مقامات مسئول تأیید کردند پرونده سهام پدیده‌شاندیز به شورای‌عالی امنیت ملی رفته ‌ و وزارت کشور نیز به‌طور مستقیم درگیر این پرونده شده است، اما هنوز جزئیات کاملی در مورد این پرونده در دست نیست ولی گفته می‌شود این یکی از پرونده‌های بزرگ قضایی در حوزه بازار سهام است.

بورس

به‌گزارش همشهري، شركت پديده‌شانديز از 2سال پيش با عرضه سهام خارج از بورس جنجال‌هاي رسانه‌اي زيادي ايجاد كرد. ارزيابي دقيقي از ميزان اوراق بهادار منتشر شده از سوي پديده‌شانديز وجود ندارد اما بسياري از مردم مشهد و حتي شهر‌هاي ديگر اكنون سهام پديده‌شانديز را در دست دارند. سازمان بورس و اوراق بهادار هم به‌عنوان نهاد ناظر در انتشار اوراق بهادار تاكنون در اين زمينه گزارشي منتشر نكرده است. كارشناسان مي‌گويند سهام پديده‌شانديز با تبليغات گسترده مديران اين شركت فروخته شده‌ و قيمت آن بسيار بيشتر از ارزش ذاتي اين شركت است.

اما مديرعامل پديده‌شانديز در گفت‌وگو‌هاي مختلفي ارزش كل دارايي‌هاي اين شركت را بيش از 9هزار ميليارد تومان ارزيابي كرده بود. گمانه‌زني‌ها در مورد ارزش سهام پديده‌شانديز با توجه به اينكه سهام اين شركت در بورس دادوستد نمي‌شود هيچ‌كدام قابل استناد نيست اما همين گمانه‌زني‌ها منجر به بروز جنجال‌هاي رسانه‌اي زيادي شد و در نهايت پاي پرونده سهام اين شركت را به مراجع قضايي، شوراي‌عالي امنيت ملي، وزارت كشور و سازمان بورس باز كرد. تاكنون هيچ نهادي مسئوليت اطلاع‌رساني در اين‌باره را برعهده نگرفته است به همين دليل نامشخص بودن اطلاعات منتشر شده از سوي اين شركت و همچنين نامشخص بودن ارزش سهام اين شركت موجي از نگراني را در ميان سهامداران اين شركت به‌وجود آورده است.

تحت‌تأثير اين فضاي نگران‌كننده، مديران شركت پديده‌شانديز سال‌گذشته در يك مانور رسانه‌اي اعلام كردند خواستار ورود به فرابورس هستند و حتي در اين زمينه درخواست دادند اما از آن زمان تاكنون به‌جز چند اقدام اوليه اقدام عملي ديگري در اين زمينه ديده نشده است.

در همين رابطه از مهدي علم‌الهدي مدير پذيرش فرابورس پرسيديم طرح پذيرش سهام پديده‌شانديز در فرابورس در چه مرحله‌اي است، او به همشهري توضيح داد: پس از درخواست اين شركت پرونده سهام اين شركت در فرابورس بررسي شد و با توجه به مشكلاتي كه در پرونده پذيرش اين شركت وجود داشت موارد مورد نياز در گزارش مكتوبي به مديران آن اعلام شد.

او افزود: همچنين فرابورس گزارش مفصلي را در اين‌باره به سازمان بورس ارسال كرد و قرار شد كه سازمان ‌ موضوع پرونده پديده‌شانديز را بررسي كند، اين اتفاق چند‌ماه قبل افتاد و فرابورس در انتظار دستور سازمان بورس و اوراق بهادار است. فرابورس اطلاعات ديگري در مورد پرونده سهام پديده‌شانديز و جزئيات قضايي اين شركت ندارد.

براي اينكه از جزئيات پرونده سهام پديده‌شانديز باخبر شويم سراغ بالاترين مقام مسئول در سازمان بورس رفتيم، حسين فهيمي كه در حال حاضر مسئول پيگيري‌هاي ويژه سازمان بورس و اوراق بهادار و در عين حال عضو هيأت مديره اين سازمان هم هست در اين‌باره به همشهري گفت: اطلاعاتي در زمينه سهام پديده‌شانديز ندارم.وي در پاسخ به اين سوال كه وضع پرونده سهام پديده‌شانديز درمراجع قضايي در چه مرحله‌اي است و آيا پرونده سهام اين شركت به شوراي‌عالي امنيت ملي رفته است؟گفت: با توجه به اينكه اين شركت نزد سازمان بورس ثبت نشده است اطلاعاتي در اين‌باره ندارم و مقامات فرابورس مسئول رسيدگي به اين پرونده هستند.

پس از اين اظهارات سراغ چند تن از مقامات ديگر كه درگير پرونده سهام پديده‌شانديز و مؤسسه مالي واعتباري ميزان هستند، رفتيم، اگرچه هيچ‌كدام از آنها حاضر به اظهارنظر رسمي در اين‌باره نشدند اما يكي از مقامات مسئول در شوراي‌عالي امنيت ملي به‌صورت تلويحي خبر ارسال پرونده پديده‌شانديز را به شوراي‌عالي امنيت ملي تأييدكرد. اين مقام مسئول همچنين تأييد كرد كه وزارت كشور به‌طور مستقيم مسئول رسيدگي به اين پرونده است و سازمان بورس و اوراق بهادار نيز در اين زمينه پرونده را به لحاظ تخصصي در مراجع قضايي و امنيتي مورد بررسي قرار مي‌دهد. هنوز از تعداد سهامداران درگير اين پرونده و مقدار دارايي‌هايي كه مردم صرف خريد سهام پديده‌شانديز كرده‌اند اطلاعاتي دردست نيست اما گفته مي‌شود مردم بيش از چند صد ميليارد تومان از سهام پديده‌شانديز را خريده‌اند.

  • بررسي امنيتي پرونده سهام‌ميزان و پديده‌شانديز

ديروز در همين باره نماينده مردم نيشابور و فيروزه در مجلس بر ضرورت تعيين تكليف وضعيت سپرده‌گذاران و سهامداران مؤسسه ميزان و پديده‌شانديز تأكيد كرد و گفت: شوراي‌عالي امنيت ملي براي رسيدگي اين موضوع، اختياراتي به وزارت كشور داده كه اين وزارتخانه نيز به راهكارهايي دست‌يافته است.حسين سبحاني‌نيا، با بيان اينكه بايد وضعيت سپرده‌گذاران و سهامداران مؤسسه ميزان و پديده‌شانديز هرچه سريع‌تر تعيين تكليف شود، افزود: متأسفانه اين موضوع تأثيرات منفي در افكارعمومي برجاي گذاشته است لذا براي احقاق حقوق از دست رفته اين افراد بايد تلاش جدي انجام شود.

او ادامه داد: علاوه بر تعداد زياد سهامداران و سپرده‌گذاران مؤسسه ميزان و پديده‌شانديز، افراد زيادي نيز به‌عنوان پرسنل در اين شركت‌ و مؤسسه فعاليت داشتند كه حقوق آنها نيز پايمال شده است لذا با توجه به تبليغات گسترده‌اي كه از صداوسيما صورت گرفت افراد زيادي نيز سرمايه‌گذاري كردند. اين نماينده مردم در مجلس نهم، با بيان اينكه دولت موظف است وضعيت سپرده‌گذاران و سهامداران مؤسسه ميزان و پديده‌شانديز را تعيين تكليف كند، تصريح كرد: در اين ميان مجلس نيز وارد عمل شده تاجايي كه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس‌ به‌دليل طرح سؤال جمعي از نمايندگان از مسئولان مربوطه درخواست كرد تا به كميسيون آمده و علت اين موضوع را پاسخ دهند.

وي يادآور شد: از سويي ديگر تعداد زيادي از نمايندگان مجلس به‌ويژه نمايندگان استان‌هاي خراسان‌شمالي، رضوي و جنوبي نيز جلسات متعددي را برگزار كردند تا معضل سپرده‌گذاران و سهامداران مؤسسه ميزان و پديده‌شانديز رفع شود. سبحاني‌نيا تأكيد كرد: همچنين شوراي‌عالي امنيت ملي ورود پيدا كرد و كار را به وزارت كشور سپرد كه اين وزارتخانه نيز به راهكارهايي دست پيدا كرده كه قرار است به اين شورا منتقل كند تا درنهايت حقوق سهامداران و سپرده‌گذاران لحاظ شود.

او با بيان اينكه بلاتكليفي در اين‌باره تبعات منفي زيادي را در جامعه دارد، گفت: چرا بايد هزينه نظام را بالا برده و اقدامي انجام دهيم كه چنين حوادثي در جامعه شكل گيرد؛ از سويي ديگر بلاتكليفي آن منجر به اعتراضات گسترده افراد مي‌شود و ممكن است تجمعات مختلفي را ايجاد كند كه اين تجمعات نيز منجر به سوءاستفاده عده‌اي شود.

نايب‌رئيس كميسيون امنيت ملي‌ مجلس شوراي اسلامي گفت: لازم است مديريتي اتخاذ شود تا به موضوع سپرده‌گذاران و سهامداران مؤسسه ميزان و پديده‌شانديز رسيدگي شود در اين ميان نمايندگان نيز همچنان پيگير اين موضوع هستند تا به نتيجه مطلوب و جمع‌بندي درست دست يابند.

کد خبر 302770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha