سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

نزول شاخص‌های بورس تهران ادامه دارد.

بورس

شاخص قيمت در يك هفته كاري گذشته 6درصد كاهش يافته و آمارها نشان مي‌دهد در 10روز سپري شده از زمان پايان مذاكرات هسته‌اي، ارزش بورس و فرابورس 25هزار ميليارد تومان كاهش يافته است. اوضاع از ديد برخي كارشناسان به آن حد وخيم شده كه هشدار مي‌دهند شرايط بورس اورژانسي شده و اگر طي چند روز آينده اقدام جدي براي رفع مشكلات انجام نشود بازارسرمايه با نزولي شديد مواجه خواهد شد.

  • تحليل تحليلگران بورس

علي اسلامي بيدگي
رئيس هيأت مديره آرمان آتي

طولاني شدن فرايند مذاكرات هسته‌اي، حركت صعودي را در بازارسهام شكل داد و موجب شد برخي از انتظارات مثبت بازار پيش خور شود. به‌طوري‌كه با رشد 20 تا 25درصدي برخي شركت‌هاي پرپتانسيل، تحليلگران انتظار حركت هيجاني را براي روزهاي بعد از توافق انتظار نداشتند اما به جرأت مي‌توان گفت هيچ كارشناسي نمي‌توانست روند نزولي مداوم و بعضاً سنگين را بعد از وين پيش‌بيني كند.

محسن محمودزاده
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري دانايان پارس

دولت در ماجراي نزول بورس نقشي نداشته، مشكل اصلي اقتصاد كمبود نقدينگي است. هرچند سياست‌هاي دولت در بازار سرمايه مناسب نبوده اما اين ادعا كه خود دولت در شكل‌گيري روند فعلي نزول بورس اثر حائز اهميتي داشته، دور از ذهن است.

عظيم ثابت
كارشناس بازار سرمايه

به‌نظر مي‌رسد در شرايط فعلي جو بي‌اعتمادي منشأ اصلي مشكلات است. سهامداران احساس مي‌كنند كه حمايت از بازار سرمايه در اولويت برنامه‌هاي دولت قرار ندارد. فراموش نكنيم كه اغلب سهامداران با تشويق دولت به سرمايه‌گذاري در بورس ترغيب شده‌اند و حال انتظار مي‌رود دولت براي صيانت و حمايت از حقوق فعالان بازار سرمايه وارد عمل شود تا اعتماد از دست رفته سهامداران بازگردد.

عباسعلي حقاني نسب
كارشناس بازار سرمايه

دليل اصلي ركود بازار سهام بعد از توافق ناشي از كمبود نقدينگي است.

بهنام بهزادفر
مدير امور اعضاي كانون كارگزاران

بعد از پايان مذاكرات هسته‌اي، بورس واكنش منفي از خود نشان داد، درصورتي كه چنين انتظاري نبود. انتظارها اين بود كه بلافاصله بعد از توافق هسته‌اي بورس رشد خود را شروع كند و شاخص بتواند سقف 89هزار واحدي را در بازه چند ماهه ببيند. اما اين اتفاق نيفتاد و در يك هفته معاملاتي گذشته، شاخص قيمت به ميزان 6درصد كاهش يافت.3دليل عمده را مي‌توان در تشريح اين پديده اعلام كرد؛ نخستين علت اختلاف بين نرخ تورم و سود بانكي است. دومين عامل منفي شدن بورس، كاهش سود تقسيمي شركت‌ها در فصل مجامع است. نكته سوم هم اين است كه گزارش‌هاي 3ماهه اكثر شركت‌ها چندان جالب نبوده و حتي در برخي از آنها امكان تعديل منفي نيز وجود دارد.

كمال خانزاده
مديرعامل كارگزاري رضوي

بورس روزهاي تكرار افت متغيرها و وضعيت اورژانسي را تجربه مي‌كند. متأسفانه بازار سهام در حال تكرار افت‌هايي است كه در دفعات قبل تجربه كرده بود. اين موضوع باعث ترس و وحشت سرمايه‌گذاران شده است. شرايط بورس اورژانسي شده و اگر اقدام جدي طي چند روز آينده انجام نشود قيمت اكثر سهم‌ها مجددا به قيمت‌هاي كف خواهد رسيد.

روح‌الله ميرصانعي
دبير كل كانون كارگزاران بورس

در اغلب بورس‌هاي دنيا در زمان نزول شاخص‌ها ارزش معاملات با كاهش فزاينده‌اي مواجه نمي‌شود، اما اين روزها در بورس تهران علاوه بر افت شاخص، كاهش حجم و ارزش معاملات سهام را شاهد هستيم.

رضا رحمتي
كارشناس بازار سرمايه

ترديد سرمايه‌گذاران درخصوص توقف روند كاهش قيمت‌ها در بازار از يك سو و اعتماد نداشتن به وعده‌هاي مسئولان درخصوص حمايت از بورس از سوي ديگر، موجب بي‌اعتمادي فعالان و تداوم روند نزولي بازار سهام شده است.

محمد دارستاني
عضو هيأت‌مديره كارگزاري فارابي


با توجه به آنكه برداشته‌شدن تحريم‌ها و نمايان‌شدن آثار اقتصادي زمان بر است، نبايد انتظار صعود يكباره از بازار سرمايه داشت. مذاكرات به پايان رسيده، اما با وجود اين، ابهامات موجود در حوزه اقتصاد همچنان پابرجاست. اقتصاد براي توسعه همه جانبه نيازمند برطرف شدن اين ابهامات است.

کد خبر 302299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha