جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

۵‌ ماه پس از آزادسازی شهر کوبانی در مرز سوریه و ترکیه، تروریست‌های داعش بار دیگر وارد این شهر شده‌ و در یکی از بزرگ‌ترین کشتارهای خود در سوریه، تاکنون حداقل ۱۵۰غیرنظامی ازجمله چندین زن و کودک کرد را به قتل رسانده‌اند.

کوبانی

هر چند كوباني اهميت استراتژيك ندارد اما هنوز براي داعش مهم است.از دست دادن اين شهر در مقابل نيروهاي كرد و سوري براي اين گروه تروريستي بسيار گران تمام شد. اين كشتار كه روز پنجشنبه روي داده، براي تركيه هم پيامدهايي به‌دنبال داشته چون منابع سوريه‌اي و كرد، تركيه را به فراهم‌كردن زمينه اين كشتار متهم كرده‌اند، اتهامي كه واكنش شخص اردوغان را به‌دنبال داشته است.
تلويزيون دولتي سوريه روز گذشته اعلام كرد كه نيروهاي داعش از طريق مرزهاي تركيه وارد كوباني شده‌اند. حزب دمكراتيك خلق تركيه (حامي كردها) كه در انتخابات پارلماني اين دوره تركيه يك موفقيت مهم با به‌دست‌آوردن 13درصد آرا به‌دست آورد هم دولت تركيه را متهم به حمايت از تروريست‌ها و مهياكردن شرايط براي قدرت‌گرفتن مجدد آنها در شمال سوريه كرده است.

مقام‌هاي اين حزب با اعلام اينكه دولت تركيه مدت‌هاست از داعش حمايت مي‌كند، گفته‌اند كشتارهاي اين روزها در كوباني زير سايه همين حمايت صورت مي‌گيرد. اين حزب دولت تركيه را متهم كرده براي ضربه‌زدن به كردها اجازه داده تروريست‌هاي داعش از صبح روز پنجشنبه از منطقه مرزي اين كشور وارد كوباني شوند. نيروهاي داعش براي ورود به كوباني از عمليات انتحاري مختلف با خودروهاي بمبگذاري شده در مقابل نيروهاي كرد استفاده كرده‌اند و درگيري‌ها در اين شهر همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد نيروهاي داعش در روستاهاي اطراف كوباني دست به اعدام و قتل‌عام غيرنظاميان زده‌اند كه ديده‌بان حقوق بشر آن را يكي بزرگ‌ترين كشتارهاي اين گروه تروريستي در سوريه خوانده است. هزاران نفر از كردهاي كوباني با ترس از حملات داعش به منطقه مرزي با تركيه فرار كرده‌اند.

  • مقامات تركيه: اتهامات دروغ است!

اتهام مشاركت در قتل‌عام غيرنظاميان كوباني براي دولت تركيه مي‌تواند بسيار گران تمام شود و به همين‌خاطر رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه به‌شدت آن را رد كرده است. اردوغان با اعلام اينكه هيچ‌كس حق ندارد دولت تركيه را در رديف تروريست‌ها قرار دهد اين اتهام را اقدامي براي بدنام‌كردن و تبليغات منفي عليه دولت اين كشور خوانده است. او گفت: ما حملات وحشيانه گروه تروريستي داعش در كوباني كه غيرنظاميان بي‌گناه را هدف قرار داده به‌شدت محكوم مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه تركيه و معاون نخست‌وزير اين كشور هم در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي اين اتهام را «دروغ» توصيف كرده‌اند. مقام‌هاي تركيه مي‌گويند تاكنون 130مجروح از كوباني براي مداوا به بيمارستان‌هاي اين كشور منتقل شده‌اند. دولت تركيه طي هفته‌هاي گذشته به صراحت نگراني خود را از پيشروي‌هاي كردهاي سوريه نشان داده بود. نيروهاي كرد در روزهاي گذشته موفق شده بودند كه شهر راهبردي تل‌ابيض در شمال سوريه را از نيروهاي داعش پس بگيرند و در حال پيشروي به سمت رقه، مركز خلافت خودخوانده اين گروه تروريستي هستند. به‌تازگي نيروهاي كرد اعلام كردند كه شهر عين‌عيسي در ۵۰‌كيلومتري رقه را تحت كنترل خود درآورده‌اند.

نيروهاي گروه تروريستي داعش به همين‌خاطر در تلاش هستند تا شكست‌هاي اخير خود در سوريه را جبران كنند. در آخرين مورد گزارش‌ها نشان مي‌دهد نيروهاي اين گروه بخش‌هايي از شهر حسكه در شمال شرقي سوريه را تصرف كرده‌اند. حسكه در ۲۷۰كيلومتري شرق كوباني است و نزديك به نيم ميليون نفر جمعيت دارد. از سوي ديگر ائتلاف تروريستي جيش الفتح كه هسته اصلي آن جبهه نصرت (القاعده سوريه) است با حمايت محور تركيه، قطر و عربستان عملياتي را براي تصرف شهر درعا در جنوب سوريه آغاز كرده است. دولت سوريه اعلام كرده كه با حملات هوايي موفق به عقب راندن اين نيروها شده است.

کد خبر 299209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha