یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه‌های افراطی در افغانستان و پاکستان با مرگ رهبران و حامیانشان این روزها ضربه‌های سختی را تجربه کرده‌اند.

ژنرال گل را به دلیل نقش‌اش در شکل‌گیری و قدرت گرفتن طالبان، پدرخوانده این گروه می‌نامند.

پس از تأييد مرگ ملاعمر، رهبر طالبان افغانستان و كشته شدن مالك اسحاق، رهبر لشكر جنگهوي حالا ژنرال حميد گل رئيس سابق سازمان اطلاعات ارتش پاكستان(آي‌‌اس‌آي) كه از او به‌عنوان پدرخوانده طالبان ياد مي‌شود، در بيمارستان درگذشته است.
رسانه‌هاي پاكستان به نقل از دختر حميد گل گزارش داده‌اند كه مرد قدرتمند و مغز متفكر سازمان قدرتمند اطلاعاتي پاكستان بر اثر خونريزي مغزي در سن 79سالگي در بيمارستان جانش را از دست داده است.

اين ژنرال ارتش پاكستان هميشه نقش مرموزي در پاكستان داشت و بسياري او را عامل تشكيل طالبان و پدرمعنوي اين گروه افراطي مي‌دانند. در دهه 1980حميد گل از ژنرال‌هاي ارتش پاكستان بود و بين سال‌هاي 1987و 1989همزمان با اشغال افغانستان توسط نيروهاي ارتش سرخ شوروي رياست آي‌ا‌س‌آي را بر عهده گرفت.

شهرت گل مربوط به همين دوره است كه او رابطه نزديكي با سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا) داشت و هماهنگي‌هاي محوري براي سازماندهي نيروهاي افغانستان در مقابل شوروي را انجام داد. تا پايان دهه 90ميلادي به همين‌خاطر آمريكايي‌ها او را دوست نزديك خود مي‌دانستند و حتي گل را رهبر آينده پاكستان فرض مي‌كردند. حميد گل زماني درباره خودش گفته بود: من به‌دليل داشتن نقش مهم در مسلح ساختن مجاهدان افغان عليه شوروي، نور چشمي واشنگتن هستم.

رابطه صميمانه و نزديك حميدگل با اسامه بن‌لادن اما سرانجام براي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا مشخص شد. به‌طوري كه مقام‌هاي سيا پس از حمله 11سپتامبر اعتقاد داشتند تنها كسي در جهان كه از محل اختفاي اسامه‌بن لادن خبر دارد حميد گل است. همچنين در دوران رياست آي‌اس‌آي گل به سازماندهي و حمايت از نيروهاي مخالف در كشمير تحت سلطه هند پرداخت.

گل به‌عنوان ژنرالي 3ستاره هميشه به‌عنوان مغز آي‌اس‌آي حتي پس از واگذاري رياست اين سازمان و بازنشستگي از ارتش در سال 1992مشهور بوده است. بسياري اين ژنرال كهنه كار را چهره اصلي راهبرد جنگ نيابتي پاكستان براي گسترش نفوذ در كشورهاي همسايه مي‌دانند.

  • از قهرمان ملي تا حامي تروريسم

به خاطر نقش مرموز و هميشگي حميد گل درباره او حرف و حديث‌هاي فراواني مطرح است. صديق صديقي، سخنگوي وزارت كشور افغانستان، روز گذشته در واكنش به خبر مرگ ژنرال حميد گل او را مسئول ترورهاي صورت گرفته در افغانستان معرفي كرد. سخنگوي وزارت كشور افغانستان در توئيتر خود نوشت: حميد گل طالبان را خلق كرد و در پشت ترورهايي بود كه طالبان تا آخرين روز انجام داد.
در پاكستان اما او به‌خاطر داشتن 3نشان شجاعت براي خدماتش در ارتش، قهرمان ملي شناخته مي‌شود.

او در همه سال‌ها ارتباط نزديكي با فرماندهان ارشد ارتش پاكستان داشت و همين مسئله گل را به مهره‌اي در صحنه سياسي اين كشور تبديل كرده بود. با وجود اين نگاه در داخل پاكستان به حميد گل، در خارج اين كشور او به‌خاطر اعتقاد به فعاليت طالبان و رابطه نزديك با القاعده و گروه‌هاي افراطي ديگر منطقه، حامي تروريسم تلقي مي‌شود. اسنادي كه چند سال قبل سايت ويكي‌ليكس افشا كرد از برنامه‌ريزي حملات طالبان در افغانستان توسط حميد گل خبر مي‌دهد.

در 92هزار سندي كه ويكي‌ليكس چند سال قبل منتشر كرد همكاري نزديك حميدگل با طالبان مشخص شده بود. در اين اسناد آمده كه در دسامبر 2006حميدگل شخصا دستور عمليات انتحاري عليه نيروهاي افغان و خارجي در افغانستان را داده بود. در اسناد ويكي‌ليكس همچنين آمده كه ربودن كارمندان سازمان ملل در افغانستان و استفاده از آنها به‌عنوان گروگان هم از نقشه‌هاي اين مرد مرموز پاكستان بوده است.

  • نقش هميشگي آي‌اس‌آي در افغانستان

سازمان اطلاعات ارتش پاكستان حالا يكي از مهره‌هاي مهم خود را از دست داده است اما نقش اين سازمان در افغانستان همچنان ادامه دارد. سال‌هاست كه مقام‌هاي افغانستان به نتيجه رسيدن مذاكرات صلح با طالبان را در گرو تصميم آي‌اس‌آي مي‌دانند. عبدالرشيد دوستم، معاون اول رئيس‌جمهور افغانستان هم روز گذشته بار ديگر اعلام كرد كه جنگ در افغانستان توسط سازمان اطلاعات پاكستان اداره و رهبري مي‌شود و اگر پاكستان بخواهد مي‌تواند يك روزه اين جنگ را تمام كند. او درباره نقش مرموز آي‌اس‌آي گفت:

داعش يكي از سياست‌هاي پاكستان براي ادامه جنگ در افغانستان است؛ دولت اسلام آباد ادعا مي‌كند طالبان را پاي ميز مذاكره مي‌كشاند اما جنگ را از طريق داعش ادامه مي‌دهد. ملاعمر، رهبر طالبان افغانستان 2سال قبل جانش را از دست داده بود اما به تازگي همزمان با دور دوم مذاكرات صلح با اين گروه آي‌اس‌آي خبر مرگ او را اعلام كرد. اكنون پدرخوانده طالبان از دنيا رفته و بايد ديد اين تحولات سريع ماجراي صلح با طالبان را به كجا خواهد برد.

کد خبر 304129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha