چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان ،رئیس جمهور ترکیه با دغدغه هایی در سه جبهه مواجه است که توان ترکیه را رو به تحلیل می‌برد.

erdogan

خبرگزاری آسیا در گزارشی از آنکارا با عنوان « سه جنگ خطرناکی که توان دولت اردوغان در ترکیه را تحلیل می برد » نوشته بر اساس گزارش نشریه فرانسوی « لو اکسپرس » ترکیه که الگویی برای کشورهای اسلامی که در مرحله انتقالی هستند تلقی می‌شود به دليل گزینه‌های سیاسی داخلی و خارجی در خصوص حفظ وجهه و جایگاه خود با مشکلات زیادی مواجه است.

به گزارش واحد مركزي خبر،در این گزارش آمده رجب طيب اردوغان،رئيس‌جمهور تركيه با سه جدال خطرناك دست و پنجه نرم مي‌كند:

1- جنگ با گروه تروریستی داعش

 بعد از حمله تروریستی در شهر سوروچ و كشته‌شدن 28 نفر در اين حمله، وقتي ترکیه پایبندی خود را به مبارزه با داعش اعلام کرد ارتش این کشور فقط سه بار به طور رسمی مواضع داعش را هدف قرار داد در حالی که حمله به مواضع حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) در عراق و مبارزه با فعالان کرد در ترکیه را شدت بخشید.

ترکیه روز چهارشنبه گذشته از آغاز « نبرد بزرگ » با گروه داعش خبر داد ولی تا این مرحله و صرف نظر از آن که پایگاه هوایی اینجرلیک را در اختیار نیروهای ناتو به رهبری آمریکا برای حمله به جهادی‌ها در سوریه قرار داد و سیطره بر گذرگاه های مرزی با سوریه را برای جلوگیری از عبور جهادی‌ها از و به این کشور همسایه افزایش داد ، پایبندی آنکارا در جنگ علیه داعش به حد مطلوب نرسید و ناظران همدستی ترکیه با جهادی ها را به شدت محکوم می کنند.

ژان مارسو، استاد علوم سیاسی دانشگاه گرونوبل فرانسه که کارشناس امور سیاسی ترکیه نیز است؛ گفت: « مقام‌هاي ترکیه به طور رسمی موضع خود را این گونه توجیه می‌کنند که آمریکا پیشتر از آن خواسته است قبل از هرگونه اقدام هوایی علیه داعش با این کشور هماهنگی کند.»

اردوغان معتقد است تهدید داعش علیه منافع و مصالح ترکیه بسیار کمتر از تهدید کردها است.

مارسو معتقد است: « باوجود اظهارات سیاسی مقام‌هاي ترکیه ،‌مردم این کشور داعش را خطرناک‌تر از حزب کارگران کردستان می‌دانند و این دیدگاه در میان حامیان حزب عدالت و توسعه حاکم بر کشور نیز وجود دارد. »

2- جنگ با حزب کارگران کردستان ( پ ک ک )

دوره‌ای که در آن به اردوغان به عنوان نخستین مقام ترکیه که مذاکرات صلح با کردها را برای پایان دادن به تنش با کردها آغاز کرد نگریسته می‌شد پایان یافته است؛ تنشی که باعث کشته شدن نزدیک به 40 هزار نفر در طول 30 سال گذشته شده است.

حزب عدالت و توسعه نخستین حزب حاکم در ترکیه است که مشروعیت کردها را به رسمیت شناخت و حقوق فرهنگی این اقلیت مهم را ادا کرد ولی از زمان آغاز بحران در سوریه وضع تغییر کرده است.

آنکارا از تشکیل منطقه خودمختار کرد در طول مرزهای خود تحت نظارت حزب اتحاد دموکراتیک که امتداد سوری حزب کارگران کردستان است؛ بیم دارد زیرا همزمان با تقویت خودمختاری کردها در عراق و تقویت قدرت کردها در سوریه ، جاه طلبی‌های کردهای ترکیه برای استقلال و خودمختاری نیز افزایش پيدا مي‌كند.

همین علت است که ترکیه را به جنگ ضد داعش واداشت و در واقع در این حمله‌ها به طور اساسی مواضع حزب کارگران کردستان را در عراق هدف قرار داد و تمرکز حملات بر کردها بود.

در طول دو هفته حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق ،بر اساس خبرگزاری آناتولی،دست‌کم 390 شورشی کرد کشته و 400 نفر دیگر زخمی شده اند.

جنگ ترکیه ضد تروریسم با واکنش و عکس‌العمل حزب کارگران کردستان مواجه شد؛ حزبی که همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی اکثر کشورهای غربی قرار داردبا وجود این که این کشورها به ميزان كم از نیروهای پیشمرگ در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه حمایت کردند.

حزب کارگران کردستان چندین بار و بر اساس آن چه که مقامات آن می‌گویند در انتقام از قربانیان حمله‌ای که در شهر مرزی سوروچ رخ داد نیروهای امنیتی ترکیه را هدف قرار داده است.

از زمان آغاز دور جدید خشونت‌ها در ترکیه بیش از 20 سرباز و پلیس ترکیه کشته شده‌اند.

ژان مارسو تاکید کرد: از اواخر سال 2012  كه بعد از حوادث پارک گزی ، رسوایی‌های فساد مالی و مبارزه اردوغان با گروه فتح الله گولن و تبلیغات انتخاباتی به اولویت بعدی دولت ترکیه تبدیل شد؛ روند مذاکرات دولت ترکیه و کردهامتوقف شد و همین امر زمینه را برای فعالیت شاخه‌های رادیکالی حزب کارگران کردستان فراهم کرد. این حزب همواره سعی کرده است اختلافات داخلی خود را مخفی نگه دارد ولی این اختلافات کماکان ادامه دارد.

3- جدال با حزب دموکراتیک خلق

اکثر ناظران درخصوص اعلام مبارزه دولت ترکیه با تروریسم بر این باورند که هدف اصلی از آن، پهن کردن دامی برای ضربه زدن به حزب دموکراتیک خلق به رهبری صلاح‌الدین دمیرتاش بود؛ حزبی که شاخه سیاسی حزب کارگران کردستان محسوب می‌شود و توانست پایگاهش را در انتخابات پارلمانی اخیر گسترش دهد و با کسب 13 درصد از مجموع آراء ، 80 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد.

همین امر باعث شد حزب عدالت و توسعه از کسب اکثریت مطلق که به مدت 13 سال در اختیار داشت؛ محروم بماند.

به نظر می‌رسد تشکیل دولت ائتلافی تا قبل از موعد نهایی و مقرر تا اول شهريور با توجه به شروط اردوغان از یک سو و شروط دو شریک احتمالی شامل حزب جمهوریت خلق و حزب حرکت ملی از سوی دیگر ، واقعا دور از دسترس شده است. بنابراین به احتمال زیاد انتخابات پارلمانی جدید در فصل پاییز برگزار خواهد شد.

این شبهه و تردید وجود دارد که اردوغان از طریق تشدید تنش با کردها ناقوس خطر را برای تقویت همبستگی با شخصیت پدری که ترکیه را نجات خواهد داد به صدا درآورد و این اقدام ترکیه ( تشدید بحران با کردها ) می‌تواند باعث شود رای‌دهندگان ترک مقابل حزب دموکراتیک خلق بایستند به این امید که حزب عدالت و توسعه اکثریت مطلق را به دست آورد.

دمیرتاش حمله به نیروهای مسلح را محکوم کرد و از حزب کارگران کردستان خواست به آتش‌بس با دولت ترکیه احترام گذارد.

ژان مارسو معتقد است این موضع دمیرتاش نشان مي‌دهد او یک شخصیت سیاسی مسئول در ترکیه است و به نظر می‌رسد که دميرتاش مي‌خواهد بگويد"  من تلاش می‌کنم تنش ها را کاهش دهم در زمانی که دیگران برای محقق کردن دستاوردها و منافع شخصی در آتش می‌دمند."

کد خبر 303718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha