مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

اعتبارات دولتی در بخش مترو در سال گذشته بر مبنای قانون به‌طور کامل اختصاص نیافت. امسال نیز به رغم گذشت ۳ ماه از سال‌جاری هنوز پرداختی‌ای از سوی دولت در بخش توسعه حمل ونقل ریلی انجام نشده است.

مترو

براساس قانون حمايت از سامانه‌هاي حمل ونقل ريلي شهري مصوب 7شهريور 1385، دولت بايد 50درصد هزينه‌هاي عمراني و جاري متروي تهران را پرداخت كند كه در سال گذشته تنها 10درصد آن را پرداخت كرد و 40درصد از قانون سرباز زد.به گفته مسعود رنجبريان، مديركل برنامه‌ريزي و توسعه شهري معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، توسعه حمل‌ونقل ريلي يكي از اصلي‌ترين مطالبات شهروندان است كه دولت نيز بايد در اين مهم همگام با شهرداري تهران در توسعه مترو قدم بردارد.

اين در حالي است كه تنها 235ميليارد تومان اعتبار از سوي دولت براي توسعه حمل ونقل ريلي پايتخت در سال 94مصوب شده است.هم‌اكنون با گذشت 3ماه از سال هنوز رقمي از اعتبارات دولتي در بخش مترو پرداخت نشده است. اين در حالي است كه به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي ساخت و تجهيز هركيلومتر مترو در تهران 100 ميليارد تومان اعتبار مالي نياز دارد.گرچه رقم اختصاص‌يافته از سوي دولت به توسعه مترو در مقايسه با بودجه شهرداري تهران در توسعه حمل ونقل ريلي رقمي بسيار ناچيز و كمتر از 10درصد بودجه شهرداري در اين بخش است اما هنوز حتي درصدي از همين مقدار اندك هم پرداخت نشده است.

به گفته رنجبريان، انتظار مديريت شهري از دولت اختصاص حداقل 2هزارو 430ميليارد تومان اعتبار براي توسعه متروي تهران در سال‌جاري بود كه متأسفانه تنها 10درصد از آن در قانون بودجه 94آمد. وي در ادامه به تأمين منابع مالي در ساخت مترو اشاره كرد و گفت: شهرداري تهران در سال گذشته بالغ بر يك هزار و 100ميليارد تومان به توسعه مترو اختصاص داد. اين در حالي است كه از سوي دولت در سال 93تنها مبلغ 195ميليارد تومان اعتبار براي متروي تهران مصوب شد و از اين ميزان نيز تنها 109ميليارد‌تومان را پرداخت كردند.

از سويي استفاده از منابع فاينانس يكي از راه‌هاي تأمين منابع مالي مورد نياز توسعه متروست كه شهرداري تهران نيز براي پيشبرد اهداف و برنامه‌ريزي‌هاي خطوط 3، 6و7مترو نياز به استفاده از منابع فاينانس دارد. رنجبريان افزود: در سنوات گذشته مجوزهاي لازم اخذ فاينانس گرفته شد اما با توجه به اينكه تأمين‌كننده خارجي نداشتيم موفق به استفاده از اين منابع نشده‌ايم و مجوزهاي گرفته شده نيز اعتبار خود را از دست دادند. لذا مجددا از سال 93تاكنون پيگيري‌هاي مختلفي كرده‌ايم تا مجوزهاي گذشته از سوي دولت و شوراي اقتصاد كشور مورد تمديد قرار گيرد.

حمايت‌هاي مالي از حمل‌و نقل ريلي بايد در بخش‌هاي عمراني، هزينه‌اي و يارانه بليت‌مترو اختصاص يابد كه در همه اين بخش‌ها دولت يازدهم مانند 2 دولت گذشته نتوانسته همپاي شهرداري بودجه لازم را اختصاص دهد.

  • بي توجهي به 12درصد جمعيت كشور

سهم ناچيز دولت در توسعه خطوط متروي تهران در سال گذشته درحالي است كه اين نهاد اجرايي بايد به توسعه حمل‌ونقل شهري تهران نيز توجه كند. تهران هم‌اكنون 12درصد جمعيت كشور را در خود جاي داده و مترو مهم‌ترين وسيله براي‌سفرهاي درون‌شهري است.

در سال 93، 2هزار ميلياردتومان براي ساخت 18كيلومتر بخش شمالي خط 3مترو هزينه شده است اما دولت تنها 110ميلياردتومان به مترو پرداخت كرد كه جالب است بدانيد 200ميليارد تومان براي عوارض و ترخيص واگن‌ها از گمرك به دولت برگردانده شد. هابيل درويش مديرعامل شركت متروي تهران نيز در مراسم بهره‌برداري از ايستگاه متروي عبدل‌آبادخواستار حمايت دولت از پروژه‌هاي در دست ساخت خطوط 6و 7مترو شد. براي بهره‌برداري اين خطوط 12هزار ميلياردتومان بودجه بايد اختصاص يابد.

کد خبر 299928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha