آمریکا (NIH) و دانشگاه فودان چین در حال کار کردن بر روی یک درمان آنتی‌بادی برای مقابله با مرس بوده‌اند. آنتی‌بادی پروتئینی است که در بدن هم تولید می‌شود و به مقابله با عوامل بیماری‌زایی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌پردازد.

درمان با آنتی‌بادی برای مرس تا کنون در سطح آزمایشگاهی و حیوانات آزمایشگاهی باقی مانده است و لازم است کارآزمایی‌های بالینی بر روی آن انجام شود تا تأثیربخش بودن آن بر روی انسان‌ها ثابت شود.

پروفسور جیانگ شیبو از دانشگاه فودان گفت این آنتی‌بادی که m366 نامیده می‌شود، بر روی حیوانات آزمایشگاهی مؤثر بوده است. فرآیند کارآزمایی انسانی درمان‌های جدید ممکن است سه تا چهار سال طول بکشد، اما درمان‌های تجربی در صورت رضایت بیماران و دولت محلی را می‌توان به کار برد.

تا به حال m366 قویترین آنتی‌بادی در میان چندین آنتی‌بادی بوده است که می‌توان برای مبارزه با مرس به کار برد

  • ارتباط با عربستان سعودی

در همین حال،‌ عربستان سعودی هفته گذشته پنج مورد دیگر ابتلا به مرس را ثبت کرد که از جمله شامل یک پیرمرد 73 ساله می‌شود که در شهر ترابا درگذشت و دارای بیماری زمینه‌ای بود.

گونه‌ای از کوروناویروس عامل مرس برای نخستین بار در عربستان سعودی شناسایی شد.

مردی که تصور می‌شود در شیوع اخیر در کره جنوبی «بیمار صفر» باشد، در ماه مه به عربستان سعودی و سه کشور دیگر خاورمیانه سفرکرده بود. این مرد 68 ساله پیش از آنکه تشخیص درست بیماری‌اش داده شود، به چند بیمارستان در نزدیکی یا در اطراف سئول مراجعه کرده بود. این امر باعث انتقال بیمارستان‌محور مرس در کره جنوبی شد.

کد خبر 298348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha