یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

در شرایط فعلی که کارشناسان افق روشن آینده اسلامی را در گرو خصوصی‌سازی‌ و اجرای دقیق اصل۴۴ قانون اساسی که مورد تأیید و توجه خاص رهبر معظّم انقلاب است می‌بینند، بخشی از تبلور اصل۴۴ باید در فرهنگ آموزشی کشور باشد.

نظام دولتي نبايد مدارس غيردولتي را فقط فرصتي براي كم شدن هزينه‌هاي خود ببيند، بلكه تشكيل مدارس غيردولتي فرصتي است براي ايجاد مراكز علمي، فرهنگي قوي با حضور انديشمندان و نخبگان جامعه كه توان بخش خصوصي در جذب آنان بيش از بخش دولتي است. تحصيلات رايگان بدون كيفيت مورد استقبال هيچ‌كس نيست. بسياري از مردم مشتاق تأمين هزينه‌هاي تعليم و تربيت فرزندانشان هستند، اما مشروط بر اينكه مدارس پاسخگو و تأمين‌كننده نيازهاي آموزشي و فرهنگي جامعه باشند. درباره فعاليت مدارس غيردولتي در كشور ذكر چند نكته ضروري است:

1- در ماده 44اصلاحيه قانون تأسيس مدارس غيردولتي آمده است مدارس غيردولتي در برخورداري از تخفيف‌ها، ترجيحات و كليه معافيت‌هاي مالياتي و عوارض در حكم مدارس دولتي است كه تا كنون چنين نبوده است.

2- ماده 42 اين قانون مي‌گويد به‌منظور حمايت از توسعه مدارس غيردولتي و ارائه كمك و تسهيلات لازم به اينگونه مدارس به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده مي‌شود با مشاركت مؤسسان نسبت به تشكيل صندوق حمايت و توسعه مدارس غيردولتي اقدام كند. همچنين موظف‌شده همه ساله حداقل معادل 1/0درصد سرانه سالانه دانش‌آموزان، به ازاي كل دانش‌آموزان شاغل به تحصيل در اينگونه مدارس و بدون كسر از اعتبارات آموزشي و پرورشي به اين صندوق كمك كند اين قانون هم هرگز اجرا نشده است.

3- براساس همين قانون بانك‌هاي كشور موظفند با معرفي آموزش و پرورش 21درصد نيازهاي مالي مؤسس يا مؤسسان مدارس غيردولتي را طبق قانون عمليات بانكي بدون ربا براي خريد زمين و ساختمان، احداث ساختمان و تأمين تجهيزات به صورت وام تأمين كنند. باز هم دولت موظف شده همه ساله يارانه مربوط به موضوع اين ماده به ميزان 0/1درصد نرخ تسهيلات بانكي پيش‌بيني و پرداخت كند كه اين بند هم اجرا نشده است.

پرسش اين است كه كدام يك از اين قوانين مصوب مجلس در اين زمينه اجرايي شده است؟! البته ما فرهنگيان موقعيت خاص كشور را به خوبي درك مي‌كنيم، ولي توقع اين است كه اعضاي فرهيخته‌اي كه در وزارت آموزش و پرورش پشتيبان اين مدارس و توسعه كمّي و كيفي هستند، در برخوردها و نظارت‌ها از تجربيات مؤسسان مدارس خاص كه نوعاً غيرانتفاعي و وقفي هستند بهره برده و آنان را دوست و همراه بدانند. بر اين اساس اينكه شنيده مي‌شود در بعضي از شهرستان‌ها پاي تعزيرات به مدارس باز شده است را توهين به فرهنگ و آموزش كشور مي‌دانيم و اميدواريم كه اين خبر شايعه باشد.

احمد شجاعيان؛كارشناس آموزشي

کد خبر 300781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha