همشهری آنلاین: اگر کسی حاجتی داشته باشد، مزار امام هشتم (ع) را در طوس زیارت کند، اول غسل کند، بعد برود بالا سر و دو رکعت نماز بخواند، در قنوت حاجتش را بخواهد که خدا هم از او می‌‏پذیرد و دعایش مستجاب می‌شود.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از مباحث اخلاقی خود به ذکر فضیلت زیارت حرم ائمه معصومین (ع) پرداخت که در ادامه بخش مربوط به زیارت امام رضا (ع) می‌آید.

  • دعا در این جا مستجاب است

یکی دیگر از مکان‏‌هایی که در دعا مؤثر است، حرم مطهر امام هشتم (علیه‏ السلام) است. من روایتی از امام هادی (علیه‏ السلام) را می‏‌خوانم که حضرت فرمود: «مَنْ کَانَتْ لَهُ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ حَاجَةٌ فَلْیَزُرْ قَبْرَ جَدِّیَ الرِّضَا بِطُوسَ وَ هُوَ عَلَى غُسْلٍ وَ لْیُصَلِّ عِنْدَ رَأْسِهِ رَکْعَتَیْنِ وَ لْیَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهُ فِی قُنُوتِهِ فَإِنَّهُ یَسْتَجِیبُ لَهُ‏».

اگر کسی حاجتی داشته باشد، مزار امام هشتم را در طوس زیارت کند، اول غسل کند، بعد برود بالا سر و دو رکعت نماز بخواند، در قنوت حاجتش را بخواهد که خدا هم از او می‏‌پذیرد و دعایش مستجاب می‏‌شود.

روایتی از امام هشتم (علیه‏ السلام) است که از نظر طلبگی این مطلب از آن به دست می‌آید که قبور ائمه اطهار (علیهم ‏السلام) دارای این اثر هستند که اگر انسان در آنجا دعا کند، دعایش مستجاب است.

حضرت فرمودند: «لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَى شَیْ‏ءٍ مِنَ الْقُبُورِ إِلَّا إِلَى قُبُورِنَا»؛ اینکه آدم بخواهد زحمت بکشد و راه بیفتد که به محل دفن کسی برود، ارزش چندانی ندارد مگر اینکه خودش را برای زیارت قبور ما به زحمت بیاندازد و بخواهد به زیارت ما بیاید.

منظور از «قبورنا» قبور ائمه اطهار است. بعد حضرت راجع به خودشان می‌‏فرماید: «أَلَا وَ إِنِّی مَقْتُولٌ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ مَدْفُونٌ فِی مَوْضِعِ غُرْبَةٍ فَمَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِیَارَتِی اسْتُجِیبَ دُعَاؤُه وَ غُفِرَ لَهُ ذَنْبُهُ». من با سمّ و ظالمانه کشته می‏‌شوم و در سرزمین غربت نیز دفن خواهم شد؛ پس اگر کسی به زیارت من بیاید، دعایش مستجاب است.

من خواستم از این روایت، این مطلب را عرض کنم که چه بسا از صدر این روایت این‏طور ظاهر شود که اثر استجابت دعا نسبت به قبور تمام ائمه است. یعنی با توجه به این که در صدر روایت، سخن از قبور تمام ائمه است، این اثر استجابت دعا، هر چند که تصریح به قبر امام هشتم دارد، ولی نسبت به قبور دیگر ائمه هم ثابت است.

کد خبر 306426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha