همشهری آنلاین: با حضور رییس جمهور و مقامات و نخبگان فن‌آوری هسته‌ای کشور، شامگاه یکشنبه پنجم شهریور مراسم اعطای نشان لیاقت به تعدادی از نخبگان فن‌آوری هسته ای، هم‌چنین اجرای قطعه‌ی موسیقی انرژی هسته‌ای در تالار وحدت برگزار شد.

 در این مراسم مهندس رضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی به دلیل فعالیت‌های ارزشمند خود در این سازمان و دستیابی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، از دست رییس‌جمهور نشان درجه یک خدمت را دریافت کرد.

محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران با اعطای نشان دولتی به ‪ ۱۴‬نفر از نخبگان فناوری صلح آمیز هسته‌ای کشور در تالار وحدت، از آنان تقدیر و قدردانی کرد.

در این مراسم که همزمان با هفته دولت و با حضور جمعی از مسوولان برگزار شد، افراد زیر موفق به دریافت نشان از رییس جمهوری شدند.

‬غلامرضا آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران نشان خدمت درجه یک

‬محمد قنادی مراغه معاون پژوهشی سازمان انرژی اتمی و مجری طرح یو سی اف اصفهان نشان درجه دو پژوهش

‬سید جابر صفدری عضو هیات علمی سازمان انرژی اتمی و شرکت فناوری اورانیوم ایران نشان درجه دو لیاقت و مدیریت

‬صولت ثنا مدیرسوخت اتمی راکتورهای ایران و مدیرعامل یوسی اف اصفهان نشان درجه دو لیاقت و مدیریت

‬جعفر محمدی مشاور فنی سازمان و مدیرعامل شرکت تامین تجهیزات هسته‌ای به دلیل مدیریت برجسته در ساخت شیرهای ماشین‌های سانتریفیوژ نشان درجه دو لیاقت و مدیریت

‬هاله بختیاری معاون فنی و برنامه ریزی هیات مدیره شرکت تامین تجهیزات هسته‌ای به دلیل فعالیت‌های علمی و پژوهشی برای تولید منیزیم ‪ ۹۹/۹۹‬درصد نشان درجه سه پژوهش

‬جواد کریمی ثابت معاون فنی شرکت انرژی نوین به دلیل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تجهیزات اتمی در نطنز، نشان درجه سه پژوهش

حمید رضا مهاجرانی عراقی عضو هیات مدیره و معاون شرکت فرآوری اورانیوم ایران به دلیل ایفای نقش در نصب واحد یو اف ‪ ،۴‬نشان درجه سه پژوهش

‬علی حاجی نیا لیل‌آبادی مدیرعامل و نایب رییس شرکت مصباح انرژی آب سنگین، نشان درجه سه لیاقت و مدیریت

عباس رشیدی معاون بهره برداری شرکت کالا الکتریک، نشان درجه سه لیاقت و مدیریت

محمد فدایی اشیانی معاون طراحی و مهندسی در مجتمع نطنز و مدیریت طراحی سایت کاشان، نشان درجه سه لیاقت و مدیریت

سید امیر موید علایی مدیر مونتاژ و مهندسی در سایت نطنز به دلیل مدیریت ممتاز و به بهره برداری رساندن زنجیره ‪ ۱۶۴‬تایی سانتریفیوژ، درجه سه لیاقت و مدیریت

‬هوشنگ نوبری مدیر مجتمع غنی‌سازی و معاون نصب و ساختمان شرکت کالا الکتریک، نشان درجه سه لیاقت و مدیریت

‬مرتضی بهزاد مدیرعامل شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران، نشان درجه سه لیاقت و مدیریت

در مراسم شب گذشته همچنین قطعه انرژی هسته‌ای با حضور رییس جمهوری و جمعی از مسوولان سیاسی و فرهنگی و هنری کشور در تالار وحدت اجرا شد.

این قطعه در ‪ ۹‬دقیقه با تنظیم کامبیز روشن روان ، شعر علیرضا قزوه و ملودی کیانی نژاد و صدای علیرضا قربانی از سوی ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی اجرا شد.

رییس جمهور سخنرانی خود را با خاطره‌ای از مرداد سال گذشته شروع کرد  او گفت: در آن زمان وقتی که از نیروگاه نطنز بازدید می‌کردم با تعدادی از جوانان مایوس برخوردم که آنها به من می‌گفتند کاری بکن که این تاسیسات رفع پلمب شود. ما امروز خوشبختانه می‌بینیم که این پلمب‌‌های غیرقانونی رفع شده و جوانان ما هر روز به موفقیت‌های جدیدی در زمینه‌ی انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست پیدا می‌کنند ولی این آغاز راه است، آغاز نهضت است.

وی گفت: ملت ایران راه خود را در این زمینه ادامه خواهد داد و در برابر هیچ تهدید و زوری کوتاه نخواهد آمد. ملت ایران هیچ‌گاه تسلیم ظلم نمی‌شود و از حق خود کوتاه نمی‌آید. من به عنوان نماینده‌ی ملت ایران موظف هستم که خواسته‌ی ملت ایران را در این زمینه پی‌گیری کنم و حق ندارم که در این زمینه کوتاهی به خرج دهم.

وی گفت: ملت ایران همیشه خواهان صلح، آرامش، عدالت و معنویت بوده و حتی برای دشمنان خود نیز دلسوزی می‌کند. ما حتی در مورد رژیم صهیونیستی که دشمنان تمام ملت‌های منطقه و بشریت است راه حل انتخابات را پیشنهاد کرده و معتقدیم از طریق انتخابات و رفراندوم تکلیف این رژیم برای دیگر ملت‌ها روشن خواهد شد.

رییس‌جمهور ادامه داد: ملت ما در پیشرفت و کسب فناوری تصمیم قطعی گرفته است و در این مورد کوتاه نخواهد آمد.

وی گفت: البته ما پیشرفتمان فقط به انرژی هسته‌ای و مسایل جانبی آن محدود نمی‌شود. ما سعی داریم که در دیگر زمینه‌ها نیز پیشرفت کنیم که همین امر نیز محقق شده است و ما امروز می‌بینیم که جوانان و دانشمندان ما به فناوری ترمیم ضایعات نخاعی دست پیدا می‌کنند، ولی باز هم تاکید می‌کنم که ما تازه اول راهیم.

غلامرضا آقازاده " رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این مراسم گفت : دانشمندان متعهد در پرتو الطاف الهی امروز مسیر تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی را می‌پیمایند.

وی افزود : امروز فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در دو مسیر موازی با چشم انداز کاملا روشن شامل تامین سوخت هسته‌ای جهت راکتورهای آب سبک و ساخت نیروگاههای هسته‌ای از نوع آب سنگین و سبک در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد.

وی با بیان اینکه پشتکار پژوهشگران جوان ایران در تحقق بهره برداری از مجموعه فناوری صلح آمیز هسته‌ای تمامی صاحبنظران و اهل فن را به شگفتی واداشته ، افزود : دستیابی به ‪ ۲۰‬هزار مگاوات برق هسته‌ای بر اساس نیاز کشور و بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی به سازمان انرژی اتمی ایران ابلاغ شده است .

آقازاده در ادامه افزود : طرح نیروگاه ‪ ۱۰۰۰‬مگاواتی بوشهر در راستای تامین بخشی از انرژی کشور با همکاری روسیه اغاز شده و تا خرداد ‪ ۸۵‬به پیشرفت فیزیکی ‪ ۹۳‬درصدی دست یافته است.

وی اضافه کرد : در راستای توسعه نیروگاههای اتمی کشور ، کارشناسان ایرانی طراحی یک نیروگاه ‪ ۳۶۰‬مگاواتی را آغاز کرده‌اند و در طول سالجاری ساخت دو واحد ‪ ۱۰۰۰‬مگاواتی دیگر نیز به مناقصه بین‌المللی گذاشته خواهد شد .

آقازاده افزود : آنچه امروز در کشور تحقق یافته صرفا ایجاد تاسیسات پیشرفته فناوری هسته‌ای نیست ، بلکه می‌توان گفت با شکل‌ گیری این فناوری دغدغه چندین ساله مقام معظم رهبری در تولید دانش و ایجاد نهضت نرم افزاری در کشور رفع شده و در پی آن افزون بر تربیت نیروی متخصص و بالنده ، ارتقای علمی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و توسعه صنایع پیشرفته در کشور را بدنبال داشته است .

آقازاده ادامه داد : در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به تاسیسات غنی ‌سازی نطنز جهت تولید و تامین بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاههای هسته‌ای کشور و بهره برداری از زنجیره ‪ ۱۶۴‬تایی این پروژه و تولید اورانیوم با غنای بیش از ‪ 3.5 ‬درصد درفروردین ‪ ۸۵‬در زمره ‪ ۹‬کشور عضو ان پی تی و صاحب این فناوری خاص قرار گرفته است .

پیش از اهدای نشان‌های دولتی از سوی رییس جمهور به ‪ ۱۴‬نفر از نخبگان هسته‌ای ، میرزایی دبیر کمیسیون اعطای نشان‌های دولتی در سخنانی گفت : اعطای این نشان‌ها پس از تصویب هیات دولت و با موافقت رییس جمهوری صورت گرفت. در اجرای اصل ‪ ۱۲۹‬قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هیات دولت ‪ ۵‬شهریور ماه ‪ ۱۳۸۵‬پیشنهاد کمیسیون اعطای نشان‌های دولتی را تصویب کرد.

کد خبر 2989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز