همشهری‌آنلاین: حال که توافق هسته‌ای ایران در باب کاهش تعداد سانتریفوژها و کاهش تحریم‌ها بر ضد تهران به دست آمده است باید به پنج مسئله زیر دقت بسیار شود:‌

irandeal

به گزارش واحد مركزي خبر، پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم ماتیو مک اینس تحت عنوان «‌ پنج مسئله بزرگ پس از توافق هسته‌ای ایران »‌  با ذكر مقدمه فوق،نوشت :‌

1- روند اجرای توافق هسته‌ای ایران احتمالا از مسیر مذاکرات در این باره دشوارتر و پر فراز و نشیب تر خواهد بود .

به جز آمریکا ،‌ شرکای مذاکره‌کننده آن و ایران نیز باید به تلاش برای تحقق شرایط توافق هسته‌ای و اجرای مفاد آن در طول ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه دهند. کنگره در کمک به اجرای این توافق و آماده‌سازی مجازات‌های کافی در صورت تخلف از مفاد آن نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

2- ایران در خصوص برنامه هسته‌ای خود یک بازی طولانی را شروع کرده است.

حتی اگر توافق هسته‌ای با موفقیت موجب مهار بلندپروازي‌های هسته‌ای ایران در 10 سال نخست شود ، تهران پس از سال 2025 و پس از انقضای شرایط توافق‌نامه وین ، از برنامه هسته‌ای خوبی در سطح صنعتی برخوردار خواهد بود. ایران احتمالا قبل از آغاز مذاکرات تصمیم گرفته بود از تولید سلاح هسته‌ای دست بردارد. این کشور با تولید مقداری سلاح به سبک کره شمالی ، موفق شده است تا از برتری استراتژیک لازم برای مهار قدرت هسته‌ای همچون اسرائیل یا آمریکا بهره‌مند شود. ولی ممکن است تهران منتظر بماند تا به توانمندی لازم به سبک پاکستان دست پیدا کند تا بتواند زرادخانه هسته‌ای خود را ایجاد کند. ایران در شرایط کنونی اعمال محدودیت‌های موقتی بر برنامه هسته‌ای خود را به عنوان یک بده بستان منطقی برای تامین منابع مالی لازم از محل کاهش تحریم‌ها انتخاب کرده است.

3- دستگاه اطلاعاتی آمریکا با انتظارات و توقعات غیر منطقی روبه‌روست.

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا بارها براي توجیه دستیابی به توافق هسته‌ای ، درباره توانمندی‌های جامعه اطلاعاتی این کشور بر ضد ایران بارها اظهارات غیر مسئولانه‌ای بیان کرده‌اند. باوجود تلاش‌های بی‌پایان و توانایی آژانس‌های اطلاعاتی و جاسوسی ما ،‌ آمریکا هرگز درباره برنامه هسته‌ای کنونی و گذشته ایران اطلاعات موثقی در اختیار ندارد و نه می‌تواند درباره فریبکاری ایران نظر قاطع دهد و در این میان بیم آن می رود که در صورت فروپاشی توافق هسته‌ای ایران در اینده ،‌ دستگاه اطلاعاتی آمریکا قربانی شود.

4- دستیابی به این توافق ممکن است توانایی ارتش آمریکا را در اجرای عملیات در خاورمیانه در معرض تهدید قرار دهد.

اغلب ناظران به گونه‌ای مشروع بر این باورند که ایران از منابع مالی 150 میلیارد دلاری از محل کاهش تحریم‌ها ،‌ براي گسترش فعالیت‌های خود برای بی‌ثبات سازی منطقه و حمایت از تروریسم بهره‌برداری کند. یک معضل بالقوه بزرگ‌تر این است که به ویژه در صورت برچیده‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی متعارف سازمان ملل متحد ، ‌ایران از این پول در جهت افزایش توان موشکی ،‌دریایی ،‌هوایی و دفاع هوایی خود استفاده کند .
آمریکا و متحدان عرب آن در خلیج (فارس)‌ از هم اکنون درگیر مقابله با تهدید فزاینده موشکی ایران و نیز مین‌های پیشرفته ،‌ زیردریایی‌ها ، پهپادهای بدون سرنشین و قایق‌های تندرو در خلیج فارس هستند. اگر روس‌ها و چینی‌ها اجازه یابند تا تسلیحات پیشرفته خود را به ایران بفروشند ،‌ قواعد بازی برای ارتش آمریکا در منطقه عوض خواهد شد.

5- انتظار یک ایران بهتر در منطقه و جهان پس از توافق هسته‌ای احتمالا یک آرزوی دست نیافتنی است.

دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده است تا توافق هسته‌ای به قدرت یافتن رهبران و چهره‌های میانه‌روتر در ایران کمک کند و موجب شود مقام‌هايي در تهران بر مسند قدرت بیایند که مایل به همکاری بیشتر با جهان خارج باشند و بدین ترتیب دورنمای امنیتی منطقه به سمت مثبت تغییر کند. جدا از نتایج معمولا غیر سازنده تلاش‌های واشنگتن برای شکل دادن به سیاست داخلی کشورهای جهان ، بسیار بعید به نظر می‌رسد که رهبر معظم ایران در سیاست بنیادین جمهوری اسلامی مبنی بر خصومت‌ورزی با آمریکا و سیاست ضد اسرائیلی و توسل به گروه های نیابتی تغییری ایجاد کند.

ایا ایران در جهت بهبود پرونده حقوق بشری خود گام بر خواهد داشت ؟‌ بلکه بر عکس احتمال تشدید سرکوب مخالفان در داخل وجود خواهد داشت .زیرا رهبران ایران تلاش خواهند کرد تا درپی گشایش هر چه بیشتر اقتصادی با غرب که احتمالا ایدئولوی این رژیم را تهدید می کند ،‌ هر گونه نفوذ سیاسی و فرهنگی غرب را در ایران سرکوب کنند.

کد خبر 301162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha