جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
۰ نفر

علی عمادی: چند درصد از خبرنگاران حاضرند اگر خدا عمر دوباره به آنها بدهد بازهم حرفه خبرنگاری را انتخاب کنند؟

پاسخ به اين پرسش قطعا نياز به نظرسنجي دارد و در جامعه‌هاي آماري مختلف، با جواب‌هاي گوناگون مواجه مي‌شويم اما قريب به اتفاق خبرنگاران واقعي، وقتي شيريني اين حرفه با وجود همه مشكلات و دردسرهايش را حس كرده باشند، نمي‌توانند آن‌را با شغل ديگري عوض كنند.

خبرنگاري مثل هر شغل ديگري سختي دارد. شايد سختي‌هايش از خيلي مشاغل ديگر بيشتر باشد، شايد يك خبرنگار به‌اندازه كاري كه مي‌كند، ارج و قرب نبيند. شايد حرفه اطلاع‌رساني اولين هدف مقابله همه افراد حقيقي و حقوقي باشد كه صابون رسانه به تنشان خورده و شايد هيچ ديواري از ديوار مطبوعات كوتاه‌تر نباشد با اين حال يك خبرنگار حرفه‌اي، حلاوت شغلش را ارزان از دست نمي‌دهد. هستند همكاراني كه با تغيير كاربري، خبرنگاري مي‌كنند اما يك خبرنگار واقعي، عليرغم وعده‌ها و وعيدها قلمش را كج نمي‌كند؛ چپ و راست نمي‌نويسد؛ مردمي كه برايشان مي‌نويسد را هنگام نوشتن از جلوي چشمانش رد نمي‌كند و از رسانه پلي براي عبور خودش به منافع مادي نمي‌سازد. اينگونه مي‌شود كه در وانفساي كنوني، ‌خبرنگار حرفه‌اي كمتر يافت مي‌شود، مثل هر حرفه ديگري كه نوع خوبش اين روزها كيمياست. پزشك خوب، مهندس خوب، كاسب خوب، لوله‌كش خوب، كارگر خوب و...

با اين حساب در شرايط كنوني اگر قرار باشد يك مطالبه خبرنگاران، تحقق يابد، اولويت با پالايش اين شغل براي سنجش ميزان حرفه‌اي بودن افرادي است كه در آن مشغول به‌كارند. اگر محك مناسبي براي تشخيص سره از ناسره در اين حرفه وجود داشته باشد - كه البته مي‌توان معيارهاي خوبي در اين زمينه فهرست كرد - آن وقت است كه صاحبان رسانه نيز ناچارند از خبرنگاران حرفه‌اي استفاده كنند و ارزش اين افراد به شكل واقعي خود را نمايان مي‌سازد. اما در نبودن اين سنگ محك و در اين آميختگي دوغ و دوشاب، مبتدي‌ترين افراد جايگزين حرفه‌اي‌ترين خبرنگاران شده‌اند و ارزش واقعي اين حرفه در كوران ذوق‌زدگي‌هاي غيرحرفه‌اي و ناشي‌گري‌هاي حاصل بي‌تجربگي به‌دست فراموشي سپرده مي‌شود تا ارزشمندترين دارايي يك رسانه يعني اعتماد مخاطب چون برف در تابستان آب شود و از بين برود.

17 مرداد كه به ياد شهيد محمود صارمي به‌نام روز خبرنگار نامگذاري شده بهترين فرصت براي ارتقاي جايگاه اين حرفه است؛ حرفه‌اي كه هم صاحبان رسانه بايد به آن بيشتر اهميت دهند و هم مخاطبان با بالا بردن توقعات خود آن را طلب كنند و هم خود خبرنگاران كه حرفه‌اي‌تر با شغل خود مواجه شوند.در اين شرايط حرفه خبرنگاري مي‌تواند به جايگاه واقعي خود و رسالتي كه برعهده دارد دست يابد. در اين مسير كدام‌مان حاضريم پا پيش بگذاريم؟

کد خبر 303334

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha