جمعه ۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: فصل سفر در کشور رو‌به پایان است و سهمیه‌های تعیین شده برای هر خودرو - براساس اظهارات برخی مسئولان دولتی- قرار نیست تغییر کند.

از سوی دیگر با اعلام اختصاص سهمیه سفر برای خودرو‌ها و تاکید مکرر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر عرضه سهمیه سفر، برخی نمایندگان و مسئولان با این موضوع ابراز مخالفت کرده‌اند.

علاوه بر معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که بارها از تصویب نشدن چنین طرحی خبرداده است، رئیس راهنمایی و رانندگی و برخی نمایندگان مجلس با تخصیص این سهمیه، مخالفت و از مواضع ناهماهنگ در این زمینه ابراز شگفتی کرده‌اند.

در این زمینه حسن مرادی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد این اقدام عملی و اجرایی نیست و معلوم نیست چگونه چنین تصمیماتی اتخاذ و اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد اگر برنامه‌ریزی در این زمینه انجام نشده، چگونه اعلام می‌شود که سهمیه سفر اختصاص داده می‌شود تا مردم به امید این وعده، با عزیمت به سفر بدون توجه به عملی شدن این وعده دچار مشکل شوند.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌ای که از سوی معاون رئیس جمهوری اعلام شده خاطرنشان ساخت: اگر فقط کارت سوخت شخصی در سفر استفاده شد، این سهمیه چه سرنوشتی خواهد یافت.

علاوه براین حد و میزان مسافتی که یک خودرو برای سفر طی می‌کند تا چه میزانی می‌تواند قابل ارزیابی دقیق باشد.

وی با تاکید براینکه قرار براین نبود که مسئله سهمیه بندی چنین شرایطی پیدا کند و برخی افراد در کنار خیابان‌‌ها به عرضه بنزین آزاد بپردازند گفت: به‌طور اصولی مشخص نیست که با 5/2 میلیارد دلاری که برای تامین بنزین اختصاص داده شده تا چه میزان امکان تامین بنزین برای خودروها وجود دارد و این درحالی است که وعده بنزین سفر داده می‌شود. باید پرسید که آیا چنین چیزی عملی است؟ مشخص نیست که دولت با چه معیاری چنین وعده‌هایی می‌دهد، درحالی‌که می‌گویند برای تامین بودجه بنزین مشکل وجود دارد و قرار است لایحه‌ای برای ترمیم بودجه به مجلس ارائه شود.

علاوه براین حسین آفریده عضو کمیسیون انرژی نیز با تاکید براینکه طراحی نرم افزار برای تامین بنزین سفر کار عملی نیست تاکید می‌کند: اگر قرار است که سهمیه اضافه به صاحبان خودرو داده شود باید به همه یکسان ارائه شود. اینکه گفته شود بنزین برای هر 100 کیلومتر داده می‌شود کار درستی نیست چراکه ممکن است کسی با این بنزین به یک روستای نزدیک تهران برود یا به قم برای زیارت عزیمت کند و یا ممکن است که به یک شهر دور سفر کند. اینکه مردم را تقسیم بندی کنیم که هر که 100 کیلومتر رفت مقداری بنزین داده شود عملی نیست و مشکل آفرین خواهد بود.ژ

در پی انتشار خبر تخصیص سهمیه بنزین سفر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد: تاکنون مصوبه‌ای در مورد تخصیص سهمیه بنزین سفر به این شرکت ابلاغ نشده است.

محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم امضای قرارداد توسعه پالایشگاه لاوان و اصفهان با پیمانکاران داخلی با اعلام این خبر افزود: ظاهرا پیشنهادهایی به هیات منتخب نمایندگان برای تعیین و بررسی سهمیه سفر داده شده است که در صورت تصویب به شرکت پالایش و پخش ابلاغ می‌شود.

در همین زمینه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا نیز تاکید کرد که راهور ناجا مخالف سهمیه سفر و سهمیه فوق‌العاده بنزین است چرا که این امر موجب خنثی‌شدن اثر مثبت سهمیه بندی بنزین می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ناجا، سردار محمد رویانیان با اشاره به این که روزانه در کشور 85 میلیون سفر شهری و جاده ای انجام می‌شود، گفت: ترافیک در کشور پس از سهمیه‌بندی بنزین حدود 20 درصد کاهش داشته است.

کد خبر 30245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز