شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

سیل آوارگان جنگ سوریه که به سمت اروپا سرازیر شده، با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو شده‌است. در اینجا به چند دیدگاه درباره این موضوع می‌پردازیم.

immigrants
  • انتقادهاي به‌جا و گسترده‌اي از كشورهــــاي اروپايي به‌خاطر تقابل با پناهجويان و ناتواني آنها در مديريت شرايط به‌وجود آمده براي آوارگان جنگ سوريه به راه افتاده، اما نبايد از ياد برد كه كشورهاي ثروتمند عربي حاشيه خليج‌فارس هيچ سهمي از آواره‌هاي جنگ سوريه را نپذيرفته‌اند.

كشورهاي عربستان، قطر، كويت و امارات كه خود در شعله ور شدن آتش جنگ در سوريه و در حمايت از نيروهاي مخالف دولت اسد سهم داشته‌اند، بايد سهمي هم در پذيرفتن آواره‌ها داشته باشند. اين كشورها در مجموع حدود يك‌ميليارد دلار به آواره‌هاي سوريه كمك مالي كرده‌اند، اما اين مبلغ در مقابل هزينه‌اي كه آنها براي دامن زدن به جنگ در اين كشور و اخيرا در يمن صرف كرده‌اند، مبلغ بسيار ناچيزي است.

كشورهاي عربي خليج‌فارس در مقايسه با كشورهايي مثل لبنان و اردن، توانايي بيشتري براي پذيرفتن آوارگان سوري دارند؛ تنها دليل اين رويكرد را مي‌توان بي‌تفاوتي يا نبود اراده سياسي در اين كشورها دانست.

  • ساندور سيكاس، ديپلمات سابق مجارستاني معتقد است آواره شدن هزاران نفر از مردم خاورميانه در نتيجه بحران سرمايه‌داري است. او معتقد است شرايط كنوني نتيجه اقدامات شركت‌هاي چندمليتي طماع و سياست خارجي اشتباه آمريكاست.

 به گفته سيكاس آمريكا در حال پيگيري سياست «هرج و مرج كنترل شده» است تا بر مناطق مختلف جهان تسلط پيدا كند و در اين مسير هر مانعي را از ميان برمي‌دارد. سيكاس مي‌گويد طي سال‌جاري 150هزار آواره وارد مجارستان شده‌اند و در اين مدت كشورهاي اروپايي كمكي به دولت مجارستان نكرده‌اند و حتي بودجه لازم را در اختيار اين كشور قرار نداده اند؛ موضوعي كه باعث شده مجارستان خود اقدام كند و با بستن مرز مانع ورود پناهجويان بيشتر شود.

  • درحالي‌كه دولت مجارستان مانع ادامه مسير تعداد زيادي از پناهجويان در راه رسيدن به آلمان مي‌شود، نخست‌وزير راستگراي مجارستان ويكتور اوربان در سخنان تندي عليه آنها موضع مي‌گيرد و مي‌گويد مجارستان و اروپا بيش از اين مسلمان نمي‌خواهد. او ورود پناهجويان به اروپا را براي كشورهاي اروپايي باعث دردسر مي‌داند.

در يونان هم عده‌اي مسلح به قايق پناهجويان حمله مي‌كنند. در آلمان نيز به‌رغم استقبال دولت از آوارگان سوري، نئونازي‌ها ورود آنها به آلمان را مضر مي‌دانند و به آنها حمله مي‌كنند. اما همه اينها از اين واقعيت غافل‌اند كه يكي از افراد تأثيرگذار در دنيا طي دهه‌هاي اخير فرزند يك مهاجر سوري بوده كه در سال1954 به آمريكا مهاجرت كرده است؛ استيو جابز.

کد خبر 306176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha