حامد فوقانی: «الان نگاه و حرکت مدیریت شهری به این سمت رفته که بـلنـد‌مـرتـبـه‌سازی در زمین‌هایی که شرایط لازم را ندارند، ممنوع است»؛ این ‌را معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد.

 پيروز حناچي كه اين روزها در كنار همه مباحث شهرسازي روي بحث تدوين ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي نيز تمركز كرده، در اين گفت‌وگو از تعامل بيشتر دولت و شهرداري براي پايدارسازي ساخت‌وسازها در شهر صحبت كرد. وي بر اين اساس خبر داد كه در ضوابط جديد، ديگر اجازه داده نمي‌شود، در هر زميني ساختمان بلند‌مرتبه‌ ساخته شود. علاوه بر اين مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران نيز اعلام كرده كه تا زماني كه ضوابط در كميته تخصصي شوراي‌عالي شهرسازي نهايي و ابلاغ نشده، هيچ پروانه‌اي براي ساخت برج‌هاي جديد در پايتخت صادر نمي‌شود. همچنين پژمان پشمچي‌زاده، معاون شهر‌سازي و معماري شهرداري تهران نيز به همشهري گفت: طبق بند 1-10و 2-10 طرح تفصيلي بنابراين شده كه ساختمان‌هاي بلند مرتبه با رعايت ضوابط زيست محيطي و مخاطرات زلزله ساخته شوند.

  • ضرورت پاسخ به 4سؤال مهم

گفتني است براي تدوين ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي 14كارگروه تخصصي تشكيل شده؛ كارگروه‌هايي كه عبارتند از حقوق شهروندي، مديريت پروژه، طراحي و معماري، ژئوتكنيك، شهرسازي، سازه، نگهداري و بهره‌برداري، ترافيك، قوانين و مقررات، مطالعات اجتماعي و فرهنگي، اقتصاد، ساخت‌و‌ساز پايدار و تلفيق. اين در حالي است كه هم اعضاي شوراي شهر تهران و هم اعضاي شوراي‌عالي شهرسازي تأكيد دارند درباره چند مورد خاص بايد بررسي بيشتري صورت بگيرد؛ تا آنجا كه حناچي تمركز بيشتر روي موضوعاتي مانند تردد و ترافيك، حقوق شهروندي، ايمني و آتش‌سوزي، امدادرساني‌ در مواقع بحراني و رعايت حريم زلزله ‌را در تدوين ضوابط با اهميت دانست. البته به گفته وي در پيش‌نويس سند ارسالي از سوي كميسيون ماده 5به شوراي‌عالي شهرسازي، به اين موارد توجه شده بود اما شوراي‌عالي شهرسازي اعلام كرد بايد تبعات جمعيتي، تونل باد و آتش‌نشاني نيز درنظر گرفته شود.

  • آتش‌سوزي بيشتر در كوتاه‌مرتبه‌ها

موضوع ايمني در ساختمان‌هاي بلندمرتبه بارها در شوراي شهر تهران به بحث گذشته شده است. معصومه آباد، رئيس كميته ايمني اين دوره شورا در همين رابطه معتقد است كه تنها به‌روزرساني تجهيزات و امكانات آتش‌نشاني نمي‌تواند به‌طور كامل پاسخگوي رسالت متوليان ايمني شهر به‌ويژه در ساختمان‌هاي بلندمرتبه باشد بلكه لازم است تا زيرساخت‌هاي نظارت بر ايمني نيز تأمين شود. وي البته رعايت ضوابط مربوط به آتش‌‌سوزي در ساختمان‌هاي زير 6طبقه را پايين‌تر از ساختمان‌هاي بالاي 6طبقه اعلام كرد؛ آنگونه كه براساس گزارش سازمان آتش‌نشاني 81درصد از حوادث حريق مربوط به ساختمان‌هاي زير 6طبقه و تنها 7.5درصد آن در ساختمان‌هاي بالاي 6طبقه تهران رخ داده است. آباد يكي ديگر از نيازهاي ضروري ساختمان‌هاي بلندمرتبه را داشتن باند مناسبي براي بالگردها عنوان كرده است. وي در جلسه پنجم خرداد شوراي شهر تهران، آيين‌نامه فعلي باندهاي بالگرد را بدون كارايي دانست. در آن جلسه، شوراي شهر تهران با مصوبه‌خود، شهرداري را ملزم كرد تا سياست‌هاي لازم براي اصلاح باند‌هاي فرود بالگرد در ساختمان‌هاي 16 طبقه به بالا را ابلاغ و اعمال كند.

  • نخبگان پاي كار مي‌آيند

معاون وزير راه و شهرسازي اما به بخشي ديگر از جدي گرفته شدن مسائل ايمني پرداخت و به همين‌خاطر بحث خطرات رخداد زلزله در پايتخت را پيش كشيد. وي گفت «اولا طبق ضوابط جديد بايد كيفيت مصالح بالا برود و ثانيا از اقداماتي كه آسيب‌پذيري را بالا مي‌برد، جلوگيري به‌عمل آيد. .» پيروز حناچي برگزاري كنفرانس‌هاي بلند‌مرتبه‌سازي در اين خصوص را با حضور نخبگان و كارشناسان دانشگاهي بسيار مفيد دانست.

  • چارچوب كلي ضوابط بلندمرتبه‌سازي

با توجه به همه مطالبي كه درخصوص ضرورت تدوين ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي مطرح شده است، به‌‌نظر مي‌رسد چارچوب كلي اين ضوابط تعيين شده و اكنون بندهاي آن در رفت‌وبرگشت‌هاي ميان شهرداري و كميسيون ماده 5و شوراي‌عالي شهرسازي تكميل يا تصحيح مي‌شود. اين چارچوب كلي كه اوايل امسال ابلاغ شده به‌صورت زير است:
مطالعات دقيق درباره اثرات بلندمرتبه‌سازي درباره موضوع افزايش جمعيت و جمعيت‌پذيري تهران به‌‌طور كلي و جمعيت روز و شب در پهنه‌هاي مجاز
بررسي دقيق ساختار اجتماعي- اقتصادي و نيز امكان‌سنجي موضوعات ايمني در مناطق تعيين‌شده به‌ويژه در برابر زلزله و آتش و موضوع تأمين خدمات ناشي از بارگذاري بلندمرتبه‌سازي
تعيين جريان باد و كريدورهاي هوايي تهران و ارائه گزارش علمي و تخصصي شبيه‌سازي در تونل باد با مدل‌سازي جريان باد تهران
بررسي دقيق و اعلام نتايج نحوه تأمين منابع آب و خدمات زيربنايي و روبنايي
بررسي واظهارنظر كميته تخصصي معماري و طراحي شهري درباره تأثيرات بلندمرتبه‌سازي‌ در هويت شهري با انگاره ايراني - اسلامي

کد خبر 299621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha